مدیرکل دامپزشکی استان از اجرای سازوکار اصلاح ساختار مرغداری‌ها و تدوین استاندارد‌ها و ضوابطی به همین منظور خبر داد.
کد خبر: ۳۱۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 22 October 2016
به گزارش تابناک قم، محمدمهدی رفیعی با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در سال ۹۵، اظهار کرد: اصلاح ساختار بهداشتی مرغداری‌ها از جمله فعالیت‌هایی بود که امسال برای اولین بار و با همکاری دستگاه‌های مربوط صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: در این رابطه جلسات مشترکی با مسئولان نهادهایی همچون جهادکشاورزی، مرکز بهداشت، تعاونی‌ها و مرغداری‌ها برگزار شد و برای ساختار بهداشتی مرغداری یک سری استاندارد‌ها و ضوابطی مشخص شد که بر اساس آن نظارت‌ها صورت گیرد.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری ضوابط مرغداری‌ها و مجوزهای جوجه‌ریزی، تصریح کرد: با توجه به نزدیکی فصل سرما احتمال بیماری‌های طیور بیشتر است؛ بنابراین شرایط کنترلی و دقیق‌تری مورد توجه قرار گرفته است.

رفیعی افزود: مرغداری‌ها هم در مبدأ و هم در مقصد کنترل می‌شوند و مجوز قرنطینه مرغداری‌ها بررسی می‌شود  علاوه بر این بسته تخلفات حقوقی مرغداران هم تدوین شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم از حضور فعال مسئولان فنی و ناظران بهداشتی در مرغداری‌ها سخن گفت و تأکید کرد: بازدیدهای بهداشتی از مرغداری‌ها هم در تعداد و هم در کیفیت تولیدات افزایش داشته است و امیدواریم شاهد کاهش بیماری‌های تنفسی در میان طیور در فصل سرما باشیم.

وی به متولیان مرغداری‌ها توصیه کرد؛ همه ضوابط و معیارهای بهداشتی را رعایت کنند و با ناظران بهداشتی همکاری داشته باشند.

رفیعی تصریح کرد: با موجی از بیماری‌های تنفسی طیور روبه‌رو خواهیم بود که اگر مرغداران به شرایط بهداشتی توجه نداشته باشند احتمال ابتلای طیور به این بیماری‌ها از جمله بیماری آنفلوآنزا وجود خواهد داشت؛ به همین دلیل از همه مرغداران درخواست می‌شود با ناظران بهداشتی همکاری کنند.

راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی

رفیعی به افتتاح آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه در مساحتی حدود 1200 مترمربع ساخته شده و دقیق‌ترین آزمایش‌های سلامت دام و طیور در آن انجام می‌شود و تجهیزات کافی به این منظور در این آزمایشگاه فراهم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به آزمایش‌های لازم برای سنجش کیفیت شیر، تأکید کرد: در ۶ ماه دوم سال آزمایش‌های مولکولی شیر در برنامه کار اداره کل دامپزشکی قرار گرفته است که در همین آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی از برنامه اداره کل دامپزشکی استان به منظور اجرا و تکمیل طرح ردیابی اسب‌ها در باشگاه‌های سوارکاری خبر داد و تصریح کرد: طرحی به منظور ثبت اطلاعات دامداری‌ها در قالب کد پستی در سیستم جی‌ای‌اس هم در برنامه قرار دارد.

رفیعی با تأکید بر در نظرگرفتن مباحث محوری‌تر در تسهیل صادرات و شرایط واگذاری به بخش خصوصی، اظهار کرد: با واگذاری امور به بخش خصوصی می‌توان شرایط کشتار دام را بهبود بخشید.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار