هشتم شهریور امسال که سد کوچری با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو افتتاح شد، بسیاری از این‌که وعده چند ساله دولت به ثمر نشست، خوشحال بودند اما عده‌ای هم نگران‌تر از قبل، خبرهای انتقال آب به قم را دنبال می‌کردند.
کد خبر: ۳۵۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 11 January 2017
به گزارش تابناک قم، هدف از اجرای طرح انتقال آب و در ادامه آن ساخت سد کوچری تأمین آب شرب در درازمدت برای شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور و سلفچگان بود.

همچنین تأمین۱۸۲ میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری و نیز تخصیص مقداری از آب انتقال یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت بالا بود. کار ساخت سد کوچری هم برای ذخیره‌سازی این آب و تکمیل حلقه‌های انتقال از سال ۸۱ آغاز شده بود. بهره‌برداری این سد پس از ۱۴ سال در واقع آغازی بود برای نگهداری آب شرب مورد نیاز شهر قم در خارج از محدوده جغرافیایی استان که این موضوع، نگرانی برخی کار‌شناسان و مدیران را به همراه داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان قم می‌گوید: در ۸ ماه ابتدایی امسال ۷۶ میلیون مترمکعب آب برای شهر قم توسط این شرکت تولید شده که نسبت به سال گذشته ۷/۲ افزایش داشته است. 

بنا بر آمارهایی‌که «مهدی نظرزاده» ارائه می‌دهد، از این مقدار آب، ۶۹ درصد از سرشاخه‌های دز تأمین شده و ۱۳ درصد از سد ۱۵ خرداد و بیش از ۱۷ درصد آب هم از چاه‌های شهری و دشت علی‌آباد تأمین شده است.

شرکت آب و فاضلاب شهری استان قم در این مدت تلاش کرده EC آب شهر را در بین ۹۰۰ تا هزار نگه دارد و در این میان ۸/۱۹ درصد هم پرت شبکه وجود دارد.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان قم می‌افزاید: برای تأمین آب مشکلی وجود ندارد و فقط مشکل در این میان همین نکته است که ۷۰ درصد آب مصرفی شرب شهری مانند قم از خارج از محدوده استان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از نگاه پدافند غیرعامل این موضوع چندان مطلوب نیست، اظهار می‌کند: اگر منازعات اجتماعی یا اختلاف نظرهای سیاسی به وجود بیاید، ممکن است این موضوع قدری دردسرساز شود. 

به گفته نظرزاده به دلیل کنترل همین چالش‌ها شرکت آب و فاضلاب استان قم تلاش می‌کند منابع آبی داخل استان را برای روزی که شرایط خاصی رخ دهد، حفظ کند.

نگرانی بی‌مورد

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم اما نگرانی در این زمینه را بی‌مورد می‌داند.

«سیدحسن رضوی» با اشاره به این‌که سامانه آبرسانی قم غیر از قم ۱۰ شهر دیگر راه هم پاسخگو است، می‌افزاید: سیاست‌گذاری در تقسیم آب را وزارت نیرو بر اساس تخصیص‌های کار‌شناسی‌شده انجام می‌دهد و جای هیچ نگرانی نیست.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم، نسبت‌ها در تقسیم آب طوری است که ۸۰ درصد تخصیص برای شهر قم است و بقیه برای دو استان اصفهان و مرکزی استفاده می‌شود.

هرچند انتقال آب از سرشاخه‌های دز یک ضرورت برای تأمین آب شرب مردم قم محسوب می‌شد و ساخت سد کوچری هم گامی برای تأمین آب با کیفیت مطلوب در استان قم بود؛ اما نگرانی‌ها در زمینه نگهداری ۷۰ درصد آب شرب مورد نیاز شهر قم در خارج از محدوده جغرافیایی استان هم موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشته و پیش‌بینی برای بروز اتفاق‌های گوناگون نداشته باشیم.
  
نگرانی از نگهداری آب در خارج از محدوده جغرافیایی

فرماندار قم هم از جمله کسانی است که نگهداری آب مصرفی مردم قم در خارج از محدوده جغرافیایی استان را موضوعی نگران‌کننده می‌داند.

«رضا سیار» می‌گوید: سد کوچری موجب ذخیره شدن آب سرشاخه‌ها می‌شود و در زمینه نگهداری از آب کارشناسی‌تر است؛ اما به دلیل این‌که خارج از حوزه سیاسی شهر قم آب را نگهداری می‌کند پایداری کمتری به ما می‌دهد. 

وی با تشبیه سد ۱۵ خرداد به تشتک تبخیر اظهار می‌کند: از نظر ما نگهداری آب در تشتک تبخیر ۱۵ خرداد ایمن‌تر است. فرماندار قم با اشاره به منازعات قدیمی و حتی تاریخی مردم قم برای گرفتن حقابه‌ها می‌گوید: آب سرشاخه‌ها معادل حقابه‌های از دست رفته قم است که در نتیجه مطالعات کار‌شناسی به این مرحله رسید.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:




منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار