پیشرفت علم و فناوری و یافتن روش هایی برای تولید انرژی از منابع تجدید پذیر، مسئولان و صنعتگران استان قم را به فکر استفاده از انرژی های نو و رهایی از سوخت های فسیلی انداخته است.
کد خبر: ۳۴۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 10 December 2016
به گزارش تابناک قم، بخش عمده ای از انرژی برق مورد نیاز بخش خانگی و صنعت استان قم از طریق سوزاندان سوخت های فسیلی مانند گاز درنیروگاه های تولید برق به دست می آید. 

استفاده از سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر برای تولید انرژی برق علاوه بر آسیب رسانده به محیط زیست قم، قیمت تمام شده تولید برق را افزایش داده و هزینه های مالی گسترده را به استان وارد می کند. 

درحال حاضر با پیشرفت علم و فناوری درحوزه تولید انرژی های تجدید پذیر و پاک همچون انرژی خورشیدی، ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق از طریق نور خورشید به دست آمده که توجه مسئولان، صنعتگران و شهروندان را به خود جلب کرده است. 

قرار گرفتن قم درمنطقه گرمسیری کشور و امکان مطلوبی که در این استان برای استفاده از تابش نور خورشید وجود دارد باعث شده شماری از واحدهای صنعتی و خانه های مسکونی بهره گیری از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز خود مورد توجه قرار دهند. 

اگر چه هزینه نصب و راه اندازی سلول های خورشیدی برای تولید انرژی در ابتدا قابل توجه است، ولی بهره برداران این انرژی می توانند در مدت زمان کوتاهی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی، سرمایه خود را بازگردانند، به خصوص در واحدهای صنعتی که میزان انرژی مورد نیاز بسیار بالاتر از مصرف خانگی است. 

استان قم به دلیل ویژگی های خاص از جمله نزدیکی به پایتخت، قابلیت های خوبی برای استقرار کارخانه ها و واحدهای صنعتی دارد و در حال حاضر بیش از 2 هزار واحد صنعتی در مجموعه شهرک ها و مناطق ویژه اقتصادی استان حضور دارند، بنابراین اصلاح روش های تامین انرژی در واحدهای صنعتی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای به کار انداختن دستگاه های موجود در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است. 

برای شناخت بهتر راهکارهای صرفه جویی و تامین انرژی از عناصر تجدید پذیر در بخش صنعت استان قم خبرنگار ایرنا مصاحبه را با رئیس و کارشناس اداره بهداشت، امنیت، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم انجام داد؛ جواد ناطق در این گفت و گو بیان کرد: وزارت صنعت برای استفاده از انرژی های نوین و تجدید پذیر، به غیر از حمایت از تولید انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی و بادی، سیاست های جامعی را تدارک دیده و سازمان صنعت استان قم در جهت اجرای این سیاست ها، برنامه های گوناگونی را تدوین کرده است. 

وی بیان کرد: یکی از برنامه هایی که برای اصلاح و کاهش مصرف انرژی در واحدهای صنعتی مورد توجه قرارگرفته، استفاده دوباره از انرژی های مصرف شده درکارخانه ها برای تولید روشنایی وگرمایش است. 

وی ادامه داد: انرژی بسیاری برای روشنایی واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر این انرژی از طریق چرخ توربین های تولید کننده برق به وسیله حرارت ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی در کارخانه ها، تامین شود، کمک بسیاری به صرفه جویی انرژی خواهد کرد. 

ناطق افزود: درمرحله نخستین اجرای برنامه های اصلاح الگوی مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، آن دسته ازواحدهای تولیدی استان که دراستفاده از سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر پرمصرف هستند مانند کارخانه های سیمان و کوره های آجر پزی باید در کوتاه ترین زمان دستگاه ها و زیر ساخت های خود را به روز رسانی کرده و در تولید محصول خود از روش هایی استفاده کنند که به انرژی کمتری احتیاج دارد؛ در غیر این صورت جریمه های قانونی تعیین شده متوجه آنها خواهد بود. 

وی گفت: استفاده از مشوق های اقتصادی و معافیت های مالیاتی برای تشویق صنعتگران و تولید کنندگان به استفاده از انرژی های تجدید پذیر بسیار اهمیت دارد، چرا که به روز کردن خط تولید و استفاده از دستگاه های پیشرفته که انرژی کمتری مصرف می کنند، احتیاج به سرمایه گذاری های کلان دارد. 

وی ادامه داد: برای مثال کارخانه های تولید کننده سیمان مقدار بسیار زیادی از انرژی را به صورت حرارت وارد فضا می کنند در حالی که می توان با استفاده از فناوری های نوین این حرارت را به انرژی الکتریکی و برق تبدیل کرد اما انجام این کار بسیار هزینه بر بوده و برای اجرا و نگهداری این طرح به رقمی در حدود 300 میلیارد ریال نیاز است. 

وی با اشاره به این که برای تولید برق از انرژی خورشیدی باید از سرمایه گذاران حمایت کرد، افزود: سازمان صنعت استان قم در برنامه های خود به دنبال ایجاد مزرعه خورشیدی (منطقه ای پر از سلول های خورشیدی برای تولید انرژی ) در استان با همکاری استادان برجسته دانشگاهی از کشورهای مختلف جهان است. 

وی با اشاره به این که مدت زمان زیادی از اجرایی شدن سیاست های مدیریت مصرف انرژی در واحدهای صنعتی قم نمی گذرد، افزود: برآورد نتیجه بخش بودن این سیاست ها و این که چه میزان از کارخانه ها و واحدهای تولیدی استان قم در چارچوب کاهش و صرفه جویی انرژی، از روش ها و فناوری های نوین (انرژی های تجدید پذیر) استفاده می کنند، به دلیل احتیاج به بررسی های میدانی ، زمان بر بوده و هنوز آمار دقیق و جزئی از موفقیت این طرح ها و برنامه ها تدوین نشده است. 

ناطق گفت: یکی از راهکارهای موثر برای صرفه جویی درانرژی مصرفی واحدهای صنعتی قم، تعطیل کردن خط های تولیدی کارخانه ها در زمان اوج مصرف انرژی در طول روز و همچنین روزهای گرم سال ( که مصرف انرژی در آن ها چند برابر می شود ) و در نظر گرفتن زمان جایگزین برای شیفت های کاری است. 

وی بیان کرد: انرژی های فسیلی و تجدید ناپذیر سرمایه ملی ایرانیان است، بنابراین صنعتگران و مردم باید با استفاده از بسترهای مناسب ایجاد شده، به فکر صرفه جویی درمصرف این انرژی ها و استفاده از روش های جایگزین همچون بهره مندی از نور خورشید برای تامین انرژی مورد نیاز خود باشند تا هم محیط زیست آلوده نشود و هم منابع ارزشمند ملی حفظ گردد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار