مدیرکل هواشناسی قم خبر داد
مدیرکل هواشناسی قم از راه‌اندازی نخستین سامانه هشدار سیل در قم خبر داد. این سامانه در خاورمیانه بی‌نظیر است و در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز چنین سامانه‌ای وجود ندارد، و می‌تواند از 4 تا 5 روز قبل به ما هشدار دهد و وقوع سیل را پیش‌بینی کند.
کد خبر: ۳۷۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵ 12 February 2017
به گزارش تابناک قم، یحیی زارع در نشست خبری با خبرنگاران به بیان گزارشی درباره زیرساخت‌های هواشناسی در قم و دغدغه‌های موجود پرداخت.

وی با بیان این که هواشناسی استان قم در حال حاضر 10 ایستگاه سینوپتیک و 2 ایستگاه جاده‌ای و 50 ایستگاه باران سنجی دارد، گفت: 10 ایستگاه سطح سنجی راداری نیز به داشته‌های فیزیکی هواشناسی قم اضافه شده است. از سال 74 که قم هنوز استان نشده بود ما فقط یک ایستگاه سینوپتیک در شکوهیه داشتیم که پس از آن ایستگاه‌های سلفچگان و کهک اضافه شد و کم‌کم این ایستگاه‌ها توسعه یافتند و یک ایستگاه سینوپتیک نیز در شهر قم راه‌اندازی کرده‌ایم. 

مدیرکل هواشناسی قم  افزود: علت این که این ایستگاه در شهر قم راه‌اندازی شد این  بود که برخی از مردم عقیده داشتند دمای واقعی قم بیش از عددی است که از سوی هواشناسی اعلام می‌شود و راه‌اندازی ایستگاه جدید به پاسخ به این باور عمومی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در زمینه اختلاف دما بین ایستگاه‌های مختلف، استانداردهای دما در ایستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود. احساس مردم از گرما و سرما با آن چه استاندارد است تفاوت دارد. گاهی یک نفر گرمش است و یک نفر در آن واحد در همان فضا، سردش است. احساس دما توسط انسان متفاوت است اما به دلیل این که میکرو اقلیم‌ها متفاوت هستند، دمای ایستگاه شکوهیه ما با ایستگاه شهری تفاوت دارد.

زارع تصریح کرد: در ایستگاه شکوهیه زمین‌های کشاورزی و آبیاری داریم و این روی دما و رطوبت اثر دارد و واضح است که ایستگاه‌ها با هم تفاوت خروجی دارند اما همه ایستگاه‌های ما از استانداردهای سازمان جهانی استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که هر ایستگاه باید 16 هزار مترمربع شامل محدوده‌ای 400 در 400 متر و در مقیاس کوچک‌تر باید 10 هزار متر فضا داشته باشد، تأکید کرد: ایستگاه شهری تازه تأسیس در مجاورت عوارضی قم - تهران با این مقیاس فعال شده است.

سامانه هشدار سیل

مدیرکل هواشناسی قم افزود: در حال حاضر یک مرکز تحقیقاتی هواشناسی در قم با پیشرفت فیزیکی 45 درصد در حال ساخت است. در بهار امسال سامانه پیش‌بینی هشدار سیل استان قم را آغاز کردیم و اقدام‌های اولیه راه‌اندازی آن انجام شد که در مرداد نیز به بهره برداری رسید. البته برای افتتاح رسمی آن برای دهه فجر برنامه داشتیم و در نهایت این سامانه به زودی و بعد از دهه فجر به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که این سامانه در خاورمیانه بی‌نظیر است و در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز چنین سامانه‌ای وجود ندارد، ادامه داد: این سامانه از نسل چهارم سامانه‌های هشدار سیل است و می‌تواند از 4 تا 5 روز قبل به ما هشدار دهد و وقوع سیل را پیش‌بینی کند.

آلاینده‌های موتوسیکلت‌ها

زارع آلودگی هوا را مشکل دیگر استان برشمرد که جنبه هواشناسی آن به فصل سرما بر می‌گردد.

وی گفت: در زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم و تردد بیش از حد خودروها و به ویژه موتوسیکلت‌ها برای ما مشکل‌ساز است و سبب تشدید آلودگی در قم می‌شود.

به گفته زارع هر موتوسیکلت 5 تا 8 برابر یک خودرو برای قم آلودگی ایجاد می‌کند.

مدیرکل هواشناسی قم تأکید کرد: بر اساس آمارها حدود 450 هزار موتوسیکلت در قم وجود دارد و اگر نصف این تعداد هم در آن واحد تردد کنند و میزان حداقلی یعنی 5 برابر آلودگی تولید شده را در نظر بگیریم در آن واحد یک میلیون خودرو افزون بر خودروهای فعال در قم در حال تردد هستند و این یعنی برای سلامتی همه مردم چالش جدی اعلام می‌کند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها سعی کنند این موضوع را به مردم منتقل کنند زیرا امروز نیاز واقعی و جدی ما استفاده از وسایل عمومی و دوری از موتوسیکلت‌هاست و اوج ضررهای این شرایط برای سالمندان و کودکان است. خطر آلایندگی موتوسیکلت‌ها مغفول مانده و باید برای مردم تبیین شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار