رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که عید سعید غدیرخم را نباید فقط به تبریک گفتن و عید سادات محدود کرد، گفت: غدیر عید همه بشریت، مسلمانان و شیعیان است.
کد خبر: ۲۹۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰ 19 September 2016
به گزارش تابناک قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز دوشنبه در دیدار جمعی از ائمه جماعات سادات مسجدهای استان قم، افزود: البته سادات این افتخار را دارند نسب آنها به امیرمومنان(ع) می رسد و این برای سادات افتخار مضاعفی است. 

وی با بیان این که تجلی غدیر درحکومت حضرت ولی عصر(عج) است، اظهار کرد: تحقق عید غدیر زمانی است که حکومت امام زمان(عج) محقق شود و از خداوند متعال می خواهیم که برکات خودش را بیش از پیش به این کشور اسلامی معطوف بفرماید. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم شناخت غدیر بیان کرد: باید حقیقت غدیر را بشناسیم اگر شناخته نشود حقیقت دین شناخته نمی شود. 

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: غدیر پیوند کامل با مجموعه دین دارد، اگر کسی غدیر را متوجه نشود، توحید، اسلام و رسالت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را متوجه نشده است. 

وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده گفت: بعضی تلاش می کنند که امامت را جزو فروع دین جلوه دهند ولی این امر، غلط فاحش است و امامت بر طبق همین آیه از اصول دین می باشد؛ اگر پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) مساله امامت را مطرح نمی کردند، رسالت خود را کامل نکرده و به درستی انجام نداده بودند. 

وی ولایت را کلید همه عبادت ها برشمرد و افزود: برخی از افراد جاهل و روشنفکران به ظاهر شیعه می گویند چرا گفته می شود عبادت کسی که نماز می خواند اما ولایت ندارد قبول نیست؛ این مساله را ما نمی گوییم بلکه قرآن کریم به رسولش می گوید اگر مساله امامت را ابلاغ نکنی، همه رسالت تو از بین رفته است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این امر نشان می دهد که امامت جزو اصول است و باید بر روی مساله ولایت به عنوان یک اصل کار کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: پیامبراکرم اسلام(ص) در روز غدیر، ولایت ظاهری به معنای حکومت و سرپرستی امیرالمومنان(ع) را مطرح کردند. 

وی با بیان این که برخی درباره مساله ولایت فقیه شبهه هایی را مطرح می کنند، گفت: یکی از مبانی فرمایش های امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی این بود که رسول خدا(ص) مدتی حکومت کردند و این مساله ثابت می کند که اسلام حکومت دارد و از سوی دیگر خود غدیرنشان می دهد که اسلام حکومت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: مساله غدیر نیز ثابت می کند که در اسلام حکومت وجود دارد و نمی شود غدیر را فقط ولایت باطنی و تکوینی عنوان کرد، بلکه ولایت ظاهری و آغاز امامت است. 

وی گفت: صدها نکته در خطبه غدیر وجود دارد که اثبات می کند غدیر به معنای حکومت ظاهری می باشد و این گونه نبوده است که پیامبر اسلام(ص) بفرمایند که هر کسی من را دوست دارد، علی(ع) را نیز دوست داشته باشد.

وی با بیان اینکه ولایت و حکومت شعار اصلی اسلام بوده است، اظهار کرد: نباید گفته شود اسلام فقط مجموعه ای از احکام است که کاری به حکومت ندارد و هر کسی می خواهد حکومت کند و ما فقط به احکام بپردازیم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: خداوند در قرآن کریم تاکید می کند حق ندارید یهود و نصاری را ولی خود قرار دهید؛ ولی شما خدا، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند، هنگامی که رجوع به حاکم ستمگر در اسلام ممنوع است، آیا خداوند نباید برای این مساله جایگزینی در نظر گرفته باشد؟ 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار