آیت‌الله اعرافی:
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه با وجود امکانات کنونی بیشتر از دریافتی‌های خود خروجی دارد، گفت:‌ بدنه اصلی حوزه از بودجه‌های مردمی استفاده می‌کند به همین علت به صورت کلان هزینه‌های اضافی وجود ندارد.
کد خبر: ۳۴۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 10 December 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش غدیر این مرکز حوزوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته پژوهش اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تعبیر رهبر انقلاب نماد روشن فکری حوزه است و نسبت به ساحت‌های مختلف پژوهش اهتمام جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه گسترش فعالیت‌های پژوهشی باید مورد توجه مراکز حوزوی قرار گیرد، اضافه کرد: این فعالیت‌های می‌تواند سرعت حرکت جامعه به سمت تحقق آرمان‌های مورد نظر امام خمینی(ره) را افزایش دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه کاروان پژوهش در حوزه به سمت پویایی در حال حرکت است، عنوان کرد: تحقیقات بر مبانی سنتی انجام می‌شود اما ماندن در این مبانی سبب عقب‌ماندگی می‌شود به همین علت باید به عرصه‌های جدید در حوزه پژوهش نگاه ویژه داشته باشیم.

وی از حرکت تولیدات حوزه به سمت تنوع زبانی یاد کرد و گفت: خروج تولیدات حوزوی از حصار زبان فارسی قابل تقدیر است چراکه این امر سبب توسعه آموزه‌های دینی در نقاط مختلف دنیا می‌شود.

اعرافی به استفاده از رسانه‌های مختلف برای انعکاس فعالیت‌های پژوهشی و افزایش حجم تولیدات حوزوی اشاره کرد و افزود: تعدد مراکز و نهاد حوزوی، افزایش پژوهشگران و بهره‌مندی از دانش پژوهشگری، توسعه مجلات و مقالات، تعامل آموزش و پژوهش، بکارگیری روش‌های جدید پژوهشی و افزایش دامنه‌های دانش از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات و جشنواره‌های پژوهشی دستاوردهای مطلوبی را برای حوزه‌های علمیه به دنبال داشته است، مطرح کرد: گسترش مطالعات مرتبط با علمای دینی، بازشناسی مخاطبان و توجه به مباحث عقلی از اولویت‌های مورد نیاز پژوهش‌های حوزوی است؛ طی سه ماه اخیر با رهبر انقلاب اسلامی دیدارهایی داشته‌ایم که ایشان در این دیدارها به صورت مستمر بر افزایش توان علم عقلی حوزه و امتداد علوم حکمت و عقلی در قلمروهای جدید تاکید کرده‌اند.

امام جمعه قم با بیان اینکه حوزه با وجود امکانات کنونی بیشتر از دریافت‌های خود خروجی دارد، اظهار کرد:‌ بدنه اصلی حوزه از بودجه‌های مردمی استفاده می‌کند به همین علت به صورت کلان هزینه‌های اضافی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های حوزوی باید پژوهش‌محورتر باشد، اضافه کرد: اکنون جمعیت قابل توجهی در حوزه‌های علمیه در حال تحصیل هستند که اگر به سمت فعالیت‌های پژوهشی حرکت بیشتری داشته باشند می‌توانیم در حوزه پژوهش دستاوردهای گسترده‌تری را شاهد باشیم.

اعرافی خاطرنشان کرد: با وجود لزوم استفاده از روش‌های نوین برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی ریشه‌دارتر شدن تحقیقات حوزه به معنای اجتهاد نیازمند حرکت جدی است چراکه سرمایه‌های اصول، فقه، تفسیر و کلام به عرصه‌های جدیدی که نسل جدید به آن وارد شده‌اند، اتصال نیافته است در حالی که این اتصال باید ایجاد شود؛ اکنون پژوهشگران قدیم در حال فعالیت هستند و نسل جوان به موضوع‌های جدید وارد شده‌اند اما عمق کلامی و فلسفی این موضوع‌ها در حد لازم نیست.

وی ساماندهی و غنی‌سازی اصول را از اولویت‌های مورد نیاز پژوهش برشمرد و گفت: تعیین نقشه جامع پژوهشی در سطح کلان حوزه مورد نیاز است چراکه رسیدن به اهداف مورد نظر در این حوزه بدون تقسیم مسؤولیت‌ها و مشارکت جمعی تحقق‌پذیر نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از پیشتازی قم در غنی‌سازی فناوری‌های جدید در علوم انسانی یاد کرد و افزود: بازسازی حوزه در فضای مجازی به منظور تجلی حوزه در این فضا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعات راهبردی مرتبط با حوزه و روحانیت در قلمرو حوزه و روحانیت باید انجام شود، مطرح کرد: اکنون برای بازشناسی حوزه در نقاط مختلف دنیا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌شود اما نهاد حوزه نسبت به این موضوع بی‌توجه است.

اعرافی با اشاره به اینکه بین‌المللی شدن تحقیقات حوزه‌های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بین‌المللی شدن ادبیات تولید حوزه دنیای پژوهش دینی را متحول می‌سازد؛ قم باید برای مسلمانان و بشر نیازسنجی‌های لازم را انجام دهد و محدوده‌های خاص مذهبی نباید پژوهش حوزه را محدود کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار