استان قم پروژه های نیمه تمام بسیاری دارد که هر کدام در نقطه ای از شهر قرار دارد که می توان از جمله این پروژه ها به تقاطع 15 خرداد، مترو، منوریل، بیمارستان نیروگاه و... اشاره کرد.
کد خبر: ۳۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 25 October 2016
به گزارش تابناک قم، این پروژه ها که برای تسهیل و راحتی در تردد و جابجایی مردم اجرایی می شوند اما طولانی شدن آن‌ها باعث اذیت و آزار ساکنین آن منطقه و شهروندانی که باید از محدوده تردد کنند شده است.

با تمام این مسائل ابتدای امسال بوده که با نیمه کار بودن پروژه 15 خرداد، منوریل، مترو،  خروجی های پل 9 دی  و برخی پروژه های دیگر و همچنین انتقادها و نارضایتی ها سومین تقاطع سه سطحه استان قم در بلوار جمهوری شروع به کار شد که نوید آینده ترافیکی روان را به شهروندان می دهد.

این تقاطع سومین تجربه سه سطحه استان قم می باشد که اولین پروژه سه سطحه در میدان 72 که به مانند کلید تقسیم ورودی استان قم عمل می کند به سرعت اجرا شد و رضایت نسبی هم برای مردم استان داشت اما دومین پروژه سه سطحه که در تقاطع 15 خرداد قرار دارد مردم را کلافه کرده است و ناراضی از این هستند که بجای اتمام این پروژه های نیمه تمام ، پروژه دیگری را شروع می کنند.

با این وجود مسئولان شهر تصمیم به اجرای سومین تقاطع سه سطحه در یکی دیگر از پرترافیک‌ترین نقاط شهر گرفتند. این محدوده به دلیل ارتباط با جمکران از سویی و ارتباط با منطقه توحید و بلوار امین از سویی دیگر و همچنین ارتباط با کوه خضر نبی، شهرک قدس از سویی دیگر تبدیل به پرترددترین محور بعد از افتتاح پل 9دی شده است که با اجرای این پروژه در بیشتر مواقع ترافیک سنگینی برای این محور حاکم می شود که باید هرچه سریع‌تر این پروژه به نتیجه برسد.

عملیات اجرایی تقاطع سه سطحه محمودنژاد در راستای تحقق همین اهداف 20 اردیبهشت امسال توسط سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری آغاز شد. براساس طرح این پروژه، محور عبوری این پروژه در بلوار جمهوری به صورت روگذر، در بخش بلوار شهیدان محمودنژاد از زیرگذر بسیج به صورت زیرگذر و در سطح فعلی هم به صورت میدان اجرایی می‌شود.

طول عرشه سازه پل 400 متر است و 280 متر آن عرشه اصلی به همراه دو رمپ به طول 60 متر است. زیرگذر این تقاطع نیز از سمت بلوار شهیدان محمودنژاد به طول 700 متر طراحی شده که در برنامه جدید ادامه آن تا روگذر پل بسیج اضافه می‌شود. برای این پروژه برخلاف دیگر پروژه‌های از این دست زمان‌بندی یکساله تعیین شده که روند پیشرفت آن نشان دهنده رکورد جدیدی در عملیات اجرایی پروژه‌های مشابه در شهر قم است.

علاوه بر مسائل گفته شده با وجود انتقادات فراوان در خصوص ناتوانی مالی و امکاناتی شهرداری برای تکمیل سریع این پروژه و تبدیل تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد به سرنوشتی مشابه دیگر پروژه‌های ناتمام شهرداری، این پروژه از ابتدا برخلاف دیگر پروژه‌ها بدون محوطه محصور و با جدارهایی شفاف فعال شد تا مردم به طور مستمر در جریان پیشرفت پروژه باشند.

این در حالی است که علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با بیان اینکه پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد و جمهوری به عنوان شهدای مدافع حرم نام‌گذاری شده است افزود: در حال حاضر این پروژه 66 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تأکید بر اینکه عرشه پل اصلی پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم قریب به 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: زیرگذر پروژه نیز با وضعیت خوبی در حال پیشرفت است و مجموعاً در بخش سه سطحه پروژه 16 درصد از برنامه زمانبندی جلوتر است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با بیان اینکه قرارداد پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم یک ساله بوده است، گفت: امکان دارد بخش زیرگذر اضافه شده به پروژه کمی آن را دچار تأخیر کند اما تمام توان پیمانکار به کار گرفته شده تا در موعد مقرر اردیبهشت سال آینده پروژه به بهره‌برداری برسد.

درهرحال تکمیل اجرای پروژه تقاطع سه سطحه شهیدان محمودنژاد می‌تواند نوید بهبود شرایط ترافیکی در بلوار جمهوری و بلوار شهیدان محمود نژاد و به تبع آن تسهیل عبور و مرور در رینگ دوم شهر را بدهد. همچنین در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی بلوار مرجعیت بخش عمده ترافیک بلوار امین و بلوار غدیر به این بخش شهر منتقل شده و شاهد مشکلات ترافیکی کمتری برای مردم منطقه خواهیم بود و امیدواریم که دیگر پروژه ها هم به مانند این پروژه هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار