امروزه با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی افزایش یافته است، وسایلی که افزایش آنها می‌تواند سلامت شهری را تهدید و دچار خدشه کند.
کد خبر: ۳۱۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ 16 October 2016
به گزارش تابناک قم، ازدحام و هیاهو در شهر غوغا می‌کند؛ شهر زیر هجمه‌ای از خودرو‌ها گم شده است، سر آسمان شهر از بوق بلند اتومبیل‌ها به درد آمده و نفس شهر از دود خودرو‌ها به شماره افتاده. حال مردم شهر پراسترس شده و کارشان عجله است و روز به روز نه تنها وضع برایشان مطلوب نمی‌شود بلکه شرایط برایشان سخت‌تر می‌شود و به غیر از گره‌های کور ترافیکی که در آن وامانده‌اند معضلاتی چون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، بیماری‌های روحی و همچنین استهلاک خودرو نیز برایشان پدید می‌آید، مشکلاتی که خود عامل آن هستند.

امروزه با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی افزایش یافته است. وسایلی که افزایش آن‌ها می‌تواند سلامت شهری را تهدید و دچار خدشه کند. بی‌شک وجود خودرو‌ها به ویژه خودروهای تک سرنشین در شهر را باید به مثابه یک معضل شهری به حساب آورد چرا که نه تنها موجب ترافیک و تراکم عبور و مرور می‌شود بلکه آلودگی هوا و همچنین افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد که این نیز می‌تواند عامل بسیاری از معضلات دیگر به حساب آید. از این روی ضروری است که برای مقابله با مشکلات ناشی از وسایل حمل و نقل شخصی توسعه حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گیرد. موضوع مهمی که می‌تواند نقشی بسزا در سلامت شهر ایفا کند.

این مهم از دید مسؤولان شهری قم پنهان نمانده و تلاش‌های زیادی در این راستا انجام گرفته است. اگر نیم نگاهی به پروژه‌های شهری داشته باشیم خواهیم دید که توسعه حمل و نقل عمومی در این استان مورد توجه واقع شده است. احداث مترو و منوریل از جمله پروژه‌هایی است که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گرفته اما بدون شک نیازهای مالی این پروژه‌ها سد راه است و تا راه‌اندازی آن‌ها باید چاره‌ای موقت اندیشید و اکنون باید برای توسعه حمل و نقل عمومی بر توسعه ناوگان اتوبوسرانی متمرکز شده که نسبت به این مهم نیز در استان قم توجه شده است اگر چه همچنان جای کار بسیار است.

حسن مومنی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه باید توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گیرد گفت: امروزه این موضوع یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شهر‌ها به حساب می‌آید و می‌تواند در حل معضل ترافیک چاره گشا باشد.

وی با بیان اینکه رسیدن به توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند برخی از ملزومات و استانداردها است که تا کنون نتوانسته‌ایم آنگونه که باید بدان دست یابیم، افزود: با این حال توسعه حمل و نقل عمومی در شهر قم روند مطلوبی را طی کرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ناوگان اتوبوسرانی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی با رشد خوبی روبه رو بوده و اجرای طرح تحول خطوط اتوبوسرانی نیز نقشی موثر در توسعه این بخش داشته است.

مومنی با بیان اینکه نوسازی اتوبوس‌ها مورد توجه است، تصریح کرد: در ابتدای سال جاری در راستای توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری خرید تعداد 40 دستگاه اتوبوس انجام شد که تا پایان سال این اتوبوس‌ها به خطوط شهر افزوده می‌شود.

وی از خرید 88 دستگاه اتوبوس دیگر خبر داد و اظهار کرد: تلاش ما براین است که طی ماه‌ آتی این تعداد اتوبوس‌ نیز خریداری شده و سال آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی شوند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم گفت: اکنون هشت سال از عمر ناوگان اتوبوسرانی قم می‌گذرد و لازم است که با نوسازی ناوگان عمر آن را به حد مطلوب و استاندارد برسانیم.

رضا رنجبر کار‌شناس مسائل شهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منوط به توسعه و ارتقای کیفی و در واقع بهبود این وسایل است، اظهار کرد: بی‌شک زمانی استفاده از این وسایل مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد که از تجهیزات، نظافت و امنیت برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های تندرو در تهران به دلیل تجهیزشدن با استاندارد‌ها مورد اقبال عمومی قرار گرفته است، گفت: باید در استان قم نیز ناوگان اتوبوسرانی را به این حد از درجه و کیفیت ارتقا بخشیم و زائر پذیری و حضور مسافران بی‌شمار در استان از جمله دلایل اهمیت توسعه این موضوع است.

این کارشناس مسائل شهری همچنین به موضوع پرداخت الکترونیک اشاره کرد و گفت: توجه به این امر و توسعه آن می‌تواند به ارتقای خدمات شهری و استقبال شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی کمک کند. البته در قم در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است و شاهد اقبال مردم نیز به استفاده از خدمات الکترونیک بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه توسعه این حوزه مستلزم ورود بخش خصوصی است، ادامه داد: هرگز تکیه بر درآمد‌ها و کمک‌های دولتی نمی‌تواند به ارتقای این حوزه کمک کند بلکه باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را توسعه داد.

مجید فتاحی کار‌شناس حمل و نقل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه در سفرهای درون شهری و چه برون شهری بیان کرد: از جمله معیارهای توسعه شهری توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان اینکه امروزه چالش‌های ترافیکی یکی از مهم‌ترین معضلات زندگی شهری به حساب می‌آید، عنوان کرد: موضوع ترافیک شاید در وهله اول امری عادی به نظر آید اما تحقیقات در این زمینه بیانگر این است که آلودگی، کسالت و خستگی، کاهش انگیزه کاری، افزایش درگیری‌های خیابانی و بسیاری از مشکلات دیگر ناشی از همین وضعیت بد ترافیکی است.

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: بدون شک توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی آن هم با تجهیزات به روز و نو می‌تواند گامی برای کاهش مشکلات و ارتقاء زندگی شهری باشد.

وی با اشاره به اقبال مردم نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی و ضرورت فرهنگ سازی بیان کرد: در هر کجا که خدمات مطلوب به مردم در بخش حمل و نقل عمومی ارائه شده است شاهد بوده‌ایم که با گذشت مدت زمانی اندک، خود مردم نسبت به این خدمات اقبال نشان دهند و با اقبال مردم و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی قطعا از نظر اقتصادی نیز توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مقرون به صرفه خواهد بود.

بر این اساس باید گفت که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید به جد از سوی مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌های لازم برای این نیاز مهم شهری فراهم شود.

در شهر قم شاهد هستیم که حجم زیادی از مسافرت‌ها با استفاده از وسایل نقلیه شخصی تک سرنشین انجام می‌گیرد که می‌توان با نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی و ارائه برخی تشویقات رغبت استفاده از این وسایل را در عموم ایجاد کرد.

قابل ذکر است که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند فرهنگ سازی است که برای این امر باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و همچنین با استفاده از تبلیغات شهری در سطح شهر این مهم ترویج داده شود. همچنین آموزش و ترغیب کودکان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و مقررات ترافیکی از‌‌ همان اوان تحصیل باید مدنظر نظام آموزشی قرار گیرد.

تقویت زیرساخت‌ها و مهیا کردن انواع سیستم‌های حمل و نقلی اعم از تاکسی، اتوبوس، مترو و منوریل نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌توان مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق داد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
کاش به جای هزینه میلیاردها تومان در راه احداث مترو و منوریل خیابان های اصلی شهر رو تعریض می کردند خود به خود مشکل ترافیک حل می شد. شما ببینید چهارمردان، آذر، صفائیه و ... بیش از 50 ساله به همین شکل هستند اونوقت حالا ما هی مترور بسازیم اتوبوس زیاد کنیم مشکل ترافیک حل میشه؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار