طرح ملی جنگلانه برای دومین سال متوالی روز جمعه همزمان با سراسر کشور با حضور جمعی از مسوولان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست و طبیعت در قم برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶ 09 December 2016
به گزارش تابناک قم، این طرح با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان قم در مجاورت روستای ورزنه در بخش خلجستان به اجرا درآمد. 

بر اساس این گزارش در این طرح که با هدف احیاء و بازسازی رویشگاه های آسیب دیده، توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک در اراضی پیرامون شهر قم اجرا می شود، بذر یا نهال های بومی مناطق بر اساس وضعیت آب و هوایی و قابلیت حفظ و نگهداری انتخاب و کاشته شد.

نخستین طرح جنگلانه در استان قم در سال 94 در سطحی معادل 13 هکتار با کمک جوامع بومی و محلی به اجرا درآمد و در سال جاری نیز این طرح در مجاورت همان منطقه در بخش خلجستان در سطحی معادل 20 هکتار به روش بذرکاری با استفاده از گونه بادامچه کوهی انجام شد. 

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.

ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.

بادامچه کوهی درختچه ای خوش منظر، سبز رنگ، خار دار و بومی ایران است که شاخه های فراوان آن ایستا و افراشته بوده و ریشه های آن سریع و عمیق در زمین های سفت رشد می کنند و تا ارتفاع 2 تا 6 متر ارتفاع داشته و به شرایط نامساعد و کم آبی مقاوم است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار