مشکلات ایمنی در بوستان‌ها به سبب استفاده مداوم مردم از آنها می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد که در این زمینه طی یک سال اخیر طرحی را با عنوان ایمن‌سازی بوستان‌های شهری به اجرا درآمده و شاهد روند نهایی اجرای این پروژه در شهر قم هستیم.
کد خبر: ۲۸۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 29 August 2016
به گزارش تابناک قم، تابستان دو سال قبل بود که مرگ دختر 5 ساله‌ای به دلیل برق گرفتگی در یکی از پارک‌های قم نظر همگان را به خود جلب کرد. ایمنی حداقلی تیرهای برق داخل پارک کافی بود تا آرزوهای پدر و مادری برای دخترکی که در حال بازی در یکی از بوستان‌های قم بود بر باد رود. در این جریان بسیاری از مسؤولان شهری و اداره برق قم بازخواست شده و پای برخی نیز به دستگاه قضایی باز شد اما هیچ کدام از این اتفاقات دردهای پدر و مادری که فرزند کوچک خود را از دست داده‌اند را تسکین نداد.

دو ماه قبل نیز حادثه‌ای دلخراش در یکی از پارک‌های شهری در تهران این بار هم خانواده‌ای را داغدار کودک 10 ساله‌ ایشان کرد. این بار این حادثه بر اثر سهل‌انگاری در پیش بینی لوازم ایمنی در یکی از آب‌نماهای پارک رخ داده بود.

بررسی این حوادث در سال‌های اخیر نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مسایلی که باید در مدیریت شهرها مد نظر باشد تأمین ایمنی مردم است. آنقدر که مدیران در شهرها در پی توسعه امکانات، زیرساخت‌ها و خدمات شهری هستند به همان مقدار توجه به تأمین لوازم ایمنی در توسعه خدمات و زیرساخت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مردم در طول روز به طور مداوم با امکانات و زیرساخت‌های شهر سر و کار دارند و اگر کوچکترین سهل انگاری در تدبیر ایمنی این امکانات شود شاید حوادث ناگواری همچون آنچه گفته شد در انتظار مردم باشد.

پارک‌ها و بوستان‌ها نیز در این زمینه مستثنی نیستند. لوازم بازی، تجهیزات برقی، تیرهای روشنایی و... امکاناتی هستند که هرچند شادابی و آرامش خاطر مردم در پارک‌ها را تأمین می‌کنند شاید با یک کوتاهی هرچند کوچک موجب خطرآفرینی بشوند.

در همین راستا از یک سال قبل با بررسی امکانات و زیرساخت‌های بوستان‌های شهری در قم طرح ایمن‌سازی بوستان‌ها آغاز شد. در این طرح ضمن تقویت زیرساخت‌های روشنایی و امکانات بوستان‌ها، تأمین ایمنی آن‌ها نیز مد نظر قرار گرفته است.

شهر قم قریب به 300 بوستان دارد که علاوه بر بوستان‌های بزرگ شهری در معابر اصلی تعداد زیادی نیز در محلات و مناطق مختلف شهر فعال هستند. برخی از این بوستان‌ها به ویژه در محلات شهر مشکلاتی در زمینه روشنایی داشته‌اند که در قالب این طرح عمده این مشکلات برطرف شده است.

پس از یک سال از آغاز اجرای این طرح بیش از 170 پارک و بوستان ایمن‌سازی شده که طرح تا تکمیل روند ایمن‌سازی در تمام بوستان‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین در اجرای این طرح پیش بینی شده تا پس از اقدامات ایمن‌سازی هر گروه بوستان که در اختیار پیمانکاران بهره بردار است، یک متصدی تاسیسات داشته باشد تا ضمن نظارت مستمر بر ایمنی تجهیزات، رفع مشکلات را مدیریت کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در این زمینه با اشاره به وجود 295 بوستان در شهر قم، بررسی و رصد وضعیت ایمنی این بوستان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در گذشته به دلیل نبود متولی مشخص، وضعیت ایمنی بسیار نامناسبی در بوستان‌های شهر حکمفرما بود که شهرداری با ورود به این مسأله در صدد رفع این مشکل برآمد.

پیام جوادیان به خلأ واحد تعمیر و نگهداری در معاونت‌های خدمات شهری مناطق و سازمان پارک‌های شهرداری اشاره و تصریح کرد: در گذشته بوستان‌ها از نظر رسیدگی به فضای سبز و توسعه آن مورد توجه بوده اما بررسی وسایل بازی، سیستم روشنایی و آب‌نماها متولی نداشته است.

وی اختصاص بودجه مشخص برای تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات پارک‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه شرکت‌هایی وظیفه نظارت بر ایمنی پارک‌ها را بر عهده گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه تاکنون از یک سال گذشته بیش از 65 میلیارد ریال در زمینه تعمیر، نگهداری و ایمن‌سازی بوستان‌های شهر هزینه شده است، افزود: مشکلات اصلی پارک‌ها با اولویت بندی آن‌ها رفع شده و مابقی نیز در دستور کار است.

وی با تاکید بر نظارت بر روند ایمن‌سازی و نگهداری بوستان‌های شهر خاطرنشان کرد: بخش عمده نگرانی در خصوص ایمنی پارک‌های شهر رفع شده و نظارت مستمر بر آن‌ها در دستور کار است.

همچنین وسایل بازی در بوستان‌ها و آب نماها نیز در معرض خطرات فراوانی هستند. استاندارد نبودن وسایل بازی ممکن است خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد که در این زمینه باید پیش بینی‌های لازم صورت پذیرد. آب‌نماهای شهری نیز به سبب همجواری سیستم برق و آب، در صورت عدم رعایت موارد ایمنی و پیش بینی تجهیزات لازم ممکن است برای مردم خطرساز باشد.

جوادیان در این زمینه نیز برنامه شهرداری برای استانداردسازی وسایل بازی را مورد توجه قرار داد و گفت: در خرید وسایل جدید این مسأله مورد توجه است و نظارت ویژه‌ای بر خرید وسایل استاندارد بازی می‌شود.

وی خرید 39 ست استاندارد بازی برای بوستان‌های شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: با نصب 5 هزار مترمربع کف‌پوش جدید برای بوستان‌ها نیز که به تازگی خریداری شده می‌توان وضعیت مناسبی از نظر ایمنی وسایل بازی در بوستان‌ها شاهد بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به تغییر وسایل ناایمن و قدیمی بازی در بوستان‌ها افزود: زمین‌های بازی بوستان‌هایی که کف‌پوش مناسب ندارند احصاء شده و سعی داریم به زودی امکانات آن‌ها را تکمیل کنیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم نیز با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه ایمن‌سازی پارک‌ها گفت: رفع مشکلات ایمنی پارک‌های پرجمعیت‌تر در اولویت بوده و در این زمینه اقدامات تکمیل شده است.

سیدامیر سامع با بیان اینکه طرحی مناسب با استفاده از پیمانکاری متخصص در روند ایمن‌سازی پارک‌ها به کار گرفته شده است، افزود: در برخی از بوستان‌ها مشکلاتی داریم که در زمینه رفع آن‌ها نیازمند همراهی و صبر مردم هستیم تا اقدامات ایمن‌سازی و تجهیز امکانات تکمیل شود.

وی ایمن‌سازی بیش از 170 بوستان شهری از ابتدای اجرای طرح ایمن‌سازی پارک‌ها تاکنون را مورد توجه قرار داد و گفت: با طرحی که به مرحله اجرا در آمده در هر بخش به طور همزمان در 10 بوستان اقدامات ایمن‌سازی انجام می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد تکمیل این پروژه در شهر قم باشیم.

در هر حال ایمنی بوستان‌ها از جمله مواردی است که نسبت به دیگر پروژه‌های شهری از اهمیت ویژه‌تری برخوردار باشد. شاید تأخیر در آغاز یا تکمیل یک خیابان یا معبر و پل شهری خطری برای مردم نداشته باشد اما تأخیر در تکمیل روند ایمن‌سازی بوستان‌ها هر لحظه هشدار خطری جدی برای مردم را می‌دهد. امیدواریم با عزم مدیران شهر قبل از پایان امسال شاهد تقویت زیرساخت‌های ایمنی شهر و تحقق شهری ایمن و پایدار در زمینه بوستان‌ها باشیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار