رئیس اتحادیه معاملات املاک قم:
رئیس اتحادیه معاملات املاک قم گفت: چند سال پیش طرح جامعی را به مسؤولان برای ساماندهی بازار رهن و اجاره ارائه دادم، اما این طرح با وجود استقبال اولیه مسؤولان، اجرایی نشد.
کد خبر: ۲۸۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 26 August 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی رهنما با اشاره به افزایش قیمت اجاره و رهن در این شهر اظهار کرد: مالکان در شهر قم تا حدی قیمت رهن و اجاره را بالا بردند، البته زمانی رهن و اجاره افزایش زیادی پیدا می‌کند که قیمت خرید و فروش خانه هم بالا برود، اما قیمت فروش واحدهای مسکونی در شهر قم افزایش پیدا نکرده است.

رئیس اتحادیه معاملات املاک قم ادامه داد: امسال مالکان معمولا ترجیح دادند که به جای رهن از مستاجرین اجاره بگیرند و این مسأله موجب افزایش اجاره‌ها شده است. کاهش سود بانکی کار حسنه ای بود، اما به دلیل این اتفاق مالکان به جای گرفتن رهن به دریافت اجاره روی آوردند که این مسأله به مستاجرین فشار آورده است.

وی در خصوص معاملات رهن و اجاره در شهر قم تصریح کرد: با وجودی که در فصل انعقاد قراردادهای رهن و اجاره هستیم، اما میزان این معاملات امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است، مستاجرین امسال سعی کردند که قراردادهای خود را تمدید کنند، چون به هر حال جابه‌جایی از منزلی به منزل دیگر در وضعیت کنونی هزینه زیادی را به دنبال دارد.

رهنما با اشاره به وجود آپارتمان‌های خالی در شهر قم اظهار کرد: در شهر قم بسیاری از افراد آپارتمان‌هایی را ساختند که منتظر هستند این واحدها را در بازار بفروشند، برخی به دلیل نیاز مالی مجبور شدند که واحدهای خودشان را در مناطقی از جمله سالاریه رهن کامل بدهند، اما این کار برای بسیاری از مالکان به صرفه نیست، چون رهن دادن واحدهای نوساز سبب مستهلک شدن آن می‌شود.

رئیس اتحادیه معاملات املاک قم ادامه داد: مستاجرین اکنون بیشتر از واحدهای آپارتمانی استقبال می‌کنند و کمتر به زندگی در خانه‌های ویلایی تمایل دارند. تمایل مستاجرین به زندگی در آپارتمان‌ها به این دلیل است که در این واحدها مالکان در کنار مستاجر نیستند، همچنین در این واحدها امنیت بیشتری وجود دارد و معمولا هم آپارتمان‌ها نسبت به واحدهای ویلایی نوسازتر هستند.

وی در خصوص تمایل به آپارتمان سازی در شهر قم تصریح کرد: با گران شدن قیمت زمین در این شهر، دیگر صرفه اقتصادی ندارد که واحدهای ویلایی ساخته شود و سازندگان معمولا تمایل دارند که منازل را در چندین طبقه به صورت آپارتمانی بسازند، اکنون گران ترین آپارتمان‌های شهر قم در منطقه سالاریه است، ارزان‌ترین آپارتمان‌ها هم در منطقه پردیسان قرار دارد، اگرچه آپارتمان‌های ارزان در مناطق مختلف شهر نیز وجود دارد.

رهنما با اشاره به توسعه شهر قم اظهار کرد: قم یک شهر رو به توسعه است و کارهای خوبی در شهر این صورت گرفته و در سال‌های آینده در حوزه زیربنایی شهر قم اتفاق‌های خوبی می‌افتد و به همین دلیل در سال‌های اخیر در حوزه مسکن شاهد افزایش قیمت در این شهر بودیم.

رئیس اتحادیه معاملات املاک قم ادامه داد: قیمت‌های آپارتمان‌ها در منطقه پردیسان ارزان‌تر از بخش‌های دیگر شهر قم است و در سال‌های اخیر بسیاری از افرادی که در شهر قم صاحب منزل نمی‌شدند، در منطقه پردیسان آپارتمان خریدند، اگرچه باید قیمت آپارتمان در این منطقه کاهش پیدا کند، اما به دلایلی این اتفاق نخواهد افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چند سال پیش طرح جامعی را به مسؤولان برای ساماندهی بازار رهن و اجاره ارائه دادم، براساس این طرح یک شورای قیمت گذاری در مناطق مختلف شهر با حضور نمایندگان نهادهای مختلف و کارشناسان خبره تشکیل می‌شود تا تمام منازل براساس قیمت تعیین شده توسط این شورا رهن و اجاره داده شوند، اما این طرح با وجود استقبال اولیه مسؤولان، اجرایی نشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار