در نیمه دوم سال 95؛
سال هاست که بخش درمان قم ازضعف زیر ساختی و امکاناتی رنج بسیاری را تحمل می کند اما مردم قم در انتظار هستند نیمه دوم سال 95 شاهد افتتاح چند طرح بیمارستانی بسیار مهم و بزرگ باشند.
کد خبر: ۲۹۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، استان قم با توجه به جایگاه سیاسی،اجتماعی و بین المللی که دارد از لحاظ امکاناتی و زیر ساختی در بخش های مختلف از ضعف های فراوانی برخوردار است و نگاه ملی به این شهر متاسفانه وجود ندارد از طرفی هم مشکلات در سطح بسیار پایین دیده و برطرف می شود.

 این موضوعات در حالی مطرح می شود که حتی مسئولان استان قم نیز نسبت به این بی توجهی ها همواره گله داشته اند،یکی از کسانی که شاید بی پرده در این مورد مباحثی را مطرح می کند سقائیان نژاد شهردار قم باشد،او چندی پیش در جایی با انتقاد از بی توجهی هایی که در گذشته نسبت به این شهر بوده مسائلی را مطرح کرد که بسیار قابل تامل است،شهردار قم گفته بود: واقعیت این است که قم یک روستا شهر بود که اسمش را استان گذاشتیم و نیز امکاناتی را که باید یک استان داشته باشد، ندارد.

بخش درمان و ضعف های این حوزه

ضعف استان قم در بسیاری از حوزه ها کاملا مشهود است از امکانات گردشگری گرفته تا تفریحی و در درجه بسیار مهم هم می توان به زیر ساخت های درمانی این شهر اشاره کرد،شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین بخش هایی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد و رسیدگی به آن نیز به نحو احسن باشد بخش درمانی هر شهر است،قم طی سال های گذشته به دلیل کمبود امکانات و زیر ساخت های درمانی رنج بسیاری را تحمل کرده است.

طی همان سال ها بود که   ابولفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از وضعیت موجود به شدت انتقاد کرد و گفت: جز واحد درمانی شهید بهشتی بیمارستان دیگری در قم وجود ندارد و واحد های درمانی دیگر استان قم نیز به دلیل فرسودگی و ضعف در زیر ساخت ها نمی توانند به عنوان بیمارستان تلقی شوند.

رویکرد دولت یازدهم و تحولات بخش سلامت

خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم نیز به گونه ای است که طی سه سال گذشته بخش درمان در کل کشور دچار تحول شد و طرح تحول سلامت نیز رضایت مردم و خانواده های بیماران را در پی داشته است شاید بتوان گفت به برکت وجود این طرح بوده که امروز شهر قم به سمتی پیش می رود که بتواند ضعف های بخش درمان خود را بهبود بخشد.

وجود چند طرح نیمه کاره بیمارستانی در قم

امروزه در شهر قم چندین طرح  نیمه تمام بیمارستانی وجود دارد که مطمئنا با افتتاح هر کدام از آنها بخش بسیار وسیعی از مشکلات حل خواهد شد،از بیمارستان امجدی نیروگاه گرفته تا بیمارستان فرقانی که هر کدام می توانند در بخش هایی از این شهر مشکلات مهمی را حل کنند.

وعده هایی که هیچگاه سر وقت عملی نشد

در سال 94 وعده هایی در خصوص افتتاح دو بیمارستان فرقانی و نیروگاه داده شد اما هیچگاه این وعده ها رنگ واقعیت به خود نگرفت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی پس از عملی نشدن این صحبت ها گفت که امیدوار است تا پایان سال 95 این بیمارستان تکمیل و در اختیار بخش درمان قرار گیرد،همچنین بیمارستان فرقانی که سال 77 کلنگ اجرایی آن بر زمین زده شد و به مدت دو سال به  حال خود رها شده بود نیز یکی دیگر از طرح هایی است که وعده افتتاح آن با 350 تخت در نیمه اول سال 95 داده شده بود که در حال حاضر نیمه اول سال جاری رو به اتمام است اما خبری از این افتتاح نیست.

افتتاح دو بیمارستان مهم تا پایان سال جاری

در عین حال طی هفته های گذشته باز هم در خصوص این دو بیمارستان بسیار مهم صحبت هایی مطرح شده است،این بار علی اصغر اکرمی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این دو پروژه گفته است: یکی از پروژه‌های بسیار مهم بخش درمان قم بیمارستان فرقانی است که در آینده نه چندان دور به بهره‌برداری می‌رسد. برای احداث این بیمارستان اعتبار عمرانی دولت جوابگو نبود و دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان نخستین دانشگاه برای تکمیل این بیمارستان از تسهیلات بانکی برای اتمام پروژه استفاده کرد.

وی همچنین در ادامه می گوید: بیمارستان نیروگاه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی این دو بیمارستان 520 تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه خواهد شد.

بیمارستان هزار تختخوابی و آینده بخش درمان در قم

علاوه بر این ها یک طرح بسیار مهم دیگر در قم وجود دارد که قول آن را رئیس جمهور در سال 93 طی سفری که به قم داشت داد و وعده هایی را در خصوص احداث بیمارستان هزار تختوابی مطرح کرد،خوشبختانه  در بهمن ماه سال 94 مراسم کلنگ زنی این پروژه‌ بیمارستانی هزار تخت خوابی خاتم قم با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت برگزار شد.

ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص وضعیت  و ویژگی های این پروژه گفته بود: بیمارستان هزار تخت خوابی پردیسان توسط بخش خصوصی
تأسیس می‌شود، این بیمارستان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از نظر سیستماتیک، عمرانی و علمی است و امید است که طی تعهدی که داده شده است بعد از 36 ماه راه اندازی شود.این بیمارستان با چنین خصوصیاتی برای اولین با در کشور تأسیس می‌شود و بخش خصوصی با همکاری شرکت‌هایی از آلمان و اتریش و کره اقدام به ساخت این بیمارستان می‌کنند، 70 درصد تخت‌های این بیمارستان دارای تعرفه دولتی است و 30 درصد دارای تعرفه خصوصی است.

در عین حال در کنار تمامی طرح های نیمه کار و نیمه تمام موجود بیمارستان هایی هم هستند که نیاز به بازسازی و تعمیر و نگهداری دارند از جمله مرکز درمانی الزهرا که سال هاست نیازمند توجه ویژه است،با این حال می توان نتیجه گرفت که اگر وعده های مطرح شده و همچنین طرح های در نظر گرفته شده برای بخش درمان قم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد مطمئنا می توان گفت گره بخش درمان در قم باز خواهد شد و می توان آینده درخشانی برای این استان که همواره انتقاد ها نسبت به ضعف زیر ساختی برای آن وجود داشته در نظر گرفت.
 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار