کد خبر: ۳۵۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 01 January 2017
تاریخچه برخی سازمان‌ها و نهادها مانند ثبت‌ احوال که خدمات گسترده‌ای نه‌ تنها در کشورمان بلکه در تمام جهان دارند خواندنی است و فقط لازم است کتب تاریخ را ورق بزنیم. تاریخچه این سازمان حاکی از آن است که ایجاد ثبت‌احوال به‌ صورت یکپارچه و منسجم در جهان به قرن نوزدهم میلادی مربوط می‌شود. در ایران نیز هم‌زمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و ... تأسیس این سازمان در دستور کار قرار گرفت؛ از این‌رو در جلسه مورخه 30 آذرماه 1297 هجری شمسی به تصویب هیأت وزیران رسید و با صدور نخستین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی‌ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. 

در این راستا برای آشنایی با خدمات ثبت‌ احوال قم و تاریخچه تأسیس آن با خلیل مرادی مدیرکل ثبت‌ احوال قم سخن گفتیم.

ثبت‌احوال برای نخستین بار در شهر قم چه زمانی ایجاد شد و نخستین سند هویتی که به ثبت رسید متعلق به چه کسی بود؟

برای نخستین بار ثبت‌احوال در شهر قم 19 دی‌ماه سال 1304 ایجاد و نخستین سند هویتی که صادر شد به نام میرزا حسن خان سعیدی بود که اکنون در مخزن ثبت‌احوال قم نگهداری می‌شود.

چند برگ سند هویتی از ابتدای ایجاد ثبت‌احوال در قم صادر شده است؟

در طول عمر 97 ساله ایجاد ثبت‌ احوال در کشور 109 میلیون و 677 هزار و 245 برگ سند هویتی تنظیم‌ شده است که از این شمار، یک‌ میلیون و 193 هزار و 342 برگ سند هویتی تا 30 آذرماه سال جاری به قم اختصاص‌ یافته است.

شناخته‌ شده‌ ترین مفاخری که اسناد هویتی آنان موجود است چه کسانی هستند؟

اسناد علما، بزرگان، شهدا و فرهیختگان بسیاری در مخزن گنجینه ثبت‌ احوال وجود دارد که در این راستا می‌توان به اسناد هویتی مفاخر عصر حاضر مانند آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله طالقانی، شیخ عباس قمی و حجت‌الاسلام سید احمد خمینی (ره) اشاره کرد. اسناد شهدای نام‌آوری مانند شهید دل‌آذر و شهید حسین فهمیده نیز در گنجینه ثبت‌احوال قم نگهداری می‌شود.

ثبت‌احوال چه تمهیداتی برای کسانی که اسناد هویتی آنها مفقود می‌شود در نظر می‌گیرد؟

ثبت‌احوال مدتی است که نسبت به آرشیو اسناد الکترونیکی خدمت دهندگان اقدام کرده که با این شیوه لازم نیست در صورت مفقود شدن شناسنامه و یا کارت ملی به محل صدور آن اسناد مراجعه کنند و در هر نقطه از کشور تقاضای سند هویتی جدید ارائه بدهند در مدت‌ زمان یک هفته تا 10 روز سند هویتی جدید صادر می‌شود.

ثبت‌ احوال چه خدماتی را به متقاضیان ارائه می‌کند؟

خدمات ثبت‌احوال متفاوت است و مشخص کردن افراد ذکور خانواده برای کفالت و معافیت، ثبت ولادت و فوت، ثبت ازدواج و طلاق و ... از جمله وظایفی است که در ثبت‌ احوال انجام می‌شود؛ همچنین از ابتدای امسال دفاتر به‌ صورت موازی اطلاعات هویتی را در پایگاه کشوری ثبت و سپس به‌ صورت فیزیکی به ثبت‌ احوال تحویل می‌دهند ولی از سال 96 اطلاعات ازدواج و طلاق آنلاین در سامانه قرار می‌گیرد تا مسوولان برنامه‌ریزی کشور و استان بتوانند در این زمینه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

ثبت‌ احوال در زمینه نامگذاری نوزادان از چه رویه‌ای بهره می‌گیرد؟

نام و نام‌گزینی صحیح یکی از برنامه‌هایی است که در چند سال گذشته ثبت‌ احوال در این راستا برنامه‌های جدی را انجام داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به سامانه ثبت‌نام در ثبت‌ احوال اشاره کرد که متقاضیان با مراجعه به سایت ثبت‌ احوال اگر در آن سامانه ثبت‌نام می‌کنند و در صورتی‌ که این نام در سامانه وجود نداشته باشد از صدور شناسنامه با این نام خودداری می‌شود. در این سامانه انواع نام‌های مذهبی و ایرانی به همراه معانی آن در اختیار متقاضیان گذاشته‌ شده است.

چرا برای نامگذاری نوزادان ثبت‌ احوال سخت‌گیری می‌کند؟

از اصلی‌ترین وظایف پدر و مادر در نخستین مرحله شروع زندگی یک نوزاد، نهادن نام زیبا و نیکو بر روی نوزاد بوده و ممکن است نام‌هایی در کودکی برای کودک زیبا باشد ولی در سنین بزرگسالی فرد با مشکلات جدی مواجه شده که موجب سلب آرامش روانی آنان می‌شود. به همین دلیل ثبت‌ احوال به دنبال ترغیب خانواده‌ها به نامگذاری صحیح و شایسته برای نوزادان است.

در صورتی‌ که شخصی بخواهد نامش را عوض کند باید چه اقدامی انجام دهد؟

تغییر نام تا سن 15 سالگی از سوی مراجع قضایی امکان‌پذیر است و از سن 15 تا 18 سالگی ولی قهری طفل می‌تواند نسبت به تغییر نام با توجه به دستورالعملی که وجود دارد اقدام کند. براساس این دستورالعمل ما نمی‌توانیم نام‌های مذهبی که عرف است و فراوانی دارد را با نام‌های دیگر که عرف نیست و یا تازه باب شده و فراوانی ندارد، تغییر دهیم ولی اگر همان مسئله را نیز مقام قضایی دستور دهد، انجام می‌شود.

چه اسامی در میان دختران و پسران بیشترین فراوانی را در قم دارد؟

معمولاً نام ائمه اطهار (ع) بیشترین فراوانی را در قم دارد تا جایی که از سال 1304 تا آذرماه سال جاری نام فاطمه 78 هزار و 74 مورد، زهرا 59 هزار و 392 مورد، معصومه 27 هزار و 61 مورد و مریم 21 هزار و 201 و زینب 15 هزار و 946 مورد به ثبت رسید که این نام‌ها در میان دختران بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. در میان اسامی برگزیده برای پسران نیز محمد 34 هزار و 695 مورد، علی 33 هزار و 297 مورد، حسین 29 هزار و 285 مورد، مهدی 26 هزار و 173 مورد و ابوالفضل 19 هزار و 324 مورد بیشترین فراوانی را داشتند.

در سال 95 بیشترین فراوانی نام پسران چه اسامی هستند؟

امیرعلی با 520 مورد، علی 499 مورد و امیرعباس 365 مورد را به خود اختصاص دادند.

در سال جاری چه تعداد واقعه ازدواج و طلاق و تولد در قم به ثبت رسیده است؟

از ابتدای سال جاری تا آخرین روز آذرماه، 19 هزار و 806 مورد واقعه ولادت، 4 هزار و 211 مورد واقعه فوت، 7 هزار و 290 واقعه ازدواج و 2 هزار و 300 واقعه طلاق در قم به ثبت رسید؛ همچنین ثبت واقعه تولد 299 مورد دوقلو، 13 مورد سه‌قلو و سه مورد چهارقلو در قم انجام شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار