کد خبر: ۳۶۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶ 17 January 2017
دریافت پول از دانش‌آموزان ابتدای سال تحصیلی و پایان ترم هر ساله برای خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند، تکرار می‌شود. 

داستان تکراری اعتراض خانواده‌ها از پرداخت این هزینه‌های اجباری و ادعای مسئولان اداره کل آموزش‌وپرورش استان در داوطلبانه و غیراجباری بودن دریافت این پول هر ساله تکرار می‌شود اما هیچ پاسخ روشنی در این زمینه داده نمی‌شود. 

چند روز گذشته تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان نامه‌هایی که از سوی مدارس برای آن‌ها ارسال شده بود، به روزنامه همشهری قم ارسال کردند. نامه‌هایی که دیگر جایی برای انکار باقی نگذاشت.

غلامرضا رضایی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، در گفت‌وگو با همشهری به‌گونه‌ای دیگر به این مسأله پاسخ می‌دهد.

مسئولان آموزش‌وپرورش بارها تأکید کرده‌اند که این اقدام مدارس دولتی غیرقانونی است، اما باز هم خانواده‌ها از مدیران مدارس گلایه دارند.

واقعیت این است که مدارس با مشکل کمبود سرانه مواجه هستند و کمک‌های سرانه‌ای دولت به مدارس جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست. مدارس مثل گذشته نیست که دانش‌آموز فقط در یک چهاردیواری مشغول تحصیل باشد. زیباسازی مدارس، آب شیرین، سرویس‌های بهداشتی، دیتا و... باید برای دانش‌آموزان تأمین شود تا فضایی امن و آرام برای تحصیل آن‌ها فراهم باشد. 

در این زمینه گفت‌وگویی با مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان انجام داده‌ایم که در زیر می‌آید.

هزینه‌های مدارس را خانواده‌ها باید تأمین کنند؟

خیر. این هزینه‌ها به‌صورت داوطلبانه از سوی خانواده‌ها به مدارس داده می‌شود و هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد. اعتقاد داریم هیچ هزینه‌ای نباید به اجبار از والدین دریافت کرد اما خانواده‌ها خودشان داوطلبانه این هزینه‌ها را می‌پردازند.

خانواده‌ها نسبت به این مسأله اعتراض دارند و اعلام می‌کنند به صورت داوطلبانه این پول را نمی‌پردازند. پاسخ این اعتراض‌ها چیست؟

بسیاری از والدین شاید نمی‌دانند که این پول با تأیید اعضای انجمن اولیا و مربیان است که توسط همه اولیا که در جلسه عمومی بودند انتخاب شدند. با انتخاب این والدین در انجمن اولیا و مربیان هر تصمیمی توسط این انجمن اتخاذ شود همه خانواده‌ها موافق آن هستند.

اما خانواده‌ها در این زمینه توجیه نیستند؛ چرا مدیران مدارس این مسأله را برای خانواده‌ها مطرح نمی‌کنند؟

بسیاری از مدارس در این زمینه توضیح کامل را نمی‌دهند. این انجمن در جلسه‌هایی که هر دو هفته یک‌بار در مدرسه برگزار می‌شود برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی تصمیم‌هایی می‌گیرند که بقیه خانواده‌ها بنا به انتخابی که کردند به این تصمیم احترام می‌گذارند؛ البته آموزش‌وپرورش در این زمینه هیچ الزام و اجباری ندارد و باز هم تأکید می‌کنم این کمک‌ها داوطلبانه است.

اگر مدارس به این هزینه‌ها احتیاج دارند چرا به‌صراحت این موضوع از سوی مدیران آموزش‌وپرورش اعلام نمی‌شود؟

غیرقانونی بودن دریافت هزینه‌ها از خانواده‌ها مسأله‌ای شفاف است. دریافت هزینه اجباری از خانواده‌ها با برخورد قاطع آموزش‌وپرورش مواجه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار