نویسندگان برجسته کشور افغانستان به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) در سالن نگارستان اشراق به داستان خوانی پرداختند و بر لزوم احیای روایتگری داستان‌های عاشورایی تاکید کردند.
کد خبر: ۳۱۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۰ 27 October 2016
به گزارش تابناک قم، نخستین اختتامیه کنگره واژه‌های تشنه غروب امروز با حضور جواد محقق معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، ابراهیم سلیمانی مشاور ریاست مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، فرید الدین فرید قائم مقام مدرسه اسلامی هنر، سید سکندر حسینی دبیر عمومی خانه مولانا در سالن نگارستان اشراق برگزار شد.

در این مراسم نویسندگان مهاجر از سراسر کشور به داستان خوانی پرداختند.

سید احمد مدبق دبیر اجرایی کنگره در این مراسم اظهار داشت: چهارمین دوره این کنگره که سالانه برگزار می‌شود برای نخستین بار به داستان‌نویسی اختصاص داده شده و محوریت آن عاشورای حسینی (ع) است که تمامی شهروندان افغانی در سراسر دنیا را مورد توجه قرار داده است.

مدبق با تاکید بر اینکه آثار ارسالی از نظر تعداد و کیفیت در سطح بالایی بوده است، افزود: داوری آثار در دو سطح مقدماتی و نهایی برگزار شد و 12 اثر راه یافته به مرحله نهایی به زودی در یک مجموعه کتاب توسط نشر واژه در افغانستان به چاپ می‌رسد.

وی با اشاره به بی‌اطلاع بودن داوران نهایی از اسامی صاحبان آثار، بیان کرد: داوران مرحله مقدماتی پس از بررسی‌های اولیه، آثار را در اختیار داوران نهایی که با رعایت تنوع جغرافیایی و سلیقه انتخاب شده‌اند قرار دادند.

جواد محقق معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این مراسم اظهار داشت: با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی ادبیات داستانی در میان ایرانیان و فارسی زبانانی چون افغانستان رونق گرفت، همچنان از سبقه و تاثیرگزاری کمتری نسبت به شعر برخوردار است که لازم است به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ارتباط گسترده‌ای با مهاجران و شهروندان افغانی داشته است، افزود: طی دو سه سال اخیر اکثر برنامه‌ها به صورت مشترک میان ایرانیان و افغانیان برگزار شده است همچنین یک برنامه شعرخوانی به طور اختصاصی در شهر ری برای مهاجران افغان برگزار شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به زبان فارسی تصریح کرد: در سالهای اخیر به دلیل هجمه‌های مستقیم وغیرمستقیم دشمن و نیز تحولات فرهنگی و سیاسی زبان فارسی نیاز به احیای مجدد دارد به علاوه اینکه متاسفانه در تاجیکستان آموزش قرآن و الفبای فارسی ممنوع شده است.

فرید الدین فرد قائم مقام مدرسه اسلامی هنر نیز در این مراسم اظهار داشت: روایتگری دلیل اصلی زنده ماندن واقعه عاشورا در تاریخ است. خاطره‌های جمعی به توصیه اهل بیت (ع) در قالب مراسم عزاداری و روضه بیان می‌شود که سبب ترویج روایتگری واقعه عاشورا و زنده ماندن آن در طول تاریخ شده است.

وی با بیان اینکه حوادث عاشورا در قالب داستان بیان شده است، افزود: گزارش صرف از واقعه کربلا تاثیرگذاری این واقعه را کاهش می‌دهد درحالی که استفاده از گزارش در قالب داستان سبب زنده ماندن واقعه و تاثیرگزاری بیشتر آن می‌شود.

فرد با تاکید براینکه واقعه عاشورا تمام ظرفیت‌های نگارش داستان را داراست، تصریح کرد: عاشورا با دو رکن حوادث و نگاه تاریخی روایتگری می‌شود که شخصیت‌های سیاه، سفید و خاکستری آن در متن داستان به الگو تبدیل شده و عمل روایتگری را برای نویسندگان سهل و ممکن می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سیره زندگی امامان معصوم (ع) اظهار داشت: امیدواریم با همت نویسندگان مسلمان بتوان گزارش زندگی سایر اهل بیت (ع) را نیز در متنی داستانی روایت کرد تا موجبات آشنایی بیشتر مردم با سیره آنان را فراهم کرد.

سید سکندر حسینی دبیر عمومی خانه مولانا نیز در این مراسم اظهار داشت: کنگره واژه‌های تشنه 4 سال پیش در کابل و با همت حلقه ادبی پردیس آغاز به کار کرد که درمدت دوسال فعالیت آثاری با محوریت ادبی مذهبی را ارائه کرد. پس از آن خانه مولانا تاسیس و برگزاری این کنگره را برعهده گرفت.

وی با بیان اینکه دوره‌های قبل کنگره به بخش شعر اختصاص داشت، افزود: امسال نخستین باری است که به ادبیات داستانی توجه شده و دلیل آن ادبیات داستانی غنی و نویسندگان قدرتمند کشور افغانستان است.

وی با تاکید بر همکاری ایرانیان در برگزاری این کنگره بیان کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، موسسه فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و انجمن ادبی کلمه در اطلاع رسانی و برگزاری این کنگره کمک شایانی داشته‌اند.

در پایان از نفرات برگزیده که شامل دو رتبه تقدیری و چهار رتبه بر‌تر بود با اهدای جوایزی تقدیر شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار