در دیدار دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور عنوان شد:
آیت‌الله مکارم: برخی اینگونه مطرح می‌کنند که امر به معروف باید در اختیار سازمانی خاص باشد، این یک تفکر غربی است که باید از نفوذ آن در جامعه جلوگیری کرد. آیت‌الله علوی گرگانی: نباید اعتبارات ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در دست دولت‌ها باشد.
کد خبر: ۳۰۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ 22 September 2016
به گزارش تابناک قم، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور در سفر به قم، به صورت جداگانه با تنی چند از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

مراجع تقلید در این دیدارها بر گسترش فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کردند.

نباید امر به معروف در اختیار سازمانی خاص باشد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به آیات و روایاتی که پیرامون امر به معروف و نهی از منکر آمده است، گفت: این فریضه از مهمترین وظایف شمرده شده است در حالی که از مظلومترین واجبات است.

وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باید از شکل فردی به شکل گروهی تبدیل شود، عنوان کرد: باید این فریضه در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و کلیه اماکن و نهادها پیگیری شود و آمران به معروف در همه نهادها حضور و فعالیت داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر دخالت در زندگی و همراه با خشونت نیست، ابراز کرد: دشمنان از قدیم سعی داشتند امر به معروف و نهی از منکر را نوعی خشونت و دخالت در زندگی و کار مردم وانمود کنند.

وی ادامه داد: برخی از مواقع باید با صرف هزینه جلوی مفاسد و مشکلات را گرفت و در امر به معروف و نهی از منکر نیز گاهی باید به مسائل مالی نیز توجه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برخی اینگونه مطرح می‌کنند که امر به معروف باید در اختیار سازمانی خاص باشد، افزود: این یک تفکر غربی است که باید از نفوذ آن در جامعه جلوگیری کرد.

وی در ادامه بر استفاده از تبلیغات شهری در بحث امر به معروف و نهی تأکید  کرد و بیان داشت: صداوسیما و روزنامه‌ها نیز در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید از تمامی روش‌ها برای نهادینه کردن این فریضه استفاده شود.

پیشرفت در جامعه با ترویج امر به معروف و نهی از منکر

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز با ابراز ناخرسندی از روند کیفی مسئله امر به معروف و نهی از منکر در کشور اظهار داشت: دین هر ملت و بن مایه هر کار دینی با امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود از همین رو لازم است در جامعه اسلامی این مسئله بیش از پیش مورد توجه باشد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه لازم است والدین امر به معروف و نهی از منکر را به فرزندان خود بیاموزند، افزود: فرهنگ امر به معروف مسئله‌ای است که باید در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد و این فرهنگ از طریق خانواده‌ها می‌تواند در جامعه گسترش یابد.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: پیشرفت در جامعه با برقراری و ترویج امر به معروف و نهی از منکر امکان پذیر است و این موضوع باید به باور و درک جامعه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف سیدالشهدا(ع) بود، اظهار داشت: باید ادای این فریضه در جامعه همه گیر شود، در این زمینه نباید ستاد امر به معروف در اختیار ائمه جمعه باشد چرا که این موضوع از اعتبار امام جمعه می‌کاهد.

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه مسیری که در تصویب قانون و ایجاد ستادهای امر به معروف گذرانده شده اشتباه بوده است، عنوان کرد: باید اعتبار و بودجه‌ای برای ستاد امر به معروف تخصیص یابد و این اعتبارات باید از محل مشخصی باشد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: نباید اعتبارات ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در دست دولت‌ها باشد، این موضوع سبب می‌شود فعالیت‌های ستادهای امر به معروف و نهی از منکر وابسته به تصمیم دولت‌ها نباشد.

انتقاد از افزایش بی‌حجابی

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار این ستاد در کشور اظهار داشت: هیچ قشر و گروهی تأثیرگذاری و نقش‌آفرین‌تر از قشر شما نیست و کار این ستاد بسیار مقدس و مهم است.

وی بابیان اینکه موضوعی مهم‌تر از امربه‌معروف و نهی از منکر وجود ندارد، تصریح کرد: خداوند انسان را آفریده است ولی باید برای ساختن مبانی جامعه معروف عملی و منکر ترک شود.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: درک و شناخت معروف‌ها و منکرات بسیار مهم است و متأسفانه خیلی از آن‌ها عملی هم نمی‌شود که این عملی نشدن یکی از دغدغه‌ها و مشکلات است.

وی ابراز کرد: مشکلات بودجه‌ای وجود دارد ولی باید شما این‌قدر قوی باشید که اگر کسانی خواستند به بیت‌المال تصرفی داشته باشند جلویش را بگیرید و به‌نوعی همه قدرت‌ها باید در سیطره قدرت شما باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه حق یکی است ولی این‌همه اختلاف در جراید کشور نشان از آن دارد که معروف‌ها و منکراتی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: موضوع حجاب و عفاف نباید این‌قدر ادامه پیدا کند و وزارتخانه‌ها باید ابتدا از خودشان برای برخورد با آن شروع کنند.

وی دریافت دیرکرد توسط بانک‌ها را موردتوجه قرار داد و افزود: بارها تأکید کرده‌ایم دیرکردی که بانک‌ها دریافت می‌کنند ربا و حرام است ولی متأسفانه هنوز انجام می‌پذیرد.

جذب 100 هزار نفر به ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور

همچنین حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این دیدارها، با اشاره به پیگیری‌های این ستاد برای تصویب قانون مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در کشور، اظهار کرد: از سال 72 پیگیری‌های مرتبط با این قانون انجام شد و بالاخره با حمایت نمایندگان مجلس سال 93 قانون جامع امر به معروف و نهی از منکر تصویب شد.

وی اضافه کرد: البته با وجود ابلاغ رئیس مجلس شورای اسلامی مشکلاتی به وجود آمد که با بررسی مجدد مشکلات برطرف و ساختار مشخصی برای عمل در این بخش شکل گرفت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر توجه ویژه به نقش مردم در قانون اشاره کرد و افزود: اگر ما در انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) پیروز شدیم به دلیل نقش پررنگ مردم بود و در این راستا در قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه ویژه به نقش مردم شده است.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: براساس قانون در این دستورالعمل شرح وظایف ستاد و زیرمجموعه‌ها مشخص شده است.

زرگر با بیان اینکه در دستورالعمل ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردم به عنوان طلایه داران، یادآوران و یاوران امر به معروف مشخص شده‌اند گفت: خوشبختانه با تشکیل ساز و کار جدید و اقداماتی که صورت گرفته مردم استقبال خوبی داشته‌اند.

وی از جذب 100 هزار نفر به ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و گفت: ضمن آموزش آمرین به معروف و تذکر شفاهی در جامعه، با استفاده از برگه‌هایی آموزشی تذکر کتبی نیز به مردم داده می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به استفاده از ظرفیت افراد جذب شده به ستاد در فعالیت‌های تخصصی خاطرنشان کرد: از میان افرادی که به ستاد جذب شده‌اند گروه‌هایی تخصصی به وجود می‌آید تا در سطوح مختلف و مشاغل گوناگون اقدام به ترویج این فریضه مهم کنند.

وی با اشاره به مشکلات ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مسائل مالی در این ستاد را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه بودجه‌های این ستاد مورد بی‌مهری قرار گرفته و سعی داریم مردم را تشویق به وقف و نذر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کنیم و بتوانیم بخشی از منابع مورد نیاز را از این محل تأمین کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار