مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تاکید برضرورت عزم و اهتمام جدی مسئولان برای حل معضل ریزگردها در این استان گفت: طرح های مطالعاتی بیابان زدایی در 85 هزار هکتار از اراضی قم در قالب اقدام هایی مانند بوته کاری و کاشت درختچه با هدف بهبود وضعیت محیط زیست اجرا می شود.
کد خبر: ۳۴۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱ 08 December 2016
به گزارش تابناک قم، سید محمد تقی سجادی با بیان این که در خصوص بحث ریزگردها طی گزارش های مختلف مسائل و دغدغه های موجود به مسئولان استانی و ملی انتقال داده شده است، اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گزارش جامع و مفصلی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و هواشناسی در این زمینه ارایه شد. 

وی با اشاره به این که به طور مسلم یکی از فعال ترین کانون های داخلی تولید ریزگرد کشور در قم و مناطق واقع در محدود کوه نمک، دشت مسیله، حسین آباد میش مست و بخش های پیرامونی این استان قرار دارد، افزود: برنامه های مطالعاتی کامل و جامع در این مورد صورت گرفته، ولی آن گونه که معلوم است ساز و کار ملی را طلب می کند تا با اختصاص اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال طی یک بازه زمانی 10 الی 15 ساله با سامان دهی عرصه های منابع طبیعی گام های موثری در این راه برداشته شود. 

سجادی افزود: طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه مذکور قرار است، مجمع نمایندگان استان و رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه مشترکی را با متولیان دولتی امر به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو داشته باشند و این موضوع مورد پیگیری و بحث قرار گیرد و آن بخش از منابع مالی که امکانپذیر است نیز تامین شود تا در یک بازه زمانی مشخص اقدام های لازم به منظور رفع این معضل زیست محیطی صورت گیرد. 

مدیرکل منابع طبیعی قم ادامه داد: آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که این موضوع را با جدیت دنبال می کند و در همین راستا همایشی با هدف بررسی علل و عوامل بروز این معضل و راهکارهای مقابله با آن بزودی با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه قم برگزار می شود. 

وی برگزاری این همایش را در جستجو و کنکاش علت وقوع پدیده ریزگردها در قم و استان های مختلف کشور موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: به شرط تامین منابع و تحقق وعده های حمایتی مسئولان طرح ها و برنامه های منابعی طبیعی به سرانجام برسد. 

قم یک میلیون و 123 هزار هکتار مساحت دارد، که ازاین میزان 400 هزار هکتار آن بیابان است که 105 هزار هکتار آن نیز بیابان های بحرانی است که می تواند تولید ریزگرد کند، مناطق بحرانی 

در مناطقی مانند دشت مسیله ،کوه نمک، جنوب شرقی و دشت کشاورزی رها شده اطراف قم، پراکنده می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار