متولی ورزش در استان بارها بر توسعه عادلانه سرانه ورزشی در استان و به ویژه شهر قم تأکید کرده است اما تحقق این وعده هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
کد خبر: ۲۹۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 18 September 2016
به گزارش تابناک قم، مسئولان ورزش قم پیش از این اعلام کرده‌اند وضع سرانه فضاهای ورزشی در روستاها، توابع و شهرهای تابعه استاندارد است اما در شهر قم حکایت دیگری است. بسیاری از نقاط شهر با وجود تراکم جمعیت فضاهای کافی برای ورزش ندارند.

گرچه این روزها اداره کل ورزش و جوانان استان با تکیه بر ساخت مجموعه ورزشی پیامبر اعظم(ص) در بلوار 15 خرداد و خیابان محتشم کاشانی قم، ادعا می‌کند ساخت این مجموعه سرانه فضاهای ورزشی قم را افزایش می‌دهد، واقعیت این است که کمبود فضاهای ورزشی در نقاط مختلف شهر قم آشکار است.

بر اساس آخرین آمارها از سوی اداره کل ورزش و جوانان قم و وزارت ورزش و جوانان، سرانه فضاهای ورزشی در قم 42 سانتی‌متر به ازای هر نفر است؛ در حالی که حد استاندارد سرانه فضاهای ورزشی در کشور 73 سانتی‌متر است و دولت تدبیر و امید اعلام کرده می‌خواهد این عدد را تا پایان کار دولت به عدد 80 سانتی‌متر برساند.

سرانه فضاهای ورزشی استان قم غیر از شهر قم، حدود 2 مترمربع است و بر همین اساس، ساخت و ساز مکان‌های ورزشی متوجه فضای شهر قم خواهد بود.

پردیسان، جمعیت بالا و سرانه کم

منطقه پردیسان قم بر اساس سرشماری سال 90 حدود 45 هزار نفر جمعیت داشت اما با توسعه این منطقه، سرازیر شدن جمعیت اسکان‌یافته در مسکن مهر و گسترش فیزیکی این منطقه جمعیت آن در حال حاضر 150 هزار نفر تخمین زده می‌شود. در چشم‌انداز این منطقه هم سکونت 300 هزار نفر وجود دارد.

تراکم جمعیت در این منطقه، نیاز آن به زیرساخت‌های ورزشی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. ورزش به عنوان رکن تضمین‌کننده سلامت آحاد جامعه، نشاط‌بخش به زندگی افراد و اهرم تعیین‌کننده در حوزه بهداشت و بازدهی نیروی انسانی، یکی از ستون‌های مورد نیاز بنای توسعه شهری است؛ اما این ستون در منطقه پردیسان وضعی لرزان و ناپایدار دارد.

پردیسان امکانات

بیشتر ساکنان منطقه پردیسان را زوج‌های جوان و خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که فرزندان خردسال و نونهال دارند. با توجه به فراوانی علاقه‌مندی به فعالیت‌های ورزشی در قشر نونهال، نوجوان و جوان، نیاز به فضاهای ورزشی در حد و ‌اندازه مورد نیاز در این منطقه بیش از پیش ضروری است. نگاهی به ساختار فضای شهری در پردیسان نشان می‌دهد، از یک سو فضای سبز، پارک و بوستان‌ها در این منطقه به‌اندازه کافی وجود ندارد و پاسخگوی نیاز جوانان و مردم این منطقه نیست؛ از سوی دیگر فضاهای ورزشی در پردیسان حداقل در زمان فعلی نمی‌تواند کمکی به توسعه ورزش همگانی یا قهرمانی در این منطقه کند.

نخستین مجموعه ورزشی ساخته‌شده در منطقه پردیسان، فضای ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود. یک زمین چمن طبیعی فوتبال به همراه یک سالن بزرگ چند منظوره که به‌تدریج با توسعه دانشگاه آزاد، برای مصارف این دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به درهای بسته دانشگاه آزاد به روی عموم، نمی‌توان آن را در چارچوب فضاهای ورزشی منطقه پردیسان وارد کرد.

یکی از بانک‌های دولتی نیز در این منطقه از گذشته یک سالن چند منظوره ساخت و سپس با ساخت یک زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال، این فضا را توسعه داد. این مجموعه ورزشی به طور معمول در اختیار مالک آن و گاهی عموم مردم قرار می‌گیرد.

اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در منطقه پردیسان چند مکان ورزشی دارد. یک سالن ورزشی فعال در یکی از مدارس این منطقه در ساعت‌هایی از روز به اهالی منطقه خدمات ارائه می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی هنرستان تربیت بدنی شهید حیدریان در منطقه پردیسان که چند زمین ورزشی تخصصی دارد، متولی امر آموزش در استان در حوزه ورزش به کمک مردم پردیسان بیاید.

دادگستری کل استان یکی از نهادهای پیشرو در توسعه ورزش در پردیسان بود که با ایجاد یک مجموعه ورزشی در این منطقه از اواخر دهه 80، تعداد زیادی از مردم منطقه پردیسان را در زمینه ورزش به خود جذب کرد. مجموعه ورزشی شهید بهشتی با بهره‌مندی از یک استخر، یک سالن پرورش اندام، یک سالن چند منظوره که بعدها تبدیل به سالن ورزش‌های رزمی شد و نیز یک زمین چمن مصنوعی یکی از مجموعه‌های ورزشی محبوب در منطقه پردیسان است.

بخش خصوصی نیز در این منطقه در حوزه ورزش اقدام‌های مثبتی انجام داد. راه‌اندازی یک استخر بزرگ و مجهز به نام قصر آبی در این منطقه و ساخت یک زمین چمن مصنوعی در مجاورت مسجد خاتم الانبیا(ص) از جمله فضاهای ساخته‌شده از سوی بخش خصوصی است.

 سهم اندک اداره کل ورزش و جوانان

اداره کل ورزش و جوانان استان با وجود این که به عنوان متولی ورزش در استان محسوب می‌شود در توسعه زیرساخت‌های ورزشی در منطقه پرجمعیت پردیسان سهم اندکی داشته است. تنها مجموعه ورزشی وابسته به اداره کل ورزش و جوانان در پردیسان، مجموعه نارنج است و یک سالن بدنسازی و رزمی به نام ولایت در فاصله کمی نسبت به آن قرار دارد. سالن نارنج ماه‌ها قبل با مجموعه دیگری با عنوان شهدای مدافع حرم ادغام شد اما این ادغام بیشتر جنبه تبلیغاتی و تشریفاتی داشت و کمکی به ورزش در این منطقه نکرد.

مجموعه ورزشی نارنج شامل یک سالن چند منظوره و یک سالن کوچک رزمی یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ورزشی در پردیسان است. در مجاورت این سالن سرپوشیده، زمین‌های روباز ورزشی شامل یک زمین تنیس، یک زمین بسکتبال خیابانی و یک زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال قرار دارد. چند زمین ورزشی با پوشش آسفالت نیز در این مجموعه قرار دارد که بلااستفاده و متروک است. این زمین‌های روباز با نام شهدای مدافع حرم با حضور مسئولان کشوری در بهمن 94 افتتاح شدند اما تاکنون حتی یک بار هم در آن توپی به زمین نخورده و به دلیل مشکلات فیزیکی در حالی که رسماً افتتاح شده در اختیار مردم قرار نگرفته است.

امکانات کافی نیست

وجود تعداد انگشت‌شماری سالن ورزشی و فضای ورزشی روباز پاسخگوی نیاز ورزشی پردیسان نیست. بخش زیادی از جوانان و نوجوانان این منطقه ترجیح می‌دهند فعالیت‌های ورزشی خود را بیرون از این منطقه انجام دهند. از سوی دیگر ورزش همگانی در پردیسان بی‌رونق است. 

تحرک ورزشی خاصی از سوی عموم مردم در فضاهای عمومی دیده نمی‌شود و تلاش سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری قم برای راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزشی همگانی در این منطقه، گرچه حرکت مثبتی است، تا ثمردهی محسوس فاصله دارد.  ساخت مکان‌های ورزشی به دلیل انبوه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، کلنگ‌زنی و رها شده از گذشته از دستور کار خارج شد و برنامه دولت بر تکمیل، بهسازی و نوسازی مکان‌هایی قرار گرفت که از وضعیت خدمات‌رسانی و عملیاتی خارج بودند.

به همین دلیل انتظار ساخت مکا‌ن‌های ورزشی جدید در منطقه پردیسان از سوی اداره کل ورزش و جوانان بیهوده است. افزایش سرانه فضای ورزشی در منطقه پردیسان فقط از طریق ساخت این مکان‌ها از سوی نهادهای دولتی و در رأس آنها آموزش و پرورش و نیز تحرکات نه چندان پررنگ بخش خصوصی قابل تصور است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار