مدیرکل بهزیستی قم:
مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه زنگ خطر رشد بیماری اتیسم به صدا درآمده است، گفت: در استان قم دو مرکز اوتیسم داریم که هر دو اشباع شده است.
کد خبر: ۳۴۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 08 December 2016
به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه در نشست خبری که قبل از ظهر پنج‌شنبه به منظور آغاز طرح کشوری غربالگری کودکان اوتیسم در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قم برگزار شد، با اشاره به طرح غربالگری اختلالات اوتیسم، اظهار کرد: اوتیسم بیماری است که روی توان ارتباطی و کلامی کودک اثر می‌گذارد و جلوی رشد ارتباطی کودک را می‌گیرد و تا قبل از ۳ سالگی بهترین زمان برای شناسایی این اختلال است.

وی با ابراز تأسف از رشد اوتیسم در سال‌های اخیر، گفت: در سال‌های گذشته در کشور شاهد رشد این بیماری بوده‌ایم که هم می‌تواند دلایل ژنتیکی و هم دلایل اکتسابی داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان قم از فعالیت دو مرکز اوتیسم در استان قم گفت و افزود: در طرح غربالگری اوتیسم ۸ هزار پرسشنامه ۱۰ سواله بین خانواده‌هایی که کودکان زیر ۵ سال دارند توزیع می‌شود که اگر ۳ سؤال مثبت باشد باید به مراکز بهزیستی مراجعه کنند.

وی با اشاره به برخی نشانه‌های مبتلایان به اوتیسم، گفت: کودکانی که از والدین تقلید نمی‌کنند، یا کودکانی که ترس‌های شدید بی‌مورد دارند، خواسته‌های خود را با حرکات دست بیان می‌کنند، تغییر در تن صدا، لبخند و شادی را کمتر نشان می‌دهند و ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند و دستانشان حرکات غیر طبیعی احتمال دارد که جزو مبتلایان به این اختلال باشند.

سلیقه تأکید کرد: اوتیسم درمان صد درصدی ندارد اما اگر به موقع شناسایی شود می‌تواند رشد طبیعی داشته باشد و با حمایت‌ها و آموزش‌های به موقع می‌تواند زندگی خود را ادامه دهد، زنگ خطر رشد بیماری اوتیسم به صدا در آمده است، در استان قم دو مرکز اوتیسم داریم که هر دو اشباع شده است و نیاز به افزایش این مراکز احساس می‌شود.

۲۲ هزار معلول تحت حمایت بهزیستی قم

وی همچنین با اشاره به روز جهانی معلولان اظهار کرد: این روز در واقع روز مسئولان است که باید از خدمات خود گزارش بدهند که به معلولان که ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند چه خدمات حمایتی ارائه کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۲ هزار معلول در استان قم تحت حمایت بهزیستی قرار دارند و خدمات می‌گیرند، افزود: در دو مقوله حمایت از معلولان و پیشگیری از معلولیت بهزیستی باید گام بردارد که در مورد اول ۶۵۰۰ نفر از معلولان استان ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مستمری می‌گیرند و علاوه بر این کمک هزینه تحصیلی و شهریه دانشگاه هم به دانش آموزان و دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی به خدمات غیر مستمر بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: خدمات پرستاری و خدمات لوازم پزشکی و یارانه نگهداری معلولان در منزل نیز به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد علاوه بر این ۲۷۰ مرکز حمایتی بهزیستی در استان قم وجود دارد که ۳۳ مرکز مربوط به نگهداری معلولین است.

سلیقه با تأکید بر اینکه ماهیانه یک میلیارد تومان به این مراکز یارانه داده می‌شود، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی بهزیستی این است که معلول در خانواده حمایت شوند، هر چقدر هم که خدمات استاندارد در مراکز به معلولان داده شود خلأ خانواده را نمی‌توان پر کرد، به همین منظور ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان یارانه به خانواده‌هایی که معلول خود را در خانه نگهدارند به عنوان یارانه حمایتی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان وسایل پزشکی توسط بهزیستی خریداری می‌شود، بیان کرد: کلیه روستاها تحت پوشش این طرح حمایت از معلولان غیر قرار گرفته‌اند و در بحث اشتغال هم برنامه‌هایی صورت گرفته است که از مهاجرت به قم جلوگیری شود.

۵۰ درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است

مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه افاغنه و اتباع می‌توانند از طریق پوشش کمیساریا تحت حمایت بهزیستی قرار بگیرند، تصریح کرد: بحث مهم تر پیشگیری از معلولیت‌هاست، به نسبت کشورهای توسعه یافته آمار معلولیت بالایی داریم و بالای ۷ درصد معلولیت در کشور وجود دارد که حداقل ۵۰ درصد این معلولیت‌ها قبل از تولد قابل کنترل است.

وی ازفعالیت ۷ مرکز مشاوره ژنتیک در استان قم خبرداد و گفت: سازمان بهزیستی طرحی ارائه کرده است که مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجباری شود، سندورم دان در سال‌های اخیر خیلی کاهش پیدا کرده است به این علت که در مراکز مشاوره ژنتیک در حال کنترل است، این طرح در ۳ استان به صورت پایلوت اجباری شده است.

سلیقه با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی و شنوایی، تأکیدکرد: سال گذشته ۴۰ مورد نوزادان که مبتلا به مشکلات شنوایی بودند شناسایی شدند و در چرخه درمان قرار گرفتند، بالای یک میلیون تومان برای یک معلول به صورت حداقلی هزینه می‌شود در صورتی که اگر این هزینه‌ها در بحث پیشگیری استفاده شود می‌توان آمار معلولیت را کاهش داد.

مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به بحث مناسب سازی شهری، تأکید کرد: خدمات به معلولان تنها بر عهده بهزیستی نیست هر نهاد و ارگانی باید نیازهای ۱۰ درصد جمعیت را مد نظر قرار دهد، اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز با استاندارها بسیار فاصله داریم، هنوز در تاکسیرانی و اتوبوسرانی، پارک ویژه معلولین، استفاده از عابر بانک‌ها، عبور نابینایان از چراغ‌های قرمز به دلیل نبود چراغ‌های سخنگو مشکل وجود دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار