74 درصد تصافادف هفته گذشته این استان مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است و این حوادث 2 فوتی برجا گذاشته است. در سال گذشته بر اثر استنشاق منوکسید کربن 9 نفر در قم جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۳۱۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۵ 23 October 2016
به گزارش تابناک قم، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: از 24 مهرماه تا اول آبان ماه جاری، هفت هزار و 968 تماس با این مرکز برقرار و منجر به انجام یک هزار و 564 ماموریت شده است.

محمدرضا حسنی افزود: در این مدت 520 تصادف رخ داده که 460 مورد در داخل شهر و 60 مورد نیز در سطح محورهای مواصلاتی استان بوده است.

وی اضافه کرد: 384 مورد از تصادفات معادل 74 درصد و 432 تن از مجروحان نیز معادل 74 درصد مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم به حوادث منجر به مرگ اشاره کرد و گفت: ساعت 20:36 دقیقه 25 مهرماه، آقا 30 ساله در حادثه سقوط از موتور در محور جعفریه نرسیده به پل آوه جان باخت.

وی افزود: همچنین آقا 22 ساله در حادثه واژگونی یک دستگاه پراید که ساعت 14:27، 28 مهرماه رخ داد، در دم فوت کرد.

مرگ 9 شهروند قمی در سال گذشته

حسنی همچنین با اشاره به آمار مسمومیت ها ناشی از منوکسید کربن در سال گذشته بیان کرد: متاسفانه در سال 94 تعداد 106 نفر دچار مسمومیت شدند که از این بین 9 نفر بر اثر مسمومیت شدید جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز 22 نفر در استان بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن مسموم شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم با اشاره به برخی از نکات ایمنی خاطرنشان کرد: استفاده از پیک نیک در داخل خودرو و چادرهای مسافرتی و مسدود بودن لوله های بخاری و فقدان کلاهک بر سر دود کش ها و استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و نصب تجهیزات توسط افراد غیر کارشناس و غیر فنی از جمله علل مهم در مسمومیت است.

راهکار مقابله با مسمومیت های گاز مونوکسیدکربن

وی در ادامه افزود: مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می شود.

حسنی بیان کرد: علایم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به تدریج افزیش می یابد و حالت خواب آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

وی افزود: نخستین اقدام در مواجهه با افراد مسموم انتقال آن ها به فضایی باز و تماس با اورژانس 115 است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم عنوان کرد: بیشتر مسمومیت های امسال مربوط به 2 ماه نخست و ناشی از روشن کردن پیک نیک در چادرهای مسافرتی و داخل خودرو بوده است.

وی به شهروندان توصیه کرد: از وسایل غیرایمن مانند پیک نیک و کرسی در فضای بسته استفاده نکنند و نسبت به استفاده از لوله بخاری مناسب، کنترل تهویه و مسیر خروجی دود آن اقدام کنند.

حسنی با تاکید بر کنترل روزانه لوله بخاری، افزود: اگر لوله داغ باشد یعنی دود از دودکش خارج می شود و در غیراینصورت مسیر خروجی دود مسدود است و باید بررسی و نسبت به رفع نقص اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار