معاون توانبخشی بهزیستی قم خبر داد؛
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم با اشاره به رشد بیماری اوتسیم از تشکیل پرونده برای ۱۶۰ کودک مبتلا به این بیماری در استان قم خبر داد.
کد خبر: ۳۴۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 08 December 2016
به گزارش تابناک قم، محمد علی مقدم خواه ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری که به منظور شروع طرح کشوری غربالگری کودکان اوتیسم در سالن جلسات اداره کل بهزیستی قم برگزار شد، با اشاره به طرح غربالگری اوتیسم، اظهار کرد: براساس این طرح کتابچه‌های راهنمای اوتیسم در بین خانواده‌ها توزیع می‌شود و پرسشنامه‌ای توسط خانواده‌ها پر می‌شود که اگر ۳ مورد از سئوالات مثبت باشد می‌توانند برای مشاوره تکمیلی به مراکز تخصصی خانه امید و آسمان مراجعه کنند.

وی افزود: بعد از مشاوره دو تست پیشرفته ازکودک گرفته می‌شود تا صد درصد به عنوان کودک اوتیسم شناسایی شود و بعد از شناسایی اختلال خدمات مرکز محور و خانواده محور ارائه شده و کتابچه‌های آموزشی به خانواده‌ها و مربیان داده می‌شود تا از شیوه‌های برخورد با این کودکان اطلاع حاصل کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم از شناسایی ۱۶۰ کودک اوتیسم تا به امروز در استان قم خبرداد و گفت: ۱۶۰ کودک اوتیسم در استان قم پرونده دارند که بخشی از این خانواده‌ها بسیار دیرهنگام مراجعه کرده‌اند که از زمان درمان و کنترل این بیماری گذشته بود، از این بین حدود ۱۰۰ پرونده پسر و ۶۰ پرونده دختر است.

وی با اشاره به آموزش مربیان مراکز تخصصی اوتیسم، افزود: مربیان توانبخشی کودکان اوتیسم به صورت یک شکل آموزش دیده و گواهی آموزشی دریافت کرده‌اند و توان ارتباط با این کودکان که باید به شیوه خاصی باشد را دریافته‌اند.

محمد خواه با تأکید بر لزوم شناسایی به موقع این اختلال، تأکید کرد: هرچه این بیماری به موقع شناسایی شود درمان و کنترل می‌تواند بهتر و راحت‌تر صورت بگیرد و بهترین زمان تشخیص این بیماری که فرد بتواند در چرخه درمان قرار گیرد ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی است که نشانه‌های این بیماری بروز پیدا می‌کند.

پرداخت ۴۰۰ هزار تومان یارانه نگهداری کودکان اوتیسم

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ادامه داد: بخش عمده هزینه‌های نگهداری کودکان اوتیسم تحت حمایت بهزیستی که در دو مرکز تخصصی اوتیسم نگهداری می‌شوند توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود به این صورت که ۴۰۰ هزار تومان به صورت یارانه و ۱۵۰ هزار تومان هم توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی خانواده‌ها از شیوه ارتباط و برخورد با این کودکان، افزود: این خانواده‌ها باید آموزش ببینید که چگونه با کودک ارتباط داشته باشند که روند رشد اختلال سرعت نگیرد به همین منظور هم بعد از شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم کتابچه‌های اموزشی به والدین این کودکان اهدا می‌شود.

محمد خواه به سایر خدمات معاونت توانبخشی هم اشاره کرد و افزود: حدود ۲ هزار معلول در مراکز نگهداری بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه نگهداری این افراد بر عهده سازمان بهزیستی است و مابقی از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

وی به کاشت حلزون هم به عنوان یکی از خدمات مؤثر بهزیستی اشاره کرد و گفت: سال گذشته ما در استان قم ۱۷ مورد کاشت حلزون داشتیم که ۳ میلیون تومان کمک بلاعوض دارد و مابقی توسط بنیاد خیریه ای در تهران پرداخت می‌شود، در واقع عملی که نزدیک به ۵۰ میلیون هزینه دارد تقریباً رایگان انجام می‌شود.

معاون توانبخشی از ارائه خدمات کمک آموزشی به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۰۰ دانشجو تحت پوشش بهزیستی داریم که هزینه‌های دانشجویی آن‌ها به طور کامل پرداخت می‌شود و علاه بر این کمک هزینه تحصیلی هم به دانش آموزان داده می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار