لاریجانی در اختتامیه دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی:
علم هیچگاه از دین جدانبوده و علوم هیچگاه برای غرب نبوده است؛بلکه عقب ماندگی هایی در زمینه علم ایجاد شده است که باید با برنامه ریزی آن را جبران کرد. براساس گفته های دانشمندان غربی تمدن اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم نوین دارد.
کد خبر: ۲۸۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 19 August 2016
به گزارش تابناک قم، آیین اختتامیه دومین دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی، روز جمعه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

علی لاریجانی در این مراسم گفت: علوم به صورت تخصصی شده است و این موضوع سبب شده تا مباحث علمی راحت تر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پس از ابن سینا تا قرن 15 میلادی فیلسوفان متأثر از ابن سینا بوده اند که غربی ها معتقد هستند پس از ابن سینا،" ابن رشد" آمد که این موضوع نشان می دهد رفت و آمد علمی متأثر از اسلام بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دموکراسی تنها عامل پیشرفت علمی نیست،افزود: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن براساس عقاید آنها بود ودر شوروی سابق پیشرفت های علمی بسیار ایجاد شد که این موضوع بدون دموکراسی به دست آمد،اگر بخواهیم در زمینه علم پیشرفت کنیم باید موانع موجود و راه های پیشرفت مورد بررسی قرار بگیرد.

علم هیچگاه از دین جدانبوده است

وی تصریح کرد:در دوره قرون وسطی شرایط متفاوتی در تشبیه علم وجود داشت و علل زیادی وجود داشت که پس از قرن دوازده که زمان ابن سینا و ابوریحان بود علم دچار افت شد که علت آن حضور مغول ها و درگیری ها و از بین بردن کتاب ها بود.

لاریجانی ابراز کرد: علم درفضای مناسب رشد می کند و مرتبط با جغرافیای خاصی نیست،علوم انسانی متأثر از مسائل و نگرش های انسان است،این موضوع که انتظار داریم علوم انسانی اسلامی شود و در این زمینه نیازمند اهتمام بیشتری هستیم.

وی گفت: علم هیچگاه از دین جدانبوده و علوم هیچگاه برای غرب نبوده است؛بلکه عقب ماندگی هایی در زمینه علم ایجاد شده است که باید با برنامه ریزی آن را جبران کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام مشخصی برای ایجاد همبستگی در میان علوم وجود ندارد تصریح کرد: نبود مؤلف واحد و تخصصی شدن علوم از علل نداشتن نظام واحد است.

علم امروزی مرهون دانشمندان مسلمان است

وی ابراز کرد: دیدگاه های مختلفی نسبت به علوم مختلف درکشور وجود دارد،براساس گفته های علمای دوران باستان،علوم از شرق آغاز شده و غرب در ترویج این پدیده جایگاهی نداشته است؛این در حالی است که در آن دوران هم ارتباطی میان شرق و غرب وجود داشته است.

لاریجانی عنوان کرد: بعد از برپایی کلاس های آموزشی و ترویج فرهنگ ترجمه در قرن هزار میلادی آموزه های علمی در غرب به جایگاه مشخصی رسید؛اما سخنان دانشمندانی از جمله" ابن سینا "و "ابوریحان بیرونی" در آن دوره تقلیدی نبوده است.

وی افزود: براساس شواهد تاریخی تولید علم در جوامع مختلف متأثر از اسلام بوده و براساس گفته های دانشمندان غربی تمدن اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم نوین دارد.

رئیس قوه مقننه گفت: تجربه گرایی یکی از دستاوردهای دانشمندان مسلمان در قرون وسطی است و حملات به ملل مسلمان و درگیری های فکری در میان متفکران و افراد متعصب از علل نابودی بخش قابل توجهی از دستاوردهای علمی و تضعیف جایگاه علم در اسلام بوده است.

وی تصریح کرد: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن بدون دموکراسی و بر مبنای گرایش ها و نگاه های دینی نبوده است.

علوم در فضای همبسته نقش پیدا می کنند

لاریجانی از نیوتن و اینشتین به عنوان دانشمندان خداشناس نام برد و افزود: دموکراسی تنها راه پیشرفت علم نبوده و دینداری نه تنها از پیشرفت علم جلوگیری نمی کند؛بلکه سبب پیشرفت علم می شود.

وی گفت: بخش قابل توجهی از عالمان علوم نوین خداشناس هستند و در تاریخ علم رویگردانی از خداوند متعال دیده نمی شود؛بلکه علوم در فضای همبسته نقش پیدا می کنند به همین علت متفکران در آن نقش داشته و به یک محدوده جغرافیایی محدود نمی شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایجاد علوم نظری کارکرد دین نیست،گفت: علوم مختلف نظری دارای اصول متعارف بوده و در چارچوب مشخص به سمت نتیجه حرکت می کند که انتخاب این اصول متعارف با موضوع های مختلف فرهنگی ارتباط دارد.

لاریجانی تاکید کرد: کاوش ها در سطوح مختلف مترتب از فرهنگ هاست براین اساس علوم انسانی نیازمند تامل بیشتر است؛اما در این راستا باید از برداشت های سلیقه ای پرهیز شود، زیرا خواستگاه دین از تاریخ علم جدا نبوده بلکه فقط عقب افتادگی علمی داشته که باید در شرایط کنونی جبران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رفع عقب افتادگی نیازمند رسیدن به نظام های جدید در مدت زمان مشخص است، ذات علوم انسانی دارای جاودانگی نیست به همین علت تامل های نظری ونظام ها در این حوزه جاودانه نبوده و نباید انتظارات نادرست از این موضوع داشته باشیم.

دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 300 تن از دانشجویان 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این آیین با اشاره به برگزاری اردوهای علمی در سراسر کشور و استان قم، خاطرنشان کرد: این اردوها بیشتر با رویکرد عمومی و اعتقادی است، اما در این اردوی دو هفته ای، مباحث علمی و اسلامی در رابطه با علوم انسانی مطرح شد که با حیات جامعه بشری مرتبط است.
 
حجت اسلام والمسلمین حمید پارسانیا ضرورت ارتقاء سطح تعامل حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: شاید امروز کمتر اندیشمندی باشد که به ضرورت پرداختن به علوم انسانی و بومی شدن علوم در جوامع اسلامی توجه نداشته و به نوعی به نظریه پردازی در این عرصه ها نپرداخته باشد. 

وی با بیان این که در این اردو تلاش کرده ایم تا ابعاد جدیدی از علوم انسانی را به دانش پژوهان برتر در این حوزه نشان دهیم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی این فرصت ارزشمند را در برابر ما قرار داده است تا برای اسلامی شدن و بومی سازی علوم گوناگون به ویژه علوم انسانی گام برداریم. 

دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 300 تن از دانشجویان و نخبگان برتر علوم انسانی از سراسر کشور در روزهای 15 تا 29 مردادماه جاری با حضور استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی در مجموعه فرهنگی وسف در استان قم برگزار شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار