کد خبر: ۳۶۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳ 26 January 2017
چندی پیش اجتماع مسئولان و فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر منطقه پردیسان قم به‌عنوان یک حرکت خودجوش مردمی برگزار شد.

قبل از هر چیز آنچه مسلم است این‌که اعلام موجودیت چنین تشکل‌هایی که با دغدغه ارزشمند احیای یک فریضه فراموش‌شده در سطح جامعه شکل و قوام پیداکرده‌اند ، فی‌نفسه ارزشمند است و در شرایط فعلی بس مغتنم.

از سویی توجه عملیاتی به رویکرد منطقه‌ای و بومی این فعالیت ارزشمند موجب می‌شود که مردم مناطق مختلف قم نیز با مشاهده آثار و برکات آن به‌تدریج در این امر مهم مشارکت کنند؛ مشارکتی که قطعاً یکی از پایه‌های اصلی موفقیت فعالیت‌های اجتماعی به شمار می‌رود و البته نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

در شرایطی که محیط جامعه ما متأسفانه از بسیاری منکرات پُر شده و حتی این وضعیت دامن شهرهای مذهبی را نیز گرفته است، فعال شدن گروه‌های مردمی که بی چشمداشت و دغدغه مندانه به میدان آمده‌اند می‌تواند راهی باشد برای احیای فریضه‌ای که گرچه در اصل هشتم قانون اساسی نیز به‌تصریح بدان اشاره‌شده اما مع الاسف این روزها بیش از هر زمان دیگری فراموش‌شده و مهجور مانده است.

حتی به اعتقاد نگارنده با تداوم این شیوه‌ها چنان چه با رفع ایرادات احتمالی و اصلاح رویکردها آن‌هم متناسب با اقتضائات روز باشد ، می‌توان به تغییر نگاه منفعلانه و حتی گاه ستیزه‌جویانه عده‌ای در برابر اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ، اُمید بسیار داشت.

در این میان، طبعاً برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ، گام بسیار مفیدی است که البته باید آن را در عرصه میدان و عمل محک زد.

نکته حائز اهمیت دیگر در این مجال، ناظر به‌ضرورت فراهم‌سازی بستر فعالیت گروه‌های مردمی در چارچوب مشخص و البته با رعایت حدود و شرایط مقرر در اجرای فریضه امربه‌معروف است که در این خصوص نیز تقویت ستادهای مردمی امربه‌معروف و نهی از منکر لازمه کار است.

به هر صورت آن‌قدر درباره اهمیت توجه به این فریضه مسلم دینی و هشدار نسبت به عوارض شوم ترک آن در آموزه‌های اسلامی و کلام اهل‌بیت(ع) سخن گفته‌شده که شاید چندان نیاز به یادآوری نباشد اما به‌اجمال باید گفت که به تعبیر رسای مولای متقیان علی (ع)؛"همه‌کاره‌ای خوب و جهاد درراه خدا در برابر امربه‌معروف و نهى از منکر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق".

از این منظر است که به باور ما اگر امربه‌معروف و نهی از منکر نه‌تنها در جامعه اسلامی بلکه در هر جامعه بشری که تا حدی متمایل ‏به فضایل انسانی است، ترک و فراموش گردد، به همان میزان اجرای بسیاری از ‏احکام الهی مسکوت مانده و نظام اجتماعی به سمت ‏لاابالی‌گری، بی‌هویتی و فسادی خانمان‌برانداز سوق پیدا می‌کند.‏

اُمید آن‌که با فعال‌تر شدن گروه‌های مردمی دراین‌باره در همه بخش‌های قم به‌خصوص در مناطقی که به دلایل تاریخی و بافت فرهنگی و جغرافیایی دچار آسیب‌ها و مشکلات بیشتر هستند بتوان به اصلاح سبک زندگی افراد همت گماشت که به‌یقین چنین اصلاح گری خود به صلاح و سعادت جامعه و شهر و دیارمان خواهد انجامید. ان‌شاالله.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار