در همایش آموزشی هپاتیت‌های ویرال عنوان شد:
با همکاری مرکز هپاتیت ایران، طرحی در قم به منظور شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت برگزار خواهد شد که نوعی اقدام پیشگیرانه در گسترش این بیماری به شمار می رود. شیوع بیماری هپاتیت B در قم 1.3 درصد است که با فاکتورهای سن، تتو و میزان سواد ارتباط مستقیم داشت.
کد خبر: ۳۸۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۹ 20 February 2017
به گزارش تابناک قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در حاشیه برگزاری همایش آموزشی هپاتیت های ویرال که در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم برگزار شد گفت: واكسيناسيون عليه هپاتيت  B طي بيست سال اخير موجب ايمني افراد در بيش از ٩٥ ‏ درصد موارد شده است. 

دکتر ابوالفضل ایرانی خواه تصریح کرد: بيماري هپاتيت B وC خطرناك ولي قابل پيشگيري است و خوشبختانه اين بيماري در بيشتر گروه هاي در معرض ابتلا مثل بيماران دياليزي و تالاسمي استان تحت كنترل بوده و در صورت بروز تشخيص و مداخلات درماني در مورد آن به موقع قابل کنترل است.

وی عنوان داشت: مشكل عمده و منبع اصلي اين عفونت ویروسی كه بايد توجه جدي در آن داشت و مي تواند موجب ابتلا ديگر افراد در جامعه شود، از ناحيه افراد پرخطر همچون معتادان تزريقي مواد مخدر و زندانيان است كه در اين زمينه بايد توجه بيشتري صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به اجرای طرح شناسایی بیماری هپاتیت در قم اشاره کرد و گفت: با همکاری مرکز هپاتیت ایران، طرحی در قم به منظور شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت برگزار خواهد شد که نوعی اقدام پیشگیرانه در گسترش این بیماری به شمار می رود.

وی افزود: در حاشيه همايش هپاتيت در قم با تفاهم به عمل آمده با دکتر علویان رئیس گروه شبكه هپاتيت ايران و بر اساس پروتكل اين شبكه اقدامات موثرتري در راستای كنترل اين عفونت ها در زندان هاي استان و افراد با رفتارهاي پرخطر به عمل خواهيم آورد که قطعا تحقق اين مهم مستلزم همكاري و تعامل دستگاه هاي اجرايي استان و حمايت خيرين بزرگوار است.

ایرانی خواه با اشاره به روش های تشخیصی جدید درمانی تصریح کرد: با رويكرد طرح شناسایی و باتوجه به روش هاي تشخيصي درماني جديد كه خوشبختانه اخيرا در كشورمان مهيا شده است، اميد ريشه كني هپاتيت C را طي سال هاي آينده داريم و استان قم نیز در این راستا قدم های موثری را برداشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر امكان تشخيص و درمان تمامي بيماري هاي كبدي و از جمله هپاتيت ها با بهره گيري از روش هاي تشخيصي موثر و اساتيد و پزشكان حاذق و متبحر در حد كامل در استان فراهم است و نيازي به اعزام اين بيماران به خارج استان نيست مگر در مواردي كه نياز به پيوند كبد باشد.

شیوع بیماری هپاتیت B در قم 1.3 درصد است

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم نیز در این همایش اظهار کرد: همایش هپاتیت ویروسی برای نخستین بار در قم برگزار می‌شود که مورد استقبال گسترده پزشکان و به ویژه پزشکان جوان قرار گرفت.

محمدرضا قدیر عنوان کرد: با توجه به اهمیت بیماری هپاتیت و نارسایی که در این زمینه دارد و از سوی دیگر قابل پیشگیری و درمان بودن این بیماری، اهمیت ارائه آموزش به جامعه مورد تاکید است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم گفت: این بیماری بی علامت است و اگر کسی مبتلا شود فقط خودش نیست و دیگران هم مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت در قم گفت: در سال 90 یک کار مبتنی بر جمعیت انجام شد و 4 هزار نفر را به صورت خوشه‌ای بررسی کردیم که پس از بررسی صورت گرفته متوجه شدیم، شیوع بیماری هپاتیت B در قم 1.3 درصد است و این بیماری با فاکتورهای سن، تتو و میزان سواد ارتباط مستقیم داشت.

هپاتیت C تا سال 1410 ریشه‌کن می‌شود

در ادامه رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: هپاتیت B و C از بیماری‌های مزمن کبدی بشر و جامعه ایرانی است.

سید موید علویان بیان کرد: از سال 73 به بعد که واکسیناسیون در این زمینه انجام شد، شیوع بیماری در کشور کاهش یافته به گونه‌ای که 20 سال پیش شیوع این بیماری بیش از سه درصد در کشور بود اما این آمار با توجه به مطالعات صورت گرفته به کمتر از 1.5 درصد رسیده است.

وی افزود: در تمام استان‌های کشور، به جز دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان، شیوع بیماری کاهش یافته و این حاصل واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه‌ است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در خصوص هپاتیت C شیوع بیماری کمتر از نیم درصد است و این درحالی است که آمار کشورهای همسایه در این زمینه به چهار تا پنج درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: شبکه هپاتیت ایران که یک شبکه علمی با هدف آموزش و تحقیق و یکسان سازی درمان است راه اندازی شده و با توجه به امکانات خود دانشگاه‌ها در سراسر کشور تلاش می‌کند که با این بیماری مقابله کند.

علویان افزود: ایران به جامعه جهانی NO hep سازمان ملل نیز ملحق شده و قرار است تا سال 1410 هپاتیت C در کشور حذف و ریشه کن شود که این اتفاق به شرطی رخ می‌دهد که همه استان‌ها در پیشگیری از این بیماری همکاری کنند که استان قم جزو استان‌های فعال در این عرصه است.

وی تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر در بیماری هپاتیت B نیز قرار است 90 درصد از شیوع بیماری جلوگیری کنیم که نیازمند همکاری همه جانبه هستیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: ایران در خصوص شیوع هپاتیت B و C کمترین آمار را دارد و در این زمینه داروی مورد نیاز را تولید و آزمایشگاه‌های تخصصی را نیز دایر کرده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار