رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: افزایش قیمت حاملان انرژی منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نشده اما مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۸۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 22 February 2017
به گزارش تابناک قم، این روزها کمک به صنایع برای افزایش تولید و روی پا ایستادن واحدهایی که در گذشته با مشکل روبه‌رو شده‌اند، از دغدغه‌های اصلی مدیران است. از ابتدا هم قرار بود بخشی از اعتبارهایی که از محل اجرای برجام به دست دولت می‌رسد، در همین مسیر صرف شود. 

هر کدام از استان‌ها برای خود اعدادی در زمینه کمک‌های نقدی به صنعتگران دارند و مدیران استانی همه تلاششان معطوف به زنده نگه داشتن تولید است؛ اما هنوز مشکلاتی هست که صنعتگران را از ادامه تلاش دلزده می‌کند. افزایش قیمت آب مصرفی مورد نیاز صنعت و همچنین حامل‌های انرژی در ماه‌های اخیر ازمشکلاتی است که صنعتگران در گفت‌وگوهایشان بیان می‌کنند.

استاندار قم هم در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، این افزایش‌ها را غیر کارشناسی دانست و از پیگیری‌های مدیریت استان برای حل این مشکل خبر داد.

با این حال به نظر می‌رسد به ویژه در زمینه افزایش قیمت آب، حل این مشکل به سادگی ممکن نباشد. صنعتگران هم در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

افزایش قیمت حاملان انرژی

مدیرعامل کارخانه صنایع پلاستیک گفت: چند ماه پیش در شورای گفت‌وگو مسأله افزایش قیمت حاملان انرژی از سوی نماینده قم مطرح شد که رئیس جمهور دستور برگران نشدن حاملان انرژی را داده بود اما وزارت خانه این دستور را لغو کرد و در تاریخ یک مرداد و همچنین یک مهر حاملان انرژی گران شده است.

«علی خاکی» افزود: از آن جایی که صادرکنندگان از ابتدای سال با کشورهای دیگر قرارداد منعقد کرده‌اند ناگهان با افزایش قیمت حاملان انرژی مواجه و در نتیجه ضرر بسیاری را متحمل می‌شوند و بازار هدف را نیز از دست می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که این مشکلات باید با پیگیری‌ها حل شود، اظهار کرد: از آغاز ریاست جمهوری دکتر روحانی تاکنون در استان اصفهان 36 جلسه در شورای گفت‌وگو برگزار شده اما استان قم فقط 2 جلسه داشته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان معتقد است افزایش قیمت حاملان انرژی تأثیر بسزایی روی تولید داشته است، همچنین قیمت تمام شده کالا بالارفته و بازار هدف را با مشکل مواجه کرده است.
وی بیان کرد: باید افزایش قیمت حاملان انرژی از ابتدای سال اطلاع رسانی شود تا تولیدکنندگان در قراردادهای زمان بر خود با مشکل مواجه نشوند.

قیمت تمام شده تولید کالا بالاست

مدیرعامل گروه شیمیایی سنا هم در این زمینه گفت: قیمت تمام شده کالا در ایران گران تمام می‌شود بنابراین صادرات را کاهش و واردات را توسعه می‌دهد.

«حسن آقاجانی» تأکید کرد: امسال افزایش قیمت برق، همچنین هزینه دولت در مورد حق اولاد و حق مسکن قیمت تمام شده کالای تولیدی را افزایش داده است. 

وی با بیان این‌که افزایش قیمت تمام شده کالا امکان رقابت در بازارهای خارجی را کاهش می‌دهد، افزود: در اقتصاد کشور هر سال شاهد تورم بالایی هستیم که بر روی قیمت تمام شده محصولات تأثیرگذار است. 

آقاجانی بیان کرد: من به عنوان صادرکننده نمونه در گذشته با 48 کشور صادرات داشتم در حالی که اکنون فقط به 2 کشور صادرات دارم. 

وی گفت: بر اساس قانون باید سالی یک بار افزایش قیمت حاملان انرژی داشته باشیم در حالی که هر ماه یک مسأله قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.

افزایش 10 درصد قیمت برق

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: قیمت آب برای واحدهای صنعتی در سال 90 نزدیک به 400 تومان لیتر بر ثانیه بوده اما اکنون به بیش از هزار تومان لیتر بر ثانیه رسیده است.

«احمد ذاکری» با بیان این‌که بیشترین افزایش حاملان انرژی پس از هوشمندکردن یارانه‌ها صورت گرفته است، افزود: حوزه صنعت در بخش حاملان انرژی باید به صورت ویژه دیده شود زیرا افزایش قیمت حاملان انرژی بر قیمت تمام شده کالاهای تولید تأثیر خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تأکید کرد: لازم است صنعت نیز مانند حوزه کشاورزی در بحث قیمت آب مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که بخواهند قیمت حاملان انرژی را افزایش دهند باید در اواسط سال این اقدام انجام گیرد تا تولیدکننده بتواند سیاست‌های خود را در تولید از سال جدید اعمال کند. ذاکری اظهار کرد: افزایش 10 درصدی قیمت برق در سال جاری مشکلات بسیاری را برای صنعتگران ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در مورد افزایش قیمت برق به نمایندگان مجلس اطلاع رسانی شده و قرار بر این شد که 10 درصد از این افزایش قیمت به جای خود بازگردد ولی هنوز در این زمینه اقدامی انجام نگرفته است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: افزایش قیمت حاملان انرژی منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نشده اما مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

مافیای آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان این که مگر کدام صنعتگر هزینه آب‌بها را پرداخت می‌کند؟ اظهار کرد: افزایش قیمت آب‌بهای صنعت مصوبه شورای اقتصاد است که بنا بر وضعیت کشور و مناطق کویری که آب در آن‌ها ارزش زیادی دارد، محاسبه شده است.

«احمد حاج حسینی مسگر» افزود: در حال حاضر صنعتگران آب را به چندین برابر قیمت به صورت غیرمجاز از مافیای آب بسیار گران‌تر از آب‌بهای واقعی و تقریبا هر متر مکعبی 15 هزار تومان می‌خرند اما وقتی دولت می‌خواهد به ازای هر متر مکعب 180 تومان دریافت کند، می‌گویند گران است.

به گفته وی کسانی که چاه‌های کشاورزی دارند گاهی به جای کشت و زرع آب‌فروشی می‌کنند یا گاهی هم اراضی تحت شرب برخی چاه‌ها به کاربری مسکونی تبدیل شده اما چاه باقی مانده که آب آن را به صنعتگران و... می‌فروشند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم معتقد است باید خرید و فروش آب با قیمت مصوب و به صورت ساماندهی شده صورت گیرد که این هم به نفع صنعتگران است و هم به نفع وضعیت مدیریت منابع آب استان.

به نظر می‌رسد همان طور که یکی از صنعتگران استان قم تأکید کرد، برگزاری منظم جلسه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به صورت منظم بتواند مقداری نظرها را به هم نزدیک و بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار