دیروز بار دیگر شاهد اعلام برخی از آمارها در خصوص موتورسیکلت‌ها و حوادث ناشی از بودیم، این بار مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم بود که از آمار بالای تصادفات موتورسیکلت‌ها در استان انتقاد کرد.
کد خبر: ۳۱۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم، خیابان‌ها، پیاده‌روها، بیمارستان‌ها، اورژانس، شهروندان و حتی زائران داخلی و خارجی هم دیگر از دستشان در امان نیستند، در همه‌جا حضور دارند، ویراژ می‌دهند و انگار از جانشان سیر شدند، این توصیف موتورسواران قمی است که دیگر تعدادشان به‌قدری زیاد شده که درواقع از کنترل خارج‌شده است.

دیگر تکرار واژه‌هایی مانند ارابه مرگ و ... نیز در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها هم به‌قدری تکراری شده است که درواقع پرداختن به این سوژه را لوث کرده است.

آمارها هم همچنان منفی است که نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده در این زمینه ناکافی، ناکارآمد و ضعیف بوده است اما بااین‌حال اعلام این آمارها تکان‌دهنده بوده و بار دیگر نگاه ویژه مسئولان را می‌خواهد.

دیروز بار دیگر شاهد اعلام برخی از آمارها در خصوص موتورسیکلت‌ها و حوادث ناشی از بودیم، این بار مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم بود که از آمار بالای تصادفات موتورسیکلت‌ها در استان انتقاد کرد.

وی در جلسه تعاملی نیروی انتظامی با مدیران شهرداری که با حضور استاندار قم دراین‌باره گفت: 68 درصد تلفات را تصادفات موتورسیکلت‌ها تشکیل داده‌اند و علاوه بر این در 6 ماهه گذشته 30 نفر در تصادفات موتورسیکلت‌ها جان خود را ازدست‌داده‌اند.

مجتبایی افزود: نیمی از تصادف‌های شهر قم نیز مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است که واقعاً نگران‌کننده است.

این در حالی است که اقدامات بازدارنده مانند توقیف و انتقال به پارکینگ‌ها نه‌تنها مؤثر نبوده بلکه شاید تنها مزیتش برای شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت بوده است، به‌هرحال خیلی از افراد باوجود توقیف موتورسیکلت خود خرید و جایگزین کردن موتورسیکلت دیگر را به پیگیری و رفع توقیف موتورسیکلتشان ترجیح می‌دهند.

میزان بالای تردد موتورسیکلت در قم به حدی است که رضا یکی از رانندگان تاکسی در قم دراین‌باره می‌گوید: من هرروز ساعت 5 صبح از خانه خارج می‌شوم و ترجیح می‌دهم فقط صبح فعالیت می‌کنم.

وی در خصوص دلیل این کارش می‌گوید: بعدازظهرها خیابان‌ها در قرق موتورسیکلت‌سواران به‌خصوص نوجوانان و جوانان است و به همین خاطر در طی 5 سال گذشته حتی یک‌بار هم بعدازظهر برای مسافرکشی از خانه خارج نشدم.

با نگاهی به اقدامات بازدارنده در این زمینه به‌راحتی می‌توان به ناکارآمدی آن‌ها پی برد اما در این میان پیدا کردن راه‌حل عملی در این زمینه هم چندان هم سخت نیست.

دو نکته مهم در خصوص موتورسواران وجود دارد یکی سن پایین آن‌ها است که برای برطرف کردن این مهم می‌توان به فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها پرداخت به‌طوری‌که خود خانواده‌ها اجازه ندهند که فرزندانشان به سمت یادگیری و بعدها خرید موتورسیکلت پیش بروند.

نکته دیگر انعکاس خطرات و حوادثی است که در کمین موتورسیکلت‌سواران وجود دارد که در این مورد تجربه نشان داده نقش صداوسیما با تولید تیزرهای متخلف و انجام مصاحبه با خانواده‌هایی که عزیزان خودشان را در تصادفات این‌چنینی ازدست‌داده‌اند، بسیار مهم و ضروری است.

نشان دادن عمق فاجعه‌هایی که در کمین موتورسیکلت‌سواران است می‌تواند نقش بازدارنده و خوبی داشته باشد هرچند که بازهم به نظر کافی به نظر نمی‌رسد، باید گفت مادامی‌که خانواده‌ها خود وارد گود نشوند نمی‌توان برای حل این معضل گامی برداشت.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار