یکی ازتوانمندی های اقتصادی قم، فرش ابریشم است. فرش ابریشم در دنیا به نام قم شناخته می شود، حتی اگر درمراغه یا تبریز یا خارج از کشور بافته شود. به همین دلیل قم پایتخت فرش ابریشم جهان است.
کد خبر: ۳۵۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 08 January 2017
به گزارش تابناک قم، نشریه سپهر اقتصاد (چاپ قم) در شماره 8 خود، مطلبی را با عنوان «پایتخت فرش ابریشم جهان» به قلم محمد فقیهی منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: یکی ازتوانمندی های اقتصادی قم، فرش ابریشم است. فرش ابریشم در دنیا به نام قم شناخته می شود، حتی اگر درمراغه یا تبریز یا خارج از کشور بافته شود. به همین دلیل قم پایتخت فرش ابریشم جهان است.

طی سال های 1372 - 1374 صادرات فرش ایران رشد بالایی را تجربه کرد و از مرز یک میلیارد و 500 میلیون دلار گذشت. ولی به مرور و از سال 1375 به دلیل گرانی، ورود رقبای قدرتمند و کاهش شدید صادرات، جایگاه اقتصادی خود را از دست داده است، با توجه به این که صنعت فرش از سویی در اقتصاد خانوار وابسته به این صنعت و از سویی دیگر صنایع زیادی به آن وابسته است و ازهمه مهم تر هنری است که مخصوص ایرانیان است از موقعیت مناسب و ممتازی در اقتصادی برخوردار است و می تواند در صادرات غیرنفتی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، نقش مهمی را ایفا نماید.

از مشکلات صنعت فرش دستباف می توان به تامین مواد اولیه مرغوب، تولید و بافت استاندارد، استانداردسازی، عدم ثبت جهانی نقشه ها و طرح ها، تورم و گران شدن دستمزدها، عدم پوشش بیمه ای مناسب، عدم تبلیغات صحیح، عدم اطلاع از سلیقه مشتری و جامعه هدف، قاچاق فرش، وجود رقبای متعدد از قبیل هند، چین، پاکستان، عدم تحرک صادرکنندگان در ایجاد بازارهای جدید و عدم دقت در بسته بندی اشاره نمود.

نکته مهم در صادرات این است که فرش دستباف کمترین میزان ارزبری و کم هزینه ترین شیوه اشتغال در کشور را دارد.

در این خصوص چند نکته قابل تامل وجود دارد؛ نخست عدم وجود شناسنامه برای فرش دستباف ایرانی باعث شده که سایر کشورها فرش دستباف خودشان را به نام ایران بفروش برسانند. طرحی تهیه شده است که فرش های دستباف خارجی به هیچ وجه قابل فروش به نام فرش ایرانی نیست و مسلما قم دارای جایگاه خاصی برای اجرای این طرح است.

دوم؛ فقدان نوآوری و یکنواختی طرح ها و نبودن طرح های نو و جالب باعث شده است فرش های بدون گره هندی و چینی که به مراتب کیفیتی پایین تر از فرش ایرانی دارند، به مدد نوآوری در طرح و رنگ و تزیینی بودن آنها، بازارهای جهانی فرش ایران را اشباع کنند.

سوم؛ مرکز اطلاعاتی جمع آوری و شناخت کلیه اطلاعات و سوابق راجع به فرش و طرح های اصیل ایرانی موجود و ثبت آنها در بازارهای جهانی برای جلوگیری از تقلید رقبا باعث اعتبار فرش ایران خواهد شد.

چهارم؛ نوبت دادن به بافندگان و صادرکنندگان. 

پنجم؛ اجرای تبلیغات صحیح. 

ششم؛ برند سازی. 

هفتم؛ تطابق طرح ها و نقوش با سلیقه روز بازار. 

هشتم؛ ایجاد نمایشگاه های دائمی فروش فرش اصیل ایرانی و ارائه هنرایرانی توسط نمایندگی های وزارت امورخارجه. 

نهم؛استفاده از تجارت الکترونیک در صنعت فرش بسیار ضعیف است. امروز یکی از نقاط قوت موفقیت دربازارهای جهانی استفاده ازفناوری و تبلیغات تجارت الکترونیک است. 

دهم؛ شناخت سلایق مشتری. 

یازدهم؛ موضع سازی برای فرش دستباف ایرانی (یعنی دستیابی به مکانی منحصر بفرد در مبارزات رقابتی برای محصول یا خدمت با توجه به ویژگی های مهمی که رقبا فاقد آن هستند.) و احیای جنبه های تاریخی، فرهنگی، هنری.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهر
|
-
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
به امیدتسخیر بازارهای کشورهای مهم وتداوم آن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار