مدیرکل مدیریت بحران:
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: به علت شرایط زیست محیطی استان قم، 105 هزار هکتار منشاء ریزگرد در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۳۱۸۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم، محسن اوروجی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه ریزی هایی برای بیابان زدایی و کاهش ریزگردهای استان قم با تعامل نهادهای مختلف صورت گرفته است.

وی افزود: استان قم در پایین دست حوزه آب ریز قمرود و دریاچه نمک قرار گرفته است که این استان طی بررسی های انجام شده در حدود 400 هزار هکتار شرایط بیان شدن را دارد.

وی ادامه داد: بیان زدایی و کاشت گیاه در 9 هزار هکتار استان قم انجام شده و برای پنج هزار هکتار دیگر اولویت بندی بیابان زدایی صورت گرفته است.

اوروجی با اشاره به آیین نامه اجرایی مقابله با بیابان زدایی گفت: در همین راستا با همکاری دستگاه های زیربط، اطلاعاتی از وضعیت زیست محیطی و آلودگی استان جمع آوری شده است و وظایف همه نهادها مشخص شده است.

وی بیان داشت: پدیده آلودگی شهر قم مورد مطالعه قرار گرفته و در همین راستا در اواخر آبان ماه همایشی در این خصوص برگزار می شود تا بتوانیم در خصوص نجات دریاچه نمک استان قم راهکارهایی ارائه کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: استان های سمنان، البرز، اصفهان، تهران، مرکزی، همدان و قزوین که حدود 25 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند در معرض آلودگی ریزگردهای استان قم قرار دارند.

وی افزود: باید بتوانیم از مشارکت مردمی و تامین حق آبه های زیست محیطی استان قم، گردو غبار را کاهش داده و وضعیت دریاچه نمک را بهبود ببخشیم.

وی به وقف در محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: باید در این حوزه کار شود تا خیران ورود پیدا کرده و به بازسازی پارک ها و بیابان زدایی ها کمک کنند.

اوروجی خاطرنشان کرد: نقش رسانه های جمعی در فرهنگسازی استفاده از منابع طبیعی و زیستی موثر است.

دریاچه نمک در جنوب غربی استان قم مابین سه استان قم، اصفهان و سمنان واقع شده است؛ وسعت این دریاچه حدود 200 هزار هکتار می باشد؛ زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار