در قم مسابقات لیگ‌های استانی و نیز حضور تیم‌های ورزشی قم در مسابقات برون‌استانی با محدودیت‌های خاص خود همراه بود.
کد خبر: ۲۹۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 21 September 2016
به گزارش تابناک قم، ورزش قم در 6 ماه سال 95 روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشت. برگزاری مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی با توجه به تعطیلی مدارس در تابستان شکل تازه‌ای پیدا کرد و بسیاری از تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف درگیر مسابقات خود شدند.

با وجود این، کفه برگزاری مسابقات رشته‌های مختلف در 6 ماه اول سال همواره نسبت به 6 ماه دوم سبک‌تر است. تداخل با ماه مبارک رمضان که فعالیت‌های ورزشی قهرمانی را متوقف می‌کند و نیز گرمای شدید هوا در نقاط مختلف کشور به همراه تداخل با فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، از دلایلی است که سبب می‌شود آمار برگزاری مسابقات ورزشی رسمی در تمام کشور در نیمه نخست سال کاهش یابد.

در قم نیز با توجه به دلایل اشاره شده، مسابقات لیگ‌های استانی و نیز حضور تیم‌های ورزشی قم در مسابقات برون‌استانی با محدودیت‌های خاص خود همراه بود. با این حال نگاهی اجمالی به تمام اتفاق‌های مهم ورزش قم در 6 ماه نخست سال 95 داریم.

مدیرکلی که ماندگار شد

از ابتدای امسال زمزمه‌های جدی مبنی بر پایان دوره کاری «حسن عابدی» در رأس اداره کل ورزش و جوانان قم وجود داشت اما در شرایطی که برخی از اهالی ورزش، حسن عابدی را رفتنی می‌پنداشتند وی در نهایت در این سمت ماندگار شد. عابدی که از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی در اداره ورزش و جوانان مأمور است احتمال دارد در سمت خود ماندگار باشد؛ اما درباره ادامه حضور وی در این سمت در سال آینده تردید وجود دارد.

صبایی که به بخش خصوصی واگذار نشد

تیم صبا همیشه به دلیل مشکلات ریز و درشتش در صدر خبرهای ورزشی قم قرار داشته است. گرچه امسال در رأس این باشگاه تغییراتی انجام نشد و رضا کشوری‌فرد دوباره در سمت مدیرعاملی باقی ماند، با خروج علی دایی از صبا، صمد مرفاوی و ساکت الهامی به تیمی بازگشتند که 2 فصل پیش در میانه راه آن را رها کرده بودند.

پس از پایان لیگ پانزدهم، موضوع خصوصی‌سازی صبا در دستور کار استانداری قم قرار گرفت اما همه رفت‌وآمدها بی‌نتیجه بود و جلساتی که با حامیان مالی مختلف در استانداری قم برگزار شد بدون این که خروجی خاصی داشته باشد پایان یافت. حالا صبا با مرفاوی به میانه راه نیم‌فصل نخست لیگ شانزدهم رسیده و نتایج خوبی کسب نکرده است. بازه 6 ماه نخست سال 95 برای صبای قم بدترین وضع مالی در طی دوران حیات صبا بوده است.

یاسین پیشرو و تزلزل

باشگاه یاسین پیشرو در نیمه نخست سال 95 جایگاه مستحکم خود به عنوان برند اول ورزش قم را از دست داد. آنها با شروع سال موضعی نامشخص در قبال تیمداری در لیگ برتر فوتسال در پیش گرفتند و اعلام کردند اداره کل ورزش و جوانان باید امتیاز این تیم را به آنها واگذار کند. 

اتفاقی که در نهایت رخ نداد و یاسین پیشرو نیز بر سر لجبازی با اداره ورزش و جوانان، تیمی تقریباً ضعیف و با حداقل هزینه را روانه لیگ برتر کرد، تیم وزنه‌برداری لیگ برتری خود را منحل کرد و تیم تکواندو این باشگاه نیز از قم به استان البرز منتقل شد. یاسین پیشرو از نظر محبوبیت در نیمه نخست سال 95 به شدت در نگاه اهالی ورزش تنزل کرد و ممکن است با ادامه این شرایط به زودی فضای ورزش قم را ترک کند.

چهره‌های جدید، حضورها و وداع‌ها

نیمه نخست سال 95 با ورود چهره‌های جدید به بدنه ورزش استان قم همراه بود. برگزاری مجامع انتخاباتی سبب تغییر در رأس برخی از هیأت‌های ورزشی قم شد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات انتخاب مرتضی سخایی به عنوان رئیس هیأت بسکتبال قم بود. سخایی در رقابت با یکی 2 نامزد سرسخت در نهایت بدون دردسر خاصی سکان هدایت بسکتبال قم را در دست گرفت. در هیأت تیراندازی نیز حسین مهره‌ساز، مرد همیشه رئیس تیراندازی قم، باز هم در سمت خود ابقا شد که باثبات‌ترین رئیس هیأت در تاریخ ورزش قم لقب گیرد. با وجود پایان کار رؤسای برخی هیأت‌ها از جمله معلولان، گلف، تنیس و استعفای رئیس هیأت هاکی مجامع انتخابات این هیأت‌های ورزشی برگزار نشد.

المپیک خاموش و قناعت به پارالمپیک

تمرکز ورزش قم در بهار و تابستان 95 روی حضور در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان بود. المپیک ریو با همه جذابیت‌های خود برای ورزش قم لایه‌های پنهان تلخی داشت. تلاش جامعه ورزش قم در سال‌های گذشته، در این زمان به ثمر می‌رسید؛ اما در نهایت بار به سرمنزل مقصود نرسید و هیچ یک از ورزشکاران قمی به المپیک نرسیدند. میلاد دریساوی، آخرین امید ورزش قم برای رسیدن به ریو بود، که حد نصاب لازم در پرش سه‌گام را به دست نیاورد. پیش از این هادی علیزاده‌پورنیا در کشتی و سید محمد رفیعی در تکواندو شانس حضور در المپیک را از دست داده بودند. در نهایت، حضور 2 ورزشکار قمی در پارالمپیک مرهمی بر زخم‌ها بود. محمد محمدنژاد در بسکتبال با ویلچر و حسین گلستانی در والیبال نشسته، نماینده ورزش قم در پارالمپیک ریو شدند.

میزبانی‌های تحسین‌برانگیز

میزبانی از رویدادهای ورزشی کشوری در ورزش قم در نیمه نخست سال 95 جلوه مناسبی به وجهه ورزش قم در عرصه ملی داد. رشته‌های تنیس روی میز، ووشو، بسکتبال، بدمینتون، جودو، هندبال و پرورش اندام در فرایند میزبانی از مسابقات کشوری مشارکت کردند. مهم‌ترین مسابقات برگزار شده، المپیاد دانش‌آموزی دختران و پسران کشور در رشته‌های بدمینتون و تنیس روی میز بود که با محوریت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش قم برگزار شد. میزبانی از مسابقات تنیس روی میز نونهالان کشور، مسابقات هندبال جوانان دختر کشور، مسابقات ووشوی سنتی انتخابی تیم ملی، مسابقات ووشوی سبک نان چوآن قهرمانی کشور، بسکتبال نوجوانان منطقه‌ای کشور و جودوی بانوان جام حضرت معصومه(س) در قم از جمله میزبانی مهم ورزش قم در 6 ماه نخست سال 95 بود.

پاییز و زمستان پرکار

نیمه دوم سال 95 برای ورزش قم سراسر اتفاق خواهد بود. داغ شدن رقابت صبا و یاسین پیشرو در لیگ‌های برتر فوتبال و فوتسال، حضور نمایندگان قم در مراحل نهایی لیگ برتر فوتسال جوانان و نوجوانان کشور، حضور هدف پویان در لیگ برتر هندبال، حضور نمایندگان قم در لیگ‌های ملی سافت‌بال و به س‌بال، آغاز لیگ برتر ووشوی بانوان، حضور تیم‌های مخالف در مسابقات قهرمانی کشور و درگیرشدن ورزشکاران قمی در مسابقات بین‌المللی، آسیایی و جهانی به ورزش قم نشاط خاصی خواهد بخشید. خزان و زمستان جذابی در پیش است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار