اگر در شهر قم تردد کنید، به آسانی درمی یابید رانندگان برای توقف خودروهای خود، سرگردان هستند. چرا که فضای کافی برای توقف آنان وجود ندارد. موضوعی که موجب افزایش ترافیک خیابان ها و البته سبب تنش میان رانندگان می شود.
کد خبر: ۳۵۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 11 January 2017
به گزارش تابناک قم، دوهفته نامه صفاییه (چاپ قم) در شماره 15، مطلبی را با عنوان «شهر من و حسرت پارکینگ» به قلم حسن بختیاری زاده منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: گسترش شهرنشینی، با وجود آن که نشانگر توسعه است، مشکلات و پیچیدگی هایی را نیز به دنبال دارد. موضوعی که تمهید و اجرای راهکارهای مناسب را گریزناپذیر می سازد. 

یکی از این مشکلات، فراوانی خودروها و ضرورت ایجاد توقفگاه های مناسب در خیابان ها و معابر است. کمبود توقفگاه، سبب افزایش ترافیک و سرگردانی، رانندگان و مسافران است. حال می توان این سوال را مطرح کرد که شهرداری و شورای شهر قم، برای مدیریت این مشکل چه تدبیری، اندیشیده اند؟ واقعیت موجود چگونه قابل تبیین است؟ و سرانجام آن که چه راهکارهایی می توان در نظر گرفت؟ این نوشتار، پاسخ هایی کوتاه، به دست می دهد.

1 - قوانین و مقررات، چه می گویند؟

بند 21 ماده 55 قانون شهرداری، ایجاد بناها و ساختمان های مورد نیاز محل را، از وظایف شهرداری می داند. روشن است که ایجاد توقفگاه را می توان، مشمول بند قانونی مورد اشاره دانست. صدر ماده 20 لایحه عوارض و بهای خدمات سال 1395 شهرداری قم، مالکان و سازندگان بنا را به ایجاد پارکینگ، بر اساس نقشه ساختمانی مصوب، موظف کرده است. تبصره (الف) ماده مورد اشاره، اشعار می دارد: چنان چه به دلایل فنی ذیل، امکان تامین پارکینگ وجود نداشته باشد، با پرداخت عوارض برای ایجاد پارکینگ جایگزین، اقدام خواهد شد.

بدین ترتیب، لایحه عوارض شهرداری قم، راهکارهایی منطقی را برای تامین توقفگاه مناسب، اندیشیده است. اول آن که مالکان بناها، خود توقفگاه مورد نیاز را تامین کنند. دوم آن که شهرداری با دریافت عوارض مناسب از آنان، این اقدام را انجام دهد. شهرداری، به علاوه بر اساس ماده 36 لایحه عوارض، با هماهنگی نیروی انتظامی، از خودروها و موتورسیکلت هایی که در حاشیه خیابان ها، توقف می کنند، مبالغی دریافت می دارد. اجرای دقیق این مصوبات می تواند برای مدیریت مشکل کمبود توقفگاه مؤثر باشد.

2 - واقعیات موجود چگونه است؟

اگر در شهر قم تردد کنید، به آسانی درمی یابید رانندگان برای توقف خودروهای خود، سرگردان هستند. چرا که فضای کافی برای توقف آنان وجود ندارد. موضوعی که موجب افزایش ترافیک خیابان ها و البته سبب تنش میان رانندگان می شود. 

به علاوه، سراسر شهر از تابلوهای (توقف ممنوع)پوشیده شده است. مترسکه ای ایستاده ای که قصد دارند رانندگان را فراری دهند. اما رانندگان، در موارد بسیاری، ناگزیرند خطر کنند و خودروهای خود را، البته با بیم و هراس، گوشه خیابان رها سازند.

بسیاری از این عده، آن گاه که کار خود را انجام دهند و باز گردند، خودرو خود را پیدا نمی کنند. تصور ابتدایی آنان، این است که دزدی نابکار، خودرو را دزدیده است. موضوع، درباره مسافرانی که خودروی خود را در حاشیه خیابان متوقف ساخته اند، حادتر است، چراکه آنان که برای زیارت و یا از بد حادثه برای عبور و استراحت به قم آمده اند.

 هیچ سابقه ای از این رویداد در ذهن ندارند. به هر روی، آن شهروند گرامی و این مسافر عزیز در شهر شهروندمدار و گردشگرپذیر ما متوجه می شوند شهرداری با همکاری بعضی دستگاه ها، خودروی او را به پارکینگ رودخانه منتقل کرده اند و او باید از جیب مبارک مبلغی را پرداخت و خودرو را آزاد کند.

3 - چه باید کرد؟

واضح است که وضع کنونی، قابل توجیه و مطابق با جایگاه و شان شهروندان و مسافران نیست. نمی توان پذیرفت شهرداری تا زمانی که بر اساس وظیفه مصرح قانونی خود، توقفگاه به تعداد کافی در سطح شهر ایجاد نکرده است، شهروندان را به سبب متوقف ساختن خودروها در حاشیه خیابان ها، مجازات کند. 

شهرداری، علاوه بر نگاه درآمد محور به موضوع دریافت عوارض حذف و کسر پارکینگ، باید آن دریافتی ها را، تنها برای ایجاد توقفگاه هزینه کند. شهرداری به عنوان اقدامی شفاف ساز می تواند همه درآمدهای خود را از محل حذف و کسر پارکینگ و مبالغی را که برای ایجاد توقفگاه، هزینه کرده است، با جزییات کافی برای اطلاع شهروندان منتشر کند.

شهرداری و شورای شهر، به علاوه باید گسترش وسایل حمل و نقل عمومی، واگذاری زمین برای ایجاد توقفگاه، اعمال معافیت عوارض به شکل چشمگیر برای ایجاد این بناها و استفاده از تجارب شهرهای خارجی را در دستورکار قرار دهند. وضع موجود، به روشنی بیانگر آن است که اقدامات و تدابیری که تاکنون صورت پذیرفته و انجام می شود، کافی نبوده است.

به راستی آیا وضعیت حمل و نقل، معابر شهری، پیاده روها، ترافیک و معضلات شهری متناسب با شهر قم می باشد؟

آیا وقت آن نرسیده است که مدیران شهری به جای گذاشتن انرژی خود برای بیانیه نوشتن و دیدارهای غیرضروری و دخالت های بی مورد در اموری که خاستگاه وظایف اصلی آنها نیست، تمرکز خود را به رفع معضلات و اداره درست شهر از منظر مبلمان شهر، معابر و پارک ها، گرافیک فرهنگی هنری درست و در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی شهرنشینی مقررات و ... بگذارند؟


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهر
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
مگر درشهر قم راهور فعالیت می کنه.
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
زائران زیادی به شهرقم سفر میکنند که البته بدلیل نبود پارکینگ و یا محل اسکان مجبورند ماشین خود را در برخی نقاط رودخانه پارک کنند و در آنجا چادر بزنند بعلاوه پارکینگ طبقاتی هم فاصله زیادی تا حرم مطهر دارد و افراد سالخورده بایستی مسافت زیادی را برای رسیدن به حرم پیاده راه بروند حال فرض کنید شما زائر هستید ماشین خود را در ایام شلوغ به اجبار در رودخانه پارک کرده اید بعد از زیارت وقتی میخواهید سوار ماشین بشوید میبینید ماشینتان نیست در ابتدا خیلی میترسید که ماشینتان را دزدیده باشند اما بعدا میفهمید که اتومبیل شما با جرثقیل به پارکینگ منتقل شده است ایا این اقدام مهمان نوازی از زائران است؟بارها به چشم خود دیده ام که اتومبیل مسئولان تا درب حرم اجازه عبور دارد اما افراد معمولی بایستی چهارراه بیمارستان از ماشین پیاده شوند و تا حرم پیاده راه بروند که این امر برای سالخوردگان سخت است.واقعا اگر ماشین مسئولان هم باشد جریمه میکنند و یا به پارکینگ منتقل میکنند؟چرا اتومبیل مسئولان اجازه دارد تا درب اصلی حرم برود اما ماشین یک فرد عادی که یک سالخورده را حمل میکند اجازه نداردتا درب حرم برود؟حرف ما را به مسئولان برسانید
علی قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
کلا ما ایرانی ها راحت طلب هستیم و دوست داریم تا در ورودی مقصد اصلی با وسیله ی شخصی خود برویم وانتظار داریم دقیقا در محوطه ی انجا پارکینگی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم به راحتی پارک کنیم که مبادا به پاهایمان فشار بیاید در همه جای دنیا مسیر های منتهی به مراکز شهر محدویت های برای ورود وسایل نقیله در برخی ساعات شبانه روز یا کل شبانروز وجود دارد. همین تهران خودتون یا خودمون شما برای ورود بازار از ایستگاه پانزده خرداد تا خود بازار چقدر باید پیاده روی کنید؟؟خیابان صفاییه هم جمله خیابان هایی است که فکر میکنم باید مثل خیابان ارم محدودیت هایی باید برای عبور ومرور ان انجام بدهند.
علیدوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
با اینکه حفاصل پاساژ ناشرا ن تا تقاطع خیابان عریض است و ترافیک ایجاد نمی کند نگاه سرمایه داری موجب شده تابلو توقف ممنوع نصب شود تا زایران حرم مجبور به دادن مالیات شوند و این کار ها به سکولار شدن جامعه منتتهی مشود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار