رئیس حوزه هنری استان قم:
رئیس حوزه هنری استان قم گفت: شهر قم نیاز به یک نقشه راه فرهنگی دارد، نقشه فرهنگی یعنی اینکه هر نهاد فرهنگی بداند که وارد چه حوزه‌هایی شود و وارد چه حوزه‌هایی نشود.
کد خبر: ۲۹۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 21 September 2016
به گزارش تابناک قم، مجدالدین معلمی با اشاره به تعداد زیاد مؤسسات فرهنگی در شهر قم اظهار کرد: ما در این شهر شاهد تعدد بسیار زیاد مؤسسات فرهنگی هستیم و به این دلیل بودجه فرهنگی شهر قم صرف خود این شهر نمی‌شود، شاید به اندازه کل کشور در شهر قم بودجه فرهنگی هزینه شود اما بخش کمی از این بودجه صرف خود مردم شهر قم می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان قم ادامه داد: شهر قم نیاز به یک نقشه راه فرهنگی دارد، نقشه فرهنگی یعنی اینکه هر نهاد فرهنگی بداند که وارد چه حوزه‌هایی شود و وارد چه حوزه‌هایی نشود، ما اکنون شاهد هستیم که چندین نهاد فرهنگی به صورت همزمان یک کار را انجام می‌دهند، ما به صورت روزانه در شهر قم با هزینه‌کردهای فرهنگی مواجه هستیم که مردم قم از آن منتفع نمی‌شوند، ما هر سال شاهد برگزاری تعداد زیادی جشنواره در شهر قم هستیم.

وی افزود: مسؤولان کلان استان قم آن قدری که دغدغه بحث آب قم و صنعت این شهر را دارند، دغدغه فرهنگ بومی شهر قم را ندارند، شاید یک دلیل این مسأله مذهبی بودن شهر قم باشد، یک دلیل دیگر هم ممکن است به دلیل عقب‌ماندگی‌های قم در بحث صنعت باشد که این مسأله وقت زیادی از مسؤولان ارشد استان را گرفته است.

معلمی با اشاره به فضای رسانه‌ای استان قم اظهار کرد: باید مطالبه‌گری اجتماعی در حوزه فرهنگ در شهر قم تقویت شود، زمانی که رسانه‌های شهر قم و مردم این شهر به راحتی از اتفاقات فرهنگی می‌گذرند، طبیعی است که بحث فرهنگ قم دغدغه اصلی مدیران استان نباشد.

رئیس حوزه هنری استان قم ادامه داد: ما در شهر قم ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی داریم که این رسانه‌های صوتی و تصویری از بستر و ظرفیت شهر قم استفاده کردند، قم همچون یک دریاچه‌ای است که همه از آن استفاده می‌کنند اما بالاخره یک روزی آب این دریاچه هم تمام می‌شود و باید به آن آب تزریق شود تا بحث ارائه خدمات فرهنگی از سوی شهر قم استمرار داشته باشد.

وی در خصوص نسل جدید هنرمندان قمی تصریح کرد: ما در برخی از رشته‌های هنری شاهد تربیت نسل جدید هنرمندان قمی بودیم و برخی از اساتید دلسوز توانستند که شاگردان خوبی را در قم تربیت کنند، به عنوان مثال در عرصه شعر آئینی، شاعران نسل دوم و سوم این عرصه از قم هستند و شاعران قمی تا سال‌های سال در عرصه شعر آیینی در سطح کشور می‌درخشند.

معلمی افزود: هنرمندان قمی در عرصه‌های تصویرسازی و گرافیک تا دهه‌های آینده هم در این رشته‌ها درخشش خواهند داشت، اما در برخی رشته‌های دیگر شاید در دهه‌های آینده هنرمندان قمی حضور چندانی نداشته باشند، چون تربیت نسل جدید در این رشته‌ها صورت نگرفته است.

رئیس حوزه هنری استان قم با اشاره به جایگاه شعر آیینی در این استان اظهار کرد: شعر آئینی در قم رشد کرد، چون شاعران قمی بازخورد اجتماعی که از سوی مردم قم در هنگام خواندن شعرهای آیینی دیدند، خیلی بیشتر از جاهای دیگر بود، هیئات زیادی در شهر قم وجود دارد که مداحان این هیئات نیاز به شعرهای زیادی دارند، بنابراین تقاضا برای سرودن شعرهای آیینی در شهر قم زیاد است.

وی افزود: شهر قم مرکز نشر کشور است، مرکز بسیاری از نشریات کشور هم در این شهر قرار دارد، بنابراین طبیعی است که این کتاب‌ها و نشریات نیاز به صفحه‌آرا، تصویرساز و نقاش داشته باشد و هنرمندان قمی به این دلیل در عرصه گرافیک و تصویرسازی رشد زیادی کردند.

معلمی با اشاره به جایگاه هنرمندان قمی در جهان خاطرنشان کرد: هنرمندان قمی در بسیاری از عرصه‌ها در فضای بین‌الملل درخشش داشتند، به عنوان مثال زمانی که به هنرمندان تئاتری قم توجه و زمینه تولید برای آن‌ها فراهم شد، آنها توانستند که در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر جوایز متعددی را کسب کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار