نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: باید رویکرد غلط تغییر کاربری باغ‌های شهر قم متوقف شود و مجموعه شورای شهر برای تحقق این مهم تلاش می‌کند.
کد خبر: ۲۸۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ 26 August 2016
به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری با اشاره به مسأله تغییر کاربری باغ‌های شهر قم اظهار کرد: در طول دو سه دهه گذشته، بحث تغییر کاربری باغ‌ها با بی توجهی مسؤولان اتفاق افتاد با وجود اینکه قانون تغییر کاربری باغ‌ها را در کشور داریم، اما این قانون مانع از تغییر کاربری باغ‌ها در شهر قم نشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رشد شهرها یکی از دلایلی بود که ساخت و سازها در مرکز شهر قم با نابودکردن باغ‌ها همراه باشد. برآوردها نشان می دهد که بیش از 15 هزار هکتار باغ در شهر قم بین رفته است در حالی که این شهر در گذشته به صورت باغ شهر بود و شهر قم باغ‌های زیادی داشت.

وی در خصوص تبعات نابودی باغ‌های شهر قم تصریح کرد: تخریب باغ‌ها در این شهر منجر به تغییر دما و تغییر شرایط آب و هوایی در شهر قم شده و این کار مشکلات زیادی را برای مردم این شهر به وجود آورده است. باید این رویکرد غلط متوقف شود و مجموعه شورای شهر برای تحقق چنین مسأله‌ای تلاش می‌کند.

بختیاری در خصوص دلایل تغییر کاربری باغ‌های شهر قم اظهار کرد: بخشی از این تغییر کاربری‌ها از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادهای علمی صورت گرفته است، بخشی از آن هم در قالب سوداگری زمین و سوء استفاده در مسیر تغییر کاربری باغ‌ها اتفاق افتاد. رفتار شورای شهر، شهرداری و کمیسیون ماده پنج در گذشته هم در مساله تغییر کاربری باغ‌ها موثر بوده ولی این رفتارها و سیاست‌ها دیرهنگام تغییر یافته است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ما دو هزار هکتار بافت فرسوده در شهر قم داریم، اگر توسعه شهر قم از طریق نوسازی بافت فرسوده را جایگزین تغییر کاربری باغ‌ها می‌کردیم، هم بافت‌های فرسوده شهر قم سامان پیدا می‌کرد و هم باغ‌های این شهر از بین نمی‌رفت.

این مسؤول در خصوص باغ‌های باقی مانده شهر قم تصریح کرد: تعداد باغ‌هایی که در سطح شهر قم باقی مانده است، در مقایسه با باغ‌هایی که تخریب شده‌اند، محدود است. باغ‌های باقی مانده شهر قم هم اکنون در سطح خیابان‌های سمیه، هنرستان و منطقه دو شهر است.

بختیاری با اشاره به مخالفت شورای شهر با تخریب باغ‌های شهر قم تصریح کرد: ما در شورای شهر به شدت با این مسأله مخالف هستیم، اما مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه زیاد هستند و نهادهایی همچون اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری سهمی در این زمینه دارند و باید فضای عمومی مخالفت با تغییر کاربری باغ‌ها ایجاد شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: توسعه شهر، بخشی از مسائل را اجتناب ناپذیر کرده است. سیاست‌هایی که مجموعه مسکن و شهرسازی دارد، می‌تواند در زمینه جلوگیری از تغییر کاربری باغ‌ها راهگشا باشد. اداره مسکن و شهرسازی هم می‌تواند که با ارائه زمین‌های معوض، مانع از تغییر کاربری باغ‌ها شود.

وی در خصوص باغ‌های سطح شهر قم خاطرنشان کرد: اکنون باغ‌های تخریب نشده در سطح شهر بسیار کم است، اکنون هم باید برای حفظ باغ‌های موجود در سطح شهر قم تلاش کرد تا باغ‌های شهر کم تر از این مقدار فعلی نشود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
تبدیل باغات در خیابان سمیه بین فلکه معلم تا فلکه رسالت هم به روشنی دیده می شود که تبدیل به ساختمان شده اند . همچنین دوازده متری عباس آباد عقیدتی سیاسی ارتش برخلاف نظر رهبری یک باغ را به همین صورت تبدیل به ساختمانی بزرگ کرد که برخلاف نظر صریح رهبر معظم بود .لطفا پیگیری کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
باغات خیابان سمیه و20 متری امام حسین واقع درزنبیل اباد تو این 10-12سال همشون اپارتمان شدند دیگر باغی نمانده...خودمسولین باعث شدن که باغات ازبین بره همه جا گفتند اگرباغی ازبی ابی خشک شود میشه مسکونی کرد صاحب باغ هم 3-4سال ابیاری نمیکرد تاخشک بشه ...بااین خبرهاتون اتش به دل مردم میزنید ...راه چاه دورزدن قانون رایاد میدید بعد که کار ازکار گذشت به فکر میفتید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار