دیدن وضعیت نامناسب و دور از شان مزار شهدا در قبرستان شیخان چیزی جز بی توجهی و بی احترامی مسئولین استان قم به شهدا را در ذهن متبلور نمی سازد.
کد خبر: ۳۱۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم، قبرستان شیخان دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام و از قبرستان‌های قدیمی شهر قم است که در نزدیکی حرم حضرت فاطمه معصومه (س)واقع شده‌است.

مقبره شیخان از زمان امامان شیعه وجود داشته است و چند تن از محدثان شیعه و از اصحاب ائمه(ع) از جمله زکریا بن ادریس و زکریا بن آدم در این مکان مدفونند.

همچنین قبرستان شیخان محل دفن بسیاری از علمای شیعه  و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است اما سالهاست با سر زدن به این قبرستان با سنگ قبرهای شکسته شهدا روبرو می شویم که اصلا در شان شهدا و شهر مقدس قم نیست.

شنیده ها در خصوص عدم رسیدگی به مزار شهدا در قبرستان شیخان حاکی از اختلاف اوقاف و امورخیره استان قم بر سر مالکیت این مکان با بنیاد شهید است، البته با این که  اوقاف خود را مالک شیخان می داند بنیاد شهید استان قم نمی تواند تنها به این دلیل به شهدای مدفون در این مکان بی اهمیت باشد.

بدون شک زائران و حتی توریست هایی که به حرم حضرت معصومه(س) می آیند به زیارت و دیدار این شهدا که در چند قدمی حرم هستندهم خواهند رفت و بابت این گونه بی احترای به شهدا تعجب خواهند کرد.

بر اساس این گزارش میرزا عباس فیض، نخستین بار فتحعلی شاه قاجار بر مزار میرزای قمی در قبرستان شیخان بقعه و گنبدی با کاشیکاری بنا کرد که بعدها مرمت شد، همچنین قبر دکتر قریب از اولین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران در قبرستان شیخان قرار دارد.



منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار