مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم:
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تاکید بر اینکه در حادثه شهرک شکوهیه حدود 500 میلیون تومان هزینه به سازمان آتش‌نشانی وارد شده است گفت: در این شهرک هیچ وظیفه‌ای برای خدمات رسانی برای آتش‌نشانی وجود ندارد و نظارت بر ایمنی را هم به ما واگذار نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۶۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳ 23 January 2017
به گزارش تابناک قم، عباس جعفری ضمن تسلیت شهادت تعدادی از آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در طول سال اتفاق این چنینی می‌افتد و تعدادی همکاران به شهادت رسیده و مصدومیت‌هایی دارند.

وی اضافه کرد: در این حادثه بحث گسترده‌تر و تعداد زیادتر بود که بازتاب بیشتری داشت و امیدواریم با رعایت نکات ایمنی این حوادث کمتر شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه در بحث ایمنی اصناف حدود 40 درصد حوادث و حریق شهر در آنها رخ می‌دهد گفت: در اصناف معمولاً در احجام مشخص اموال زیادی دپو شده است و افرادی در ابعاد کوچکی تجمع دارند و این موجب می‌شود که تلفات بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بر حسب وظایف ذاتی پیشگیری را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم تصریح کرد: لایحه‌ای سال گذشته در این مورد به شورا دادیم که تصویب شد و با زحمت فراوان توانستیم اداره کار و صنعت و معدن را قانع کنیم تا مصوبه شکل قانونی بگیرد اما در شرایطی که در مراحل نهایی هستیم این مصوبه در شورای برنامه ریزی باقی مانده است.

جعفری با اشاره به قوانین متعدد در حوزه ایمنی اصناف گفت: مقررات ملی ساختمان آتش‌نشانی را مسوول این مساله در کشور دانسته است اما هنوز نتوانستیم بخش‌های مرتبط را قانع کنیم.

وی یکی از مشکلات اساسی را اقدامات عملیاتی در خارج از شهر عنوان کرد و افزود: با توجه به موارد متعدد قانونی سازمان آتش‌نشانی برای خدمات رسانی شهرک‌های صنعتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: در حادثه اخیر شهرک شکوهیه چهار نفر از همکاران آتش‌نشانی به صورت گسترده حادثه دیدند و این در حالی است که هیچ‌ وظیفه‌ای قانون برای آتش نشانی و شهرداری پیش‌بینی نکرده است.

وی گفت: چرا ما باید به جایی خدمات بدهیم که کنترل ایمنی آن در اختیار ما نیست و باید به صورت قانونی پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

جعفری تصریح کرد: حداقل باید آموزش این واحدهای صنعتی در اختیار آتش‌نشانی قرار بگیرد تا ما بتوانیم شرایط ایمنی بهتری را محقق سازیم.

وی با تاکید بر اینکه در حادثه شهرک شکوهیه حدود 500 میلیون تومان هزینه به سازمان آتش‌نشانی وارد شده است گفت: در این شهرک هیچ وظیفه‌ای برای خدمات رسانی برای آتش‌نشانی وجود ندارد و نظارت بر ایمنی را هم به ما واگذار نکرده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تاکید بر اینکه متولیان شهرک‌های صنعتی باید پاسخگوی اقدامات ناایمن در این شهرک‌ها باشند تصریح کرد: ممکن است این حوادث مجدد تکرار شود و متولیان باید موضوع ایمنی را به آتش‌نشانی واگذر کنند و کسی دیگر نیست که مسوولیت این امر را بپذیرد.

وی با بیان اینکه 20 خودرو آتش‌نشانی در زمان بحران شهرک شکوهیه از قم خارج شد گفت: 80 نفر از پرسنل آتش‌نشانی در این حادثه درگیر شدند و اگر حادثه‌ای در شهر رخ می‌داد قطعاً ما دچار مشکلات متعدد خواهیم شد.

جعفری خدمات رسانی به خارج از شهر را یکی از مشکلات آتش‌نشانی عنوان کرد و گفت: یکی از مدیران آتش‌نشانی به خاطر همین خدمات رسانی خارج از شهر به 6 سال زندان محکوم شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 92 که مصوبه شورا در خصوص اصناف را گرفتیم مشکلات کمتری داشتیم و ساختمان‌های چهار سقف به بالا به طور کامل نظارت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: اما ساختمان‌هایی که قبل از این سال پایان کار گرفتند و فعالیت می‌کنند در معرض خطر هستند که باید اقدامات ایمنی و پیشگیرانه نیز در این ساختمان‌ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ممیزی ایمنی ساختمان‌های شهر در دستور کار سازمان‌ آتش‌نشانی است گفت: باید لایحه‌ای ارائه کنیم تا ساختمان‌ها حداقل در زمان نقل و انتقالات موارد ایمنی را به تأیید سازمان آتش‌نشانی برسانند.

جعفری با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی قوانین و ضوابط متعددی را در اختیار دارد گفت: جلساتی با دادگستری داشتیم تا بتوانیم گستره نظارت را گسترش دهیم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تصریح کرد: حضور همکاران ما در تهران برای امدادرسانی اگرچه دردناک بود اما کارگاه آموزشی برای آینده شهر قم بود تا در صورت حوادث احتمالی از خطرات جلوگیری کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم پاساژ ملت، موسی‌بن جعفر، حجت، کویتی‌ها، ایران یدک و بازار شهر قم را جزو خطرسازترین مراکز تجاری شهر قم دانست و گفت: با توجه به توانایی‌هایی که سازمان آتش‌نشانی شهر قم از خود نشان داد تدوین دستورالعمل ایمنی بازار را بر عهده قم گذاشتند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل ایمنی بازارها تدوین شده است و مورد استقبال قرار گرفته و توسط سازمان شهرداری‌ها به تمام شهرها ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: مانورهای متعددی را برگزار می‌کنیم و برنامه‌ریزی برای زمان خطر یکی از اهداف ما است تا بتوانیم به درستی به مردم خدمت‌رسانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آتش‌نشان‌ها در وهله اول در آتش‌سوزی‌ها باید افراد را نجات دهند گفت: این موجب افتخار آتش‌نشانی است که بسیاری از افرادی که در این ساختمان خواب بوده‌اند یا درگیر حادثه بودند از آن خارج شده‌اند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار