کد خبر: ۳۵۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۸ 02 January 2017
رشته بدمینتون در قم گرچه نتوانسته به اندازه رشته‌های محبوب دیگر نظیر فوتسال، کاراته و کشتی در قم سری در میان سر‌ها داشته باشد، در حد و اندازه خود عملکرد قابل دفاعی داشته است.

وقتی درباره بدمینتون صحبت می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم که بدمینتون رشته‌ای با قدمت جالب توجه اما دارای زیرساختی غیرحرفه‌ای در ایران است. انتظاری که از رشته‌هایی مدال‌آور و موفق در ایران نظیر کشتی، کاراته، تکواندو و وزنه‌برداری وجود دارد هرگز در رشته‌های راکتی یا در حال توسعه وجود ندارد. بدمینتون گرچه رشته‌ای شناخته‌شده در میان عموم مردم است، در قم فعالیت‌های آن در حوزه ورزش قهرمانی محدود به یک سالن است و از دل این سالن قهرمانان زیادی آمده و رفته‌اند. امروز بدمینتون قم در بخش قهرمانی در سطح کشور با یک چهره شناخته می‌شود؛ بدمینتون‌بازی که موفق‌ترین چهره ورزشی استان قم در این رشته است و البته تنها امید بدمینتون قم برای ملی‌پوش شدن.

محسن صادقیان در عین جوانی موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شده است و حالا در مسابقه‌های قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بار دیگر بخت خود را برای این موفقیت آزمایش می‌کند. 
با این بدمینتون‌باز مطرح و برجسته استان به گفت‌وگو نشستیم.

مسابقه‌های بدمینتون انتخابی تیم ملی در پیش است. شرایط را چطور می‌بینید؟

مسابقه‌هایی که در پیش رو دارم دومین مرحله مسابقه‌های بدمینتون رنکینگ قهرمانی کشور در رده سنی بزرگسالان است که ملاکی برای انتخاب بازیکنان تیم ملی برای مسابقه‌های برون‌مرزی و بین‌المللی دهه مبارک فجر محسوب می‌شود. در جدول اصلی هستم و این یک امتیاز مثبت برای من است که لازم نیست در جدول مقدماتی مسابقه بدهم و مستقیم در جمع ۸ نفر بر‌تر به میدان می‌روم.

از مسابقه‌های قبلی رنکینگ خاطره خوشی ندارم. در مسابقه‌های پیشین از ناحیه شانه آسیب دیدم و این آسیب‌دیدگی هنوز هم با من است. ۲۰ جلسه فیزیوتراپی رفتم اما به بهبودی کامل نرسیدم. با وجود این، همه تلاش خود را به کار می‌بندم که روی سکو بروم‌‌‌؛ همان طور که سال گذشته در یزد سوم شدم. این آخرین رنکینگ سال برای بدمینتون‌بازان کشور است و نتایج آن تأثیر مستقیم بر ترکیب تیم ملی برای مسابقه‌های بین‌المللی دهه فجر دارد.

مسابقه‌های بین‌المللی دهه فجر در بدمینتون شرایط متفاوتی با بسیاری از رشته‌های دیگر دارد. این تفاوت از حضور پررنگ تیم‌های خارجی در این مسابقه‌ها نشأت می‌گیرد. تیم‌های مختلف اروپایی، آسیایی و حتی قاره امریکا برای این مسابقه‌ها به ایران می‌آیند و این مسابقه‌ها در تقویم فدراسیون جهانی قرار دارد. سال گذشته که در رنکینگ و انتخابی تیم ملی در یزد سوم شدم در ترکیب تیم ملی برای این مسابقه‌ها قرار گرفتم اما برخی مشکلات فدراسیون بدمینتون سبب شد این مسابقه‌ها برگزار نشود. در حال حاضر مسابقه‌های جام فجر مهم‌ترین رویداد بدمینتون کشور تا پایان سال است و هدف من حضور در این مسابقه‌ها و عملکرد قابل قبول در این مسابقه‌هاست.

اوضاع بدمینتون قم را رضایت‌بخش می‌بینید؟

پس از این‌که سالن فرهمند به هیأت بدمینتون باز گردانده شد روند رو به رشد بدمینتون قم از سر گرفته شد. در حال حاضر برنامه خوبی برای پایه‌های ما وجود دارد و هر رده سنی یک مربی جداگانه و مختص خود دارد. اگر این روند در آینده حفظ شود و برخی مسائل در کار ما ایجاد خلل نکند بدمینتون قم به روزهای روشن گذشته باز خواهد گشت.

در حال حاضر در رده سنی خردسالان شاگردان با استعدادی دارم که از همین حالا برای سال آینده در مسابقه‌های قهرمانی کشور قول مقام‌آوری آن‌ها را می‌دهم. همچنین در نوجوانان هم بازیکنانی داریم که امید قهرمانی دارند.

ستاره‌ای چون محمدباقر ترابی را از دست دادیم. چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق بعد‌ها برای بقیه ستارگان جوان بدمینتون قم رخ ندهد؟

ترابی مشکلاتی داشت. بار‌ها با او صحبت و تلاش کردم کمک کنم بماند. او بازیکن تیم ملی نوجوانان بود اما درست استعدادیابی نشده بود. چرا؟ چون استعداد فقط کیفیت فنی و از نظر تکنیک یا فیزیک بدنی نیست؛ البته خانواده هم جزو استعداد محسوب می‌شود.

این تذکر را به هیأت بدمینتون قم دادم که اگر احیانا سرمایه‌گذاری می‌کنند روی بازیکنی این کار را انجام دهند که همه جوانب را در نظر گرفته باشند. برای ترابی هزینه شده بود و خروج وی از عرصه قهرمانی به همه فعالیت‌های گذشته در برابر وی ضربه زد. در حال حاضر دانشجوی کار‌شناسی ارشد تربیت بدنی در دانشگاه تهران هستم. آموزه‌های علمی زیادی را یاد گرفته‌ام و برای من مفید بوده است که هم برای خودم استفاده می‌کنم و هم برای شاگردانم. ما می‌توانیم در قم روز به روز بهتر شویم. همین حالا نیز قم جزو ۵ شهر اول بدمینتون کشور است و در جایگاه خوبی قرار داریم.

اوج از نظر شما کجاست؟ ما سال‌هاست در لیگ بر‌تر تیم نداریم و در دسته اول هم به طور منظم شرکت نمی‌کنیم.

اوج از نظر من میزان تعداد بازیکن ملی است به طوری که هر اندازه بازیکن ملی بیشتر داشته باشیم یعنی موفق‌تر عمل کرده‌ایم. در مورد لیگ هم باید بگویم اگر بازیکن خوب تربیت کنیم می‌توانیم در لیگ هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. علاوه بر این حضور در لیگ پول می‌خواهد. هر هیأت استانی که بتواند حامی مالی بیابد وارد لیگ می‌شود. در حقیقت حضور ما چه در لیگ بر‌تر چه در دسته اول به یافتن حامی مالی وابسته است.

ستارگانی مثل معین کشاورز داریم. این افراد جوان تا چه حد نزدیک به موفقیت و رسیدن به تیم‌های ملی هستند؟

در خردسالان یکی دو نفر داریم شامل امیرعلی موسوی و طا‌ها فراهانی که برای ۲ سال آینده برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. موسوی سال آینده باید قهرمان ایران شود. در نوجوانان معین کشاورز و مجتبی زارع هستند که سال آینده امید به کسب مقام دارند. در جوانان یکی دو بازیکن هستند که اگر درست کار شود احتمال مقام آوردن آن‌ها زیاد است. در بزرگسالان هم فقط خودم در سطح رنکینگ مسابقه می‌دهم و دلیلش این است که در یک دوره که بدمینتون قم وضعیت خوبی نداشت بسیاری از بازیکنان، بدمینتون را کنار گذاشتند و بازیکن‌سازی نیز انجام نشد. معتقدم اگر با همین روش پیش برویم سال آینده سال بسیار خوبی برای بدمینتون قم خواهد بود.

وضعیت تمرینی و درآمدزایی بدمینتون در ایران چگونه است؟

روزی حداقل ۲ ساعت تمرین دارم. از نظر درآمد نیز بدمینتون حامی مالی زیادی ندارد؛ پس درآمد بالایی هم ندارد. علاوه بر این خرج بدمینتون و ورزش حرفه‌ای بالاست؛ البته من حامی مالی شخصی دارم که کمک‌خرج من است. شغل مجزایی از ورزش دارم؛ علاوه بر آن تحصیل می‌کنم، ورزش حرفه‌ای می‌کنم و مربی نیز هستم. ورزش بدمینتون در کشور حرفه‌ای نیست. این مشکل در بقیه رشته‌های ورزشی هم وجود دارد و بسیاری از ملی‌پوشان ما در رشته‌های مختلف هستند که از ورزش کسب درآمد نمی‌کنند چون این ظرفیت هنوز ایجاد نشده است.

حضور بدمینتون‌بازان در کمپ‌های خارجی و شرق آسیا را چطور می‌بینید؟

حضور در این کمپ‌ها خوب است اما شما باید ابتدا به آمادگی مناسبی برسید و بعد در این کمپ‌ها شرکت کنید. به عبارت بهتر بدمینتون‌باز از نظر بدنی و تکنیکی باید به سطح آمادگی لازم رسیده باشد که بتواند در آن کمپ پیشرفت کند و در غیر این صورت نمی‌تواند در آن کمپ‌ها دوام بیاورد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار