نرم افزار کتابخانه جامع حج، روز پنجشنبه طی آیینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از علما، فضلا و طلبه ها در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم رونمایی شد.
کد خبر: ۲۹۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹ 16 September 2016
به گزارش تابناک قم، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج در این آیین با ارائه گزارشی از روند تولید این نرم افزار اظهارکرد: تحقیقات در زمینه حج و زیارت نیازمند سال ها کار و تلاش علمی است؛ چه آنکه خانه ای که قدمتش به امتداد تاریخ بشریت است، ارائه معارف آن در چند سال امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام روزبه برکت رضایی ادامه داد: این تحقیقات نیازمند زیرساخت های پژوهشی است که نرم افزار حج با جمع آوری آثار گوناگون فقهی، تاریخی و اعتقادی می تواند گامی در پیشبرد اهداف تعالی حج باشد.

برکت رضایی افزود: حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با هدف آسان سازی دسترسی به اطلاعات، سومین ویراست نرم افزار جامع حج را مطابق برنامه های از پیش تعیین شده تهیه و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می دهد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: این نرم افزار حاصل تلاش سه دهه تحقیقات علمی و مدیریت پژوهشی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر و نوآوری، عمق و مجاهدت های حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در حوزه فضای مجازی است که اکنون به بار نشسته است.

وی تصریح کرد: نرم افزار جامع حج در برگیرنده 820  عنوان در 1004 جلد کتاب از محصولات حوزه نمایندگی ولی فقیه از ابتدای تأسیس تا فروردین 1395 در 10 موضوع است.

برکت رضایی به منابع این نرم افزار اشاره و اظهار کرد: اعتقادات و پاسخ به شبهات وهابيت در 335 جلد، نشريات، فصلنامه میقات حج فارسی، دو فصلنامه میقات الحج عربی و فصلنامه زیارت در 161 جلد، منابع مرجع در 114 جلد، اسرار و معارف حج در 77 جلد، عتبات عالیات در 73 جلد، تاریخ مکه و مدینه در 72 جلد، احکام و مناسک در 67 جلد، مباحث اجتماعی سیاسی در 55 جلد، سفرنامه و خاطرات در 34 جلد و ادعیه و احادیث در 17 جلد از عنوان‌های استفاده شده در این نرم افزار است.

وی به تبیین مهمترین قابليت‌هاي پژوهشي این نرم افزار پرداخت و گفت: متن كامل قرآن كريم با امكان جست ‌و جو در آيات و ارتباط واژگان متون با چند دوره لغت نامه، دسترسي کامل به موضوعات كتاب از طريق فهرست گزينشي، امكان انتقال متن به يادداشت و ويرايش و ذخيره آن‌ها در قالب‌هاي مختلف word و زرنگار از جمله این قابلیت ها است.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی حج ادامه داد: نمايش تمام متون با قابليت هاي تحقيقاتي «نمايه زني، حاشيه نويسي، رنگي كردن و علامت گذاري»، امكان مقايسه متون مختلف برنامه با يكديگر، جست و جوي ساده و پيشرفته در متن و فهرست با امکان محدود کردن به دامنه های گوناگون محتوایی از دیگر قابلیت های ویژه این نرم افزار است.

وی بیان داشت: تفاوت ویرایش سوم این نرم افزار با ویرایش قبل در اضافه شدن 305 جلد کتاب جدید و تجمیع و اختصاص تمامی کتابهای حوزه نمایندگی ولی فقیه در یک نرم افزار است.

برکت رضایی افزود: تمامی این کتابها به اضافه 320 منبع فقهی و حدیثی برگرفته از نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع) که سابقا در ویراست دوم نرم افزار بوده هم اکنون در کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی حج با فرمت های «اچ تی ام ال، پی دی اف و چهار فرمت ویژه تلفن همراه» در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی در پایان از شهدای فاجعه منا یاد کرد و اظهار داشت: به عنوان یادبود از 477  لاله سپید و مهاجر الی الله در حج سال گذشته، وبگاه شهیدان منا با هدف تجلیل از این عزیزان راه اندازی شده است.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی حج درباره این وبگاه توضیح داد: در این وبگاه  چهار زبانه دهها کتاب، مقاله، عکس، شعر، فیلم، طرح، گفته های شاهدان و راویان و تمامی اخبار و اطلاعات مربوط به فاجعه منا گنجانده شده است.

گفتنی است که در پایان این مراسم از ویراست سوم نرم افزار کتابخانه جامع حج با حضور حجج اسلام والمسلمین قاضی عسکر و شهریاری رونمایی شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار