هزینه سنگین خدمات دندانپزشکی؛
بر اساس آمار وزارت بهداشت90درصد مردم یک دندان پوسیده دارند، پس مسئله دهان و دندان یک مسئله همه گیر در جامعه است اگر در یک خانواده5نفری با در نظر گرفتن حداقل امار5دندان پوسیده باشد با این هزینه های خدمات 3میلیون لازم است تا دندان ها ترمیم شوند این سه میلیون برای یک خانواده با حقوق قانون کار حقوق3ماه و نیم است!
کد خبر: ۳۴۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲ 11 December 2016
به گزارش تابناک قم، با توجه به نوع عادت غذایی ما ایرانی ها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که راهش به مطب و یا درمانگاه های دندان پزشکی نیفتاده باشد، دندان درد هایی که گاهی فکر هزینه آن بیشتر از درد دندان انسان را آزار می دهد.

با توجه به آمارها 98درصد خدمات دندان پزشکي توسط بخش خصوصي به مردم ارائه مي شود و فقط ۲ هزار مرکز دولتي تنها ۲ درصد از خدمات دندان پزشکي را به بيماران مي دهند.

بعد از اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌ها، وزارت بهداشت اعلام کرد که یکی از بسته‌های این طرح در بخش دندان‌پزشکی اجرا می‌شود چون هزینه‌ها بالا است و تحت پوشش بیمه درمانی نیست.

بيمه هاي پايه و تکميلي نقش مهمي در ارائه خدمات درماني به مردم دارند، اما همين بيمه ها از ارائه خدمات دندان پزشکي به مردم سر باز مي زنند به طوري که فقط بيمه ها ۸درصد هزينه هاي دندان پزشکي را متقبل مي شوند.

متأسفانه بيمه ها در ارائه خدمات دندان پزشکي که نقش حياتي در سلامت افراد دارند کوتاهي مي کنند و مواردي از درمان را تحت پوشش قرار مي دهند که اصلاً کاربرد درمان همگاني ندارد.

استان قم هم از این مستثنی نیست و هزینه های دندان پزشکی در قم کمرشکن است تا جایی که بسیاری از مردم یا به دندان پزشک مراجعه نمی کنند یا به دلیل خدامات ارزان تر برای درمان به شهرستان های اطراف مراجعه می کنند.

غیر از مطب های خصوصی چندین درمانگاه  تخصصی دندان پزشکی خصوصی در قم وجود دارد که خدمات دندان پزشکی ارائه میدهند که هزینه های دریافتی از مردم در این درمانگاه ها بسیار زیاد است.

در تماس خبرنگار ثامن با یکی از این درمانگاه ها در خصوص ارائه خدمات با دفترچه بیمه تامین اجتماعی اعلام شد فقط هزینه ویزیت ، عکس و کشیدن دندان با دفترچه بیمه امکان پذیر است و خدمات عصب کشی، پر کردن دندان، جرم گیری و... به صورت آزاد حساب می شود که تا500هزار تومان هم تخمین زده می شود.

همچنین در تماس خبرنگار ما با یکی دیگر از درمانگاه های معروف دندان پزشکی در استان قم اعلام شد با دفترچه بیمه تامین اجتماعی خدمات دندان پزشکی ارائه نمی شود و تنها برخی دفترچه بیمه ها از جمله بانک ها و صدا وسیما شامل خدمات درمانی بیمه ها است.

منشی این درمانگاه در پاسخ به هزینه خدمات دندان پزشکی گفت: اگر کار دندان تخصصی نباشد هزینه عصب کشی و پر کردن دندان از310تا 440هزار تومان هزینه می برد و اگر کار دندان تخصصی باشد فقط عصب کشی 400هزارتومان هزینه دارد و هزینه پر کرن دندن به صورت جداگانه محاسبه می گردد.

بر اساس امار وزارت بهداشت90درصد مردم یک دندان پوسیده دارند، پس مسئله دهان و دندان یک مسئله همه گیر در جامعه است اگر در یک خانواده5نفری با در نظر گرفتن حداقل امار5دندان پوسیده باشد  با این هزینه های خدمات 3میلیون لازم است تا دندان ها ترمیم شوند این سه میلیون برای یک خانواده با حقوق قانون کار حقوق3ماه و نیم است!

با این اوضاع مردم ترجیح می دهند که به جای ترمیم دندان اسیب دیده آن را کشیده تا هم از درد آن خلاص شوند هم از گرفتار هزینه های کمر شکن ان نشوند.

در حالی که وزیر بهداشت وعده داده بود پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی را اجرایی کند تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده به طوری که وضعیت سلامت دندانهای ایرانیها به دلیل گرانی خدمات دندانپزشکی به مراتب وخیم تر از مردم سایر کشورهای همطراز ما است.

چندی پیش حمید صمدزاده رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۹۰، باید حداقل برای نوجوانان زیر ۱۴ سال و مادران باردار برخی خدمات دندانپزشکی تحت پوشش قرار می‌گرفت که متأسفانه بعضی شرکت‌های بیمه‌گر هنوز آن را عملیاتی نکرده‌اند.

با توجه به این مسئله که بیمه تامین اجتماعی فقط کشیدن داندان ها را تحت پوشش قرار میدهد مردم را به نوعی تشویق به کشیدن دندان می کند دفترچه بیمه تامین اجتناعی در اختیار کارمندان و کارگران در سطح متوسط و پایین جامعه هستند و به صورت کامل و مستمر بیمه پرداخت می کند اما مردم فقط دفترچه بیمه دارند ولی جایی نیست که  خدمات دندانپزشکی را دریافت کنند، تامین اجتماعی باید  خدماتی که مصوب شده با دفترچه این بیمه ارائه شود را ارائه دهد.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار