مدیرکل امور شهری، روستایی و شوراهای استان قم گفت: راه‌اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی در روستاها نیز گام بزرگی است که می‌تواند زمینه اشتغال روستایی را پایدار و ارزش‌افزوده را نصیب روستائیان کند.
کد خبر: ۳۱۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم، ابراهیم ملکی با اشاره به اینکه استان قم از 5 بخش، 9 دهستان، 102 دهیاری و 130 روستای با بیش از 20 خانوار تشکیل شده است، اظهار داشت: همچنین 69 آبادی و 126 آبادی فاقد سکونت نیز در استان داریم.

مدیرکل امور شهری، روستایی و شوراهای استان قم با بیان اینکه براساسآخرین سرشماری در سال 1390، 55 هزار و 798 نفر با 17 هزار و 292 خانوار روستایی وجود دارد، عنوان کرد: بیشترین جمعیت روستایی در بخش جعفرآباد با 23 روستا، خلجستان در دو دهستان دستجرد با 22 روستا و قاهان 12 روستا و در رده‌های بعدی بخش مرکزی، سلفچگان و کهک است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاهای قم تصریح کرد: هر روستا طرح جامعی دارد که در واقع تعیین‌کننده مسیر توسعه روستاها است که بر اساس طرح هادی به مدت 10 سال پیش‌بینی می‌کند که این طرح‌ها هر سال بازنگری و در صورت لزوم اصلاح می‌شود.

ملکی ادامه داد: در مجموع 204 روستا مشمول طرح هادی شده‌اند که تاکنون از 144 طرح تعریف‌ شده هادی روستایی در 125 روستا اجرا شده که به تفکیک 47 روستا بالای 100 خانوار، 33 روستا بین 50 تا 100 خانوار، 35 روستا بین 20 تا 50 خانوار و مابقی کمتر از 20 خانوار است.

مدیرکل امور شهری، روستایی و شوراهای استان با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات باید بازاریابی مناسب نیز برای تولیدات روستایی انجام شود، خاطرنشان کرد: تعاونی دهیاری‌ها باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند، تأمین بازار مناسب با راه‌اندازی روز بازارها، بازارچه‌های تولیدات روستایی فصلی و دائمی از عمده راهکارها است.

به گفته وی راه‌اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی در روستاها نیز گام بزرگی است که می‌تواند زمینه اشتغال روستایی را پایدار و ارزش‌افزوده را نصیب روستائیان کند، راه‌اندازی این صنایع دست واسطه‌ها را از جذب ارزش‌افزوده تولیدات روستائیان کوتاه می‌کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار