یکی از اعضای بنیاد قم پژوهی با بیان اینکه منبت‌کاری قم در دنیا بی‌نظیر است، گفت: برای اینکه هنر و هنرمند قمی شناخته شود نیازمند یک شبکه هنری مجازی هستیم.
کد خبر: ۲۹۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 19 September 2016
به گزارش تابناک قم، محمد فقیهی با بیان اینکه باید مزیت‌های اقتصادی قم شناسایی و تقویت شود، اظهار داشت: خوشه‌های صنعتی خوبی در استان قابلیت شکل‌گیری و حمایت دارد.

وی با ابراز تأسف از جایگاه ضعیف خوشه‌های صنعتی در قم گفت: خوشه‌های صنعتی بر اساس مزیت رقابتی هر منطقه شکل می‌گیرد.

مدیرکل اسبق بازرگانی استان قم با اشاره به پیگیری‌هایش در ایجاد و راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی در قم، گفت: خوشه‌های صنعتی در دنیا برای اولین بار در ایتالیا و در سال ۱۸۹۰ شکل‌گرفته است اما قوام اصلی خوشه‌های صنعتی در سال ۱۹۹۰ توسط مایکل پورتر ایجاد شده است.

وی به ورود خوشه‌های صنعتی در سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره کرد و گفت: صنایعی مانند چاپ، چوب، کفش ماشینی، فرش ابریشم و حتی it توانایی خوشه شدن در قم دارند.

اشتغال ۱۲ هزار نفر در صنعت چوب قم

فقیهی با بیان اینکه برای راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی در قم زمینه جذب ۷۰ میلیارد تومان فراهم شده بود ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم پیگیرهای بعدی و نبود دیدگاه مناسب و حرفه‌ای صنوف مختلف سبب شد نتوانیم اعتبار منظور شده را جذب و خوشه‌های صنعتی رشد واقعی نیافتند.

این فعال اقتصادی از عدم حرکت متناسب صنعت فرش دستباف و چوب با استانداردهای جهانی گلایه کرد و گفت: واقعاً برای صنایع چوبی که بیش از ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد کرده است تاکنون چند نمایشگاه داخلی و خارجی معتبر با نام و برند قم برگزار کردیم.

فقیهی با بیان اینکه سود سرشار صنایع مبلمان استان قم به جیب واسطه‌های تهرانی می‌رود، گفت: هنر اصیل بومی قم به نام عده‌ای دلال تهرانی تمام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هنر منبت‌کار قم در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد، گفت: کشوری مانند روسیه نوعی چوب به نام ساسنا به کشور وارد می‌کند اما هیچ فراورده چوبی به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

قم دومین قطب تولید فراورده‌های چوبی

عضو بنیاد قم پژوهی از نبود اتحادیه صادرکنندگان چوب در قم انتقاد کرد و افزود: فراورده‌های چوبی استان به دلیل ظریف کاری‌ها و منبت‌هایی که دارد می‌تواند مورد توجه جهانی قرار بگیرد.

فقیهی با اشاره به اینکه قم دومین قطب تولید فراورده‌های چوبی کشور است، گفت: هنر چوب در قم از زمان صفویه مطرح بوده و در سال ۱۳۲۸ شمسی راسته نجاران و درب و پنجره سازان در بازار کهنه زبانزده بوده است.

وی با تأکید بر اینکه نباید از دولت توقع ورود و حل مشکلات صنوف را داشت، گفت: در حال حاضر یک بازار حداقل ۲۸۰ میلیون نفری در حوزه منطقه خلیج فارس وجود دارد که می‌توانند خریدار محصولات هنری- فرهنگی استان باشند.

این عضو بنیاد قم پژوهی با بیان اینکه فعالان صنایع چوب در قم باید قوی‌تر و فعال‌تر باشند، گفت: صنایع چوب استان قم توانایی رشد و توسعه در حوزه فروش و صادرات را دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار