شهردار قم در جلسه دویست‌وپانزدهم شورای اسلامی شهر قم، بودجه 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری قم در سال آینده را تقدیم کرد.
کد خبر: ۳۶۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 23 January 2017
به گزارش تابناک قم، این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته که 1300 میلیارد تومان بود که تاکنون به طور کامل محقق نشده 42 درصد رشد را نشان می‌دهد. سال گذشته شهردار قم وعده داده بود بودجه 95 را به 2 هزار میلیارد تومان برساند.

به گفته «سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» بودجه 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری قم در سال 96 خصوصیاتی دارد که نسبت به بودجه‌های سال‌های گذشته متفاوت است. 

نخستین موضوعی که در این بودجه به چشم می‌خورد، رشد 2800 درصدی بودجه رفاه اجتماعی است. شهردار قم معتقد است زیرساخت‌های فرهنگی‌تفریحی ورزشی شهر قم نقص‌های جدی دارد و در بودجه سال آینده قرار است جبران این نقص‌ها دیده شود.

به گفته وی سرانه فضای ورزشی به ازای هر نفر در شهر قم 49 سانتی‌متر است که باید حداقل 3 برابر شود. 7 درصد کل بودجه سال آینده معادل 113 میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی اختصاص یافته است. این رقم به جز 5 زمینی است که برای ساخت ورزشگاه در اختیار سپاه قم قرار گرفته و زمینی که به کمیته امداد امام خمینی(ره) داده شده تا برای مددجویان ورزشگاه ساخته شود.

نکته بعدی در بودجه سال آینده شهرداری قم، رشد 136 درصدی بودجه فضای سبز است که در سرفصل بهبود وضعیت محیط زیستی شهر قرار می‌گیرد.

به گفته وی اعتبارات جاری و عمرانی بودجه شهرداری قم در سال 96، 2 هزار میلیارد تومان به شورای شهر قم پیشنهاد می‌شود که 42 درصد نسبت به سال قبل رشد دارد. 83 درصد بودجه سال آینده شهرداری قم مربوط به ارتباطات عمرانی و 17 درصد مربوط به اعتبارهای جاری است و شهردار قم این را مصداق اقتصاد مقاومتی می‌داند.

بودجه پیشنهادی عمرانی قم در سال آینده اولویت‌بندی شده که بر اساس 11 هدفی که در سند راهبردی قم 1400 وجود داشت، 5 هدف اصلی برای آن استخراج شده است.

توسعه و بازپیرایی فضای سبز، توسعه معابر و پیاده‌روسازی، توسعه قطار شهری قم، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی‌ورزشی، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری این اهداف را تشکیل می‌دهند.

در این میان 11 درصد بودجه عمرانی به هدف اول یعنی مسائل زیست‌محیطی اختصاص دارد و 32 درصد هم در سرفصل بهبود عبور و مرور به کارگیری می‌شود. قطار شهری شاهد 106 درصد رشد بودجه است و پیاده‌روسازی هم 47 درصد رشد داشته است.

شهردار قم گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری هم امسال ظرفیت مناطق مختلف را مشخص کردیم که در مجموع 150 میلیارد تومان بودجه به جز زمین پیش‌بینی شده که آورده شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری باشد. به گفته وی، همه شهرداری‌های مناطق قرار است حرکتی همه‌جانبه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام دهند.

باغ پرندگان، باغ گل‌ها، آکواریوم، تله‌سیژ و تله‌کابین هم پروژه‌های تفریحی هستند که در بودجه 96 کار اجرای آن‌ها دیده شده است. سقائیان‌نژاد با اشاره به پیش‌بینی بودجه تبدیل پسماند شهری به برق گفت: سرمایه‌گذاری 150 میلیارد تومانی در این موضوع که یکی از پروژه‌های مهم زیست‌محیطی است، اتفاق خواهد افتاد. ساخت پایانه 72 تن و میدان ولی‌عصر(عج) 3 میلیارد تومان، ساخت 8 مرکز تفریحی ورزشی با رقم 80 میلیارد تومان، طراحی و ساخت تقاطع غیر همسطح بلوار امام علی(ع) با بلوار خلیج فارس به مبلغ 30 میلیارد تومان از جمله سرفصل‌های بودجه سال آینده شهرداری قم است.

همچنین تکمیل تقاطع بلوار شهید کریمی با پیامبر اعظم به مبلغ 17 میلیارد تومان، ساخت تقاطع شهرک قدس با بلوار مرجعیت به مبلغ 15 میلیارد تومان، ساخت پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران به مبلغ 2 میلیارد تومان و باغ پرندگان به مبلغ 3 میلیارد و 600 میلیون تومان از دیگر سرفصل‌های بودجه سال آینده شهرداری قم است.

بهسازی بافت فرسوده شهری به مبلغ 3 میلیارد تومان، توسعه فعالیت‌های فرهنگی‌ورزشی به مبلغ 6/5 میلیارد تومان و مشارکت در ساخت مساجد به مبلغ 5 میلیارد تومان هم از جمله سرفصل‌های بودجه سال آینده شهرداری قم است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار