در نشست بازتعریف جایگاه مهندسی در شهر مطرح شد؛
تعدادی از اساتید معماری کشور از وفور ساخت و سازهای بی هویت در شهر قم انتقاد کردند.
کد خبر: ۳۸۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱ 25 February 2017
به گزارش تابناک قم، نشست تخصصی بازتعریف جایگاه مهندسی در شهر، با حضور اساتید رشته معماری، مدیران استان و دانشجویان و علاقه‌مندان این حرفه در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.

امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در این نشست با اشاره به اینکه مهندسان در تمام شئون زندگی نقش دارند، اظهار داشت: از زمانی که یک شهر قرار است شکل بگیرد تا مرحله نظرات بر ساخت و سازها و مدیریت ترافیک و ... به مهندسان گره خورده است.

وی معتقد است موضوعی که موجب ماندگاری و اثربخشی کالبدهای ایجاد شده توسط مهندسان در شهر می‌شود، نیتی است که فرد آن را برای خود حفظ می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به اینکه مهندسان در فرهنگ، اقتصاد، سبک زندگی و اشتغال جامعه نقش دارند، گفت: شرط اثرگذار بودن در این حرفه توجه به اخلاق حرفه‌ای و خودسازی است.

وی با اشاره به فرارسیدن روز مهندس، اظهار داشت: توقع از مهندسان این است که با نقد دلسوزانه نقش خود را در تحولات شهر ایفا کنند.

تصمیمات سلیقه‌ای در شهرها

محمد مهدی حجت، استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران سخنران دیگر این مراسم بود که به بازتعریف جایگاه مهندسان در شکل‌گیری شهرها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه مهندسی کاری شبیه به باغبانی است ادامه داد: باید تلاش کنیم شهرها را بر اساس طبعی که دارند پرورش دهیم و از سلیقه خود برای شهرها تصمیم‌گیری نکنیم.

این استاد دانشگاه معتقد است اگر کسانی تلاش کنند نظرات خود را به شهرها تحمیل کنند، آن نظرات پایدار نمی‌مانند چرا که شهر یک موجود زنده است.

وی افزود: کار یک مهندس معمار شکل دادن به یک ساختمان نیست بلکه شکل دادن به یک سبک زندگی است.

حجت موقعیت جغرافیایی، شرایط زمانی و اعتقادات یک شهر را از جمله شاخص‌هایی دانست که برای شناخت طبع آن شهر باید به آنها رجوع کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند، انسان فرزند پوسته زمین است اظهار داشت: شناخت مکان در معماری بسیار موضوع مهم و پیچیده ای است چرا که مردم هر منطقه خصوصیات، سلایق و خلقیات متمایزی دارند.

تیمچه فرش قم در کشور بی‌نظیر است

غلامحسین معماریان، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت هم با اشاره به اینکه شهر یک کتاب بزرگ است که از هر نطقه از آن می‌توان چیزهایی یاد گرفت ابراز کرد: معماری ما از ۵۰ سال گذشته دیگر حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع یک خسارت جدی است.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دوره قاجار معماران قم و کاشان به تهران آمده و شاهکارهایی می‌آفرینند، افزود: امروز اما در شهرهای ما اینگونه افراد تربیت نمی‌شوند.

این کارشناس معماری معتقد است تیمچه فرش قم در کشور بی‌نظیر است اما هیچ نمودی از چنین سرمایه بزرگی از معماری قم در ساخت و سازهای جدید حرم مطهر یا دیگر نقاط شهر دیده نمی‌شود.

معماریان افزود: ما قدر داشته‌های خود را در معماری نمی‌دانیم اما اروپایی‌ها از آثاری مانند همین تیمچه فرش قم در معماری امروز خود بهره‌برداری کرده و به راحتی اعلام می‌کنند که از معماران اسلامی ایده گرفته‌اند.

وی با اشاره به تخریب محلات بلندمرتبه در شهر لندن گفت: در غرب به این نتیجه رسیده‌اند که بلندمرتبه‌سازی موجب افزایش جرم و جنایت و مشکلات فرهنگی در جامعه می‌شود وبه سمت خانه‌های ویلایی بازگشته‌اند اما ما تجربه اشتباه ۶۰ سال گذشته اروپا را امروز در شهرهایمان پیاده می‌کنیم.

معماری امروز محصول جهل و منفعت‌طلبی

هادی ندیمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی هم در این جلسه در پاسخ به نقد عملی نبودن نظریه خود در کاربرد عقل سلیم در معماری گفت: البته اگر بگوییم در این دوران عقل سلیم کم دیده می‌شود حرف غلطی نگفته‌ایم.

وی افزود: با این حال در این نظریه عقل متعارف هم می‌توانست در جامعه اجرایی شود و اگر بگوییم عقل متعارف هم نداریم پس باید گفت در دوران جهل به سر می‌بریم.

این استاد دانشگاه معماری امروز را نتیجه جهل و منفعت‌طلبی دانست و اظهار کرد: یک سنت عقلی در کشورمان از دیرباز وجود داشته که در دست فراموشی است و برای ساماندهی معماری و مقولات دیگر زندگی امروز باید آن سنت را احیا کنیم.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای بی هویت در شهر قم گفت: نکته اینجاست که نسبت به همه چیز بی‌تفاوت شده‌ایم و اجازه می‌دهیم هر عنصر بی هویتی در شهر ما به وجود بیاید و باقی بماند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار