کاهش بارش باران و تداوم خشکسالی زنگ خطر کمبود آب درقم را به صدا درآورده ومسئولان این استان دراین راستا در تلاش هستند که بااجرای برنامه های مختلف در راستای حفظ منابع آبی موجود تلاش کنند.
کد خبر: ۳۶۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 14 January 2017
به گزارش تابناک قم، این زنگ خطر بارها ازسوی مسئولان گوشزد شده بطوریکه استاندارقم درسخنرانی اخیر خود دربخش جعفرآباد قم اظهار داشته است: لازمه برون رفت از این بحران و حفظ منابع آبی برای نسل های آینده، همکاری همه قشرهای جامعه دراصلاح الگوی مصرف است که کشاورزان باید با تغییر الگوی کشت بنا بر شرایط اقلیمی هر منطقه و مکانیزه کردن روش های آبیاری زمینه اجرایی شدن سیاست های دولت در این حوزه را فراهم نمایند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز هشدارهای جدی دراین زمینه داده و گفته است: کاهش میزان 90 درصدی روان آب ها طی دو سال اخیر بر وضعیت مخازن آب قم تاثیر گذاشته است و این امر باعث کاهش آب در سدها دراین استان شده است. 

احمد حاج حسینی مسگر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کاهش میزان بارندگی، شرایط اقلیمی و دخالت های انسانی با حفر چاه های غیر مجاز و یا برداشت های اضافی از چاه ها و منابع آبی باعث کاهش میزان روان آب ها و به تبع آن ذخیره آبی شده است. 

وی افزود: آب شرب استان قم از دو سد 15 خرداد و کوچری تامین می شود که آب هایی ذخیره ای در پشت این سدها کاهش پیدا کرده است. 

وی اضافه کرد: سد 15 خرداد منبعی برای تامین آب شرب قم با ظرفیت 200 میلیون متر مکعب است که درحال حاضر 34 میلیون متر مکعب آب دراین سد ذخیره شده است. 

حسینی مسگر ادامه داد: سد کوچری از دیگر سدهای تامین آب استان قم است که ظرفیت 207 میلیون متر مربع ذخیره آبی را دارد که کمتر از 40 میلیون متر مکعب آب در این سد وجود دارد. 

درهمین حال محمدرضا قاضی کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی قم نیز از حقیقت تلخ کاهش بارش باران درقم خبر داده و گفته است: میزان بارندگی دراین قم در مهرماه سالجاری نسبت به میانگین بلندمدت(17 سال گذشته) 86 درصد کاهش داشته است. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار