تالاب های قم هر ساله در فصول پاییز و زمستان پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی هستند که ممکن است مبتلا به بیماری خطرناک آنفلوانزای طیور باشند که به راحتی قابل انتقال به طیور بومی و انسان است.
کد خبر: ۳۸۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک قم، اخیرا تلفات زیادی در واحدهای پرورش طیور صنعتی و سنتی در استان قم همزمان با وقوع بیماری در برخی کشورهای اروپایی ، هند و غیره گزارش و نتایج نمونه گیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ آن H5N8 و مشابه ویروس گردشی در اروپا تشخیص داده شد.

سازمان دامپزشکی کشور ضمن اعمال ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به سایر مناطق، عملیات معدوم سازی گله های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن را انجام داده و به مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی هشدار داد با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه معمول دارند. 

همچنین از آنجایی که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها می توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند ، از مردم درخواست شد ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان ، از خرید طیور روستایی از بازارچه ها قبل از اطمینان از سلامت آن جداٌ خودداری کنند.

33واحد مرغداری در استان قم، درگیر با آنفلوآنزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیش از سه ماه است در این استان شیوع یافته، 33 واحد مرغداری را درگیر کرده است.

مهدی رفیعی محمدی با بیان اینکه قم جزو استان های درگیر بیماری آنفلوآنزای پرندگان است، افزود: 33 واحد مرغداری شامل 27 واحد صنعتی، 2 روستا در منطقه قمرود، 2 روستا در منطقه قنوات، یک روستا در منطقه تاج خاتون و یک واحد پرورش غاز وحشی بیشترین درگیری را با این بیماری دارند، ولی در عین حال روند بیماری کنترل شده است.

به گفته وی؛ مجموعا یک میلیون و 993 هزار قطعه طیور در استان قم از این 33 واحد مرغداری درگیر آنفلوآنزای پرندگان، معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم، ارزیابی نهایی از میزان خسارت وارد شده مربوط به معدوم سازی تخم مرغ و نهاده ها را یک میلیارد و 400 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: 60 درصد خسارت طیور، بیمه و نهاده ها اداره کل دامپزشکی به مرغداران پرداخت شده است و 40 درصد مابقی نیزطی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

رفیعی اظهار کرد: در مجموع برآوردی که شده 50 میلیارد تومان به مرغداران استان خسارت مستقیم وارد شده است.

آنفلوانزای پرندگان در قم کنترل شده است

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در این استان کنترل شده است و تمامی مرغداری های گوشتی و تخم گذار به طور مرتب توسط کارشناسان پایش می شود.

رفیعی اضافه کرد: بلافاصله عملیات ضد عفونی، پایش، قرنطینه و معدوم سازی در این واحدها انجام شده است و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان، آموزش های لازم جهت مراقبت های ویژه به مرغداری ها ارائه شده است؛ بیماری در قم در حال کنترل است اما با توجه به اینکه استان های کشور درگیر این بیماری هستند و پرندگان حد واسط مانند کلاغ و گنجشک می تواند انتقال دهنده باشند از این رو مرغداران باید هوشیار باشند و مسائل قرنطینه را رعایت کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار