روزنامه 19 دی قم در شماره روز سه شنبه 4 آبانماه در ستون یادداشت ، مطلبی با عنوان «جایگاه متزلزل مدیر فرهنگی شهرداری قم » را به قلم زینب آخوندی به رشته تحریر درآورده است.
کد خبر: ۳۱۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱ 25 October 2016
به گزارش تابناک قم، دراین یادداشت آمده است: قم شهری است مهاجرپذیر. بنا به برخی آمارها اهالی این شهر در قم از نظر جمعیتی در اقلیت قرار دارند و اکثریت جمعیت شهر را مهاجران تشکیل می دهند. این مهاجرپذیری البته با توجه به جذابیت های قم از جمله وجود حرم مطهر و مسجد جمکران امری دور از ذهن نیست. در خیابان های قم که راه می روی، با انواع و اقسام قومیت ها و زبان ها روبه رو خواهی شد و اهمیت این خرده فرهنگ ها جایی معلوم می شود که بدانیم عدم مدیریت آن موجب ضعف فرهنگ شهروندی و مشارکت پایین اجتماعی در قم خواهد شد.

تقریبا اکثر کسانی که در شهر قم در حوزه ای مدیریت کرده اند یکی از موضوعاتی که همیشه از آن گلایه دارند، همین پایین بودن مشارکت اجتماعی است که در مسائل شهری به صورت ضعف فرهنگ شهروندی خود را نشان می دهد. مشکلات متعدد در رانندگی و مسائل ترافیکی، مشارکت پایین مردم در تفکیک زباله، مشارکت پایین در رعایت ضوابط ساخت و ساز، مشارکت پایین در نگهداری از فضای سبز، ضعف فرهنگ آپارتمان نشینی و بسیاری موضوعات دیگر در شهر قم نشان می دهد که تا امروز کسی در حوزه تقویت فرهنگ شهروندی کار منسجمی انجام نداده و رفتار مردم متناسب با رفتار شهروندان در یک کلان شهر مدیریت نشده است. 

این موضوع آنجا اهمیتش بیشتر خواهد شد که بدانیم شهر قم پیشانی نظام و به عنوان مذهبی ترین شهر کشور، به نوعی پیشانی تشیع است. مسافری که وارد شهر می شود، از رفتار شهروندی مردم و مسائل ترافیکی و... درباره کارکرد نهادهای مذهبی موجود در قم قضاوت می کند و این یعنی کم کاری در این زمینه می تواند بسیار گران تمام شود.

در چنین شرایطی، فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم که باید فعال ترین نهاد برای ارتقای فرهنگ شهروندی باشد، بروز و ظهور کم رنگی در شهر دارد. 

این سازمان روی کاغذ هم نتوانسته عملکرد قابل توجهی از خود به جای بگذارد طوری که در 6 ماه نخست امسال از مجموع 5 میلیارد و 50 میلیون تومان بودجه مصوب سالانه که سهم 6 ماهه آن 2 میلیارد و 525 میلیون تومان در نظر گرفته می شود، این سازمان توانسته تنها 520 میلیون تومان از بودجه خود را محقق کند.

این رقم یعنی 21 درصد از بودجه 6 ماهه و 10 و نیم درصد از بودجه سالیانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم در 6 ماه اخیر در قسمت درآمد محقق شده است. 

هر چند عمده درآمد این سازمان از سوی شهرداری تامین می شود و برنامه های درآمدزایی برای این سازمان هیچ گاه چندان موفق نبوده اما تحقق 21 درصدی این درآمدها نشان می دهد آنقدر که باید طرح و برنامه در این حوزه وجود نداشته یا سازمان نتوانسته سهم فرهنگ را از بودجه شهرداری محقق کند.

نگاه به تفریغ سال 94 بودجه شهرداری قم هم نشان می دهد این سازمان در سال گذشته هم عملکرد ضعیفی داشته و شاید همین موضوعات موجب شده حرف و حدیث ها درباره تغییر سرپرست سازمان در این روزها قوت بگیرد.

این روزها همزمان با انتشار اخباری در فضای مجازی درباره تغییر مدیر این سازمان و حتی مطرح شدن گزینه آتی، برخی خبرگزاری ها خبری از قول شهردار قم مبنی بر تکذیب تغییر مدیریت این سازمان منتشر کردند. سید مرتضی سقائیان نژاد در این گفت وگو تأکید کرده که «تمام مسئولانی که در حال فعالیت هستند تا زمانی که حکمی صادر نشده هنوز مسئول هستند.» این سخن دوپهلو ممکن است حکایت از این داشته باشد که شهردار قم چندان بی رغبت به ایجاد تغییرات در این سازمان نیست اما موضوعاتی این مسأله را تعویق انداخته است. 

هر چه باشد عملکرد امروز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم هر چند نسبت به مدیریت گذشته بهتر است، اما به هیچ تناسبی با نیازهای متراکم شهر قم در این زمینه ندارد و مدیران و ذی نفوذان بهتر است اگر راهی برای حل این مشکل و بهبود شرایط می شناسند، اعم از اینکه این راه تغییر مدیر باشد یا تقویت بنیه مالی سازمان، آن را انجام داده و روزگار بهتری برایش رقم بزنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار