در آستانه سال تحصیلی تمام ارگان‌های شهری بسیج می‌شوند تا مدارس را برای میزبانی از دانش‌آموزان آماده کرده و امکانات لازم را تأمین کنند تا مشکلی در بهره‌مندی آینده‌سازان کشور از خدمات آموزشی و فرهنگی نباشد.
کد خبر: ۲۹۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 19 September 2016
به گزارش تابناک قم، مهرماه علاوه بر آغاز فصلی جدید در طبیعت، نقطه عطفی در سیستم آموزشی کشور و به نوعی آغاز فصلی جدید در بخش آموزش است. مهرماه به نوعی آغاز سالی نو برای علم و دانش کشور و فصلی تازه در خدمات عمومی است.

هر ساله در آستانه این فصل تمام ارگان‌ها و مجموعه‌های شهری و سازمان‌های آموزشی و خدماتی امکانات خود را برای میزبانی از سال تحصیلی جدید بسیج می‌کنند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی میزبان و پذیرای دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب باشند.

عموماً مدارس و دانش‌آموزان بیشتر درگیر خدمات شهری هستند و در این زمینه شهرداری‌ها امکانات ویژه‌ای را در اختیار آنها قرار می‌دهند. بهسازی محدوده مدارس، آسفالت مدارس، خط کشی معابر و... همه و همه خدماتی عمومی است که شهرداری به مدارس به طور ویژه در آستانه سال تحصیلی ارائه می‌کند و در شهر قم نیز این اقدامات در اواخر شهریورماه و در آستانه ماه مدرسه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

مدیریت شهری قم طی فصل تابستان و تعطیلی مدارس ضمن حمایت از سیستم آموزشی استان، با همکاری سازمان آموزش و پرورش اقدامات مرتبط با آسفالت محوطه مدارس را در دستور کار قرار داده است و در این زمینه شاهد اقدامات بسیار گسترده‌ای بوده‌ایم به نوعی که اکثر مدارسی که با مشکل محوطه سازی نامناسب یا تخریب آسفالت مواجه بوده‌اند در لیست خدمات شهری برای بهبود امکانات قرار گرفته‌اند.

در واقع می‌توان در حال حاضر مهم‌ترین مشکل فراسازمانی مدارس را بحث آسفالت دانست که سال‌هاست مدارس کشور به ویژه قم با آن دست به گریبان هستند و آسفالت نامناسب نیز سلامتی دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد و به نوعی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس را با اختلال روبه رو می‌کند.

استاندار قم در این زمینه با تاکید بر ضرورت حمایت از سیستم آموزشی استان و همکاری دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش نیاز است تمامی مجموعه‌های خدمات رسان امکانات خود را برای حمایت از این سیستم و رفع مشکلات آن در راستای تربیت نسلی پویا و کارآمد به کار بگیرند.

سیدمهدی صادقی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش قم، رفع مشکلات آسفالت مدارس را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان دانست و افزود: این پروژه باید ظرف روزهای پایانی شهریورماه تکمیل شود تا دانش‌آموزان با آرامش خاطر در مدارس حضور پیدا کنند و

مدارس پرورش دهنده نسل آینده کشور هستند و جایگاه ویژه‌ای برای رشد علمی کشور دارند و نقش شگرف آن‌ها در تأمین آینده کشور غیرقابل چشم‌پوشی است. پس در این زمینه نیاز است تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای ارتقاء خدمات آن‌ها و آموزش کارآمد در آن‌ها به کار گرفته شود.

در همین راستا انتظار از سازمان‌ها و مراکز خدمات رسان این است که از هیچ گونه فعالیتی در حمایت از سیستم آموزشی دریغ نکرده و نگاه آن‌ها در حمایت از مدارس، برای حمایت از آینده‌سازان کشور باشد.

طبق همین هدفگذاری شهرداری به همراه دیگر مجموعه‌های خدمات رسان پروژه‌هایی با محوریت مدارس را در شهریورماه و در آستانه بازگشایی مدارس در دستور کار قرار داده است که بخش عمده آن به آسفالت مدارس و تأمین امکانات جنبی آن‌ها بر می‌گردد.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی و ساختمانی شهرداری قم در این زمینه با تاکید بر عزم مدیریت شهری بر حمایت از مدارس و رفع مشکلات شهری آن‌ها اظهار کرد: در این زمینه با همکاری شهرداری، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اقدامات لازم در خصوص تأمین آسفالت مدارس صورت گرفته است.

عباس حلوایی زاده با اشاره به تأمین 600 تن قیر از سوی اداره کل نوسازی برای تأمین آسفالت مدارس گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده بین این سه مجموعه شهرداری اقدامات لازم در خصوص تأمین مصالح، تولید آسفالت، حمل و پخش آن در محوطه و اجرای آسفالت بیش از 70 هزار مترمربع از محوطه مدارس شهر را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به پیش بینی بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای تأمین، تهیه و پخش آسفالت مدارس گفت: طبق تفاهم اقدامات مرتبط با این پروژه طی 6 ماه انجام خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی و ساختمانی شهرداری قم با بیان اینکه شهرداری و آموزش و پرورش استان همکاری خوبی دارند افزود: در راستای حمایت از آینده سازان کشور و همچنین تأمین شرایط مناسب برای تحصیل آنان، پروژه‌های جنبی از جمله اجرای خط‌کشی عابر پیاده جلوی مدارس، تقاطع‌ها و بهسازی آسفالت در دستور کار مناطق قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم هم با اشاره به وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید و آماده سازی مدارس برای میزبانی از آن‌ها گفت: امسال مدارس قم میزبان بیش از 235 هزار دانش‌آموز خواهد بود که این میزان افزایش 8 هزار نفری دانش‌آموزان استان را نشان می‌دهد.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام با بیان اینکه هزار و 400 واحد آموزشی آماده استقبال از دانش‌آموزان هستند، گفت: نیروهای آموزش و پرورش و اساتید آماده میزبانی از دانش‌آموزان هستند و دوره‌ها و اطلاعات لازم به آن‌ها ارائه شده است.

وی هماهنگی آموزش و پرورش با مجموعه‌های امنیتی، انتظامی و راهنمایی و رانندگی برای تأمین شرایط لازم برای حضور دانش‌آموزان در مدارس گفت: در بخش تجهیز و ترمیم مدارس نیز امسال اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به نامناسب بودن محوطه بیش از 70 درصد مدارس استان گفت: امیدواریم با همکاری مجموعه شهرداری مشکلات موجود در محوطه مدارس را رفع کرده و میزبان خوبی برای آینده‌سازان کشور باشیم.

وی به تأمین قیر مورد نیاز برای آسفالت مدارس با همکاری اداره کل نوسازی اشاره کرد و گفت: قیر در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا اقدامات لازم برای آسفالت مدارس انجام شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز به وضعیت بهسازی و اجرای خط کشی عابر پیاده معابر مقابل مدارس اشاره کرد و افزود: اقدامات مرتبط با این پروژه در منطقه هفت تکمیل شده و در مناطق دیگر نیز در حال اجرا است.

حسین شعبان‌زاده گفت: قبل از آغاز سال تحصیلی جدید خط کشی عابر پیاده مقابل مدارس اتمام یافته و اقدامات لازم در خصوص خط کشی طولی مناطق را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به کیفیت بالای خط کشی عابر پیاده مقابل مدارس گفت: برای این کار از رنگ تک جزئی نانو استفاده شده است که جرم‌پذیری کمی دارد و کیفیت و ماندگاری مناسبی را تأمین خواهد کرد.

شستشوی انهار اطراف مدارس، رنگ‌آمیزی دیوارها، گل‌کاری باغچه‌ها، پاکسازی محدوده مدارس از نخاله‌ها، نصب علائم ترافیکی در محدوده مدارس، بهسازی پیاده روها و امکانات محدوده مدارس و زیباسازی از دیگر اقداماتی است که شهرداری در آستانه سال تحصیلی جدید در سطح شهر انجام داده است.

در هر حال در کنار اداره کل آموزش و پرورش که متولی اصلی مدیریت مدارس استان است، باید مجموعه‌های دیگر نیز خدماتی را ارائه کنند تا کمبودهای سازمانی در این زمینه موجب کاهش سطح خدمات و خلل در سیستم آموزشی نشود. امید است در سال تحصیلی جدید، مدارس شهر با فضایی زیبا، با طراوت و مناسب میزبان دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار