مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم عنوان کرد:
سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر در ایام نوروز در استان قم ساکن شدند، و پیش بینی می شود در نوروز سال آینده تا یک میلیون نفر اسکان زائر در قم انجام شود. بازارچه‌های تولیدی و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، قبل از ایام عید و در ایام نوروز در قم برپا می‌شود.
کد خبر: ۳۸۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۶ 06 March 2017
به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی طی نشست خبری که در سالن اجتماعات هتل پارسیا برگزار شد، اظهار کرد: امسال با توجه به پشت سر گذاشتن ایام فاطمیه و در پیش داشتن ولادت حضرت فاطمه(س)، نوروزی متفاوت خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: با توجه به اعیاد مبارک پیش رو؛ ولادت حضرت علی(ع)، مبعث پیامبر عظیم الشان و اعیاد رجب،  و ماهیت زیارتی و مذهبی قم، باید نوروزی متفاوت برای زائرین کریمه اهل بیت(ع) باشد و مسافران خدمات مطلوب و شایسته دریافت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، با بیان اینکه شعار این اداره کل «قم؛ محور توسعه گردشگری، زیارتی و مذهبی» است، افزود: قم در چهار راه تردد کشور قرار دارد؛ سالانه بیش از 100 میلیون تردد از قم انجام می شود و بیش از 20 میلیون زائر در طول سال وارد قم می شوند.
 
رضایی با اشاره به وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم حضرت موسی مبرقع و 440 امامزاده در استان قم، عنوان کرد: این وجودهای محترم مایه برکت برای استان و مردم آن هستند، لذا علی رغم اینکه در بعضی از فصول سال شرایط آب و هوایی خوبی نداریم اما همواره زائرین و گردشگران حضور دارند و کمک به اقتصاد مردم استان است.

وی گفت: با توجه به دستور سازمان میراث فرهنگی به ارائه خدمات متفاوت، اداره کل استان قم بعد از بررسی و کارشناسی و همفکری با توجه به اینکه ظرفیت مذهبی و زیارتی بالا در قم سبب شده ظرفیت های فراوان دیگر این استان ناشناخته بمانند، خدمت متفاوت خود را «معرفی جاذبه های ناشناخته طبیعی و تاریخی استان» قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: دریاچه ها، تالاب ها و کویر در سطح استان ظرفیت و پتانسیل بالایی برای جذب توریست و گردشگر در استان هست که قم پیش از این هرگز با این نگاه دیده نشده است. وجود 360اثر تاریخی ملموس و تعدادی ناملموس در استان نظیر تیمچه بازار، کاروانسراها، مسجد جامع و... از جمله آثار تاریخی مهم هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است.

رضایی با اشاره به فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر از 25 اسفند تا 15 فروردین، گفت: در این ایام بازارچه های نوروزی که از امروز آغاز بکار کرده اند، دایر خواهند بود. همچنین از 17 اسفند به مدت 4 روز نمایشگاه نوروزی شامل بخش های تاسیسات گردشگری و صنایع وابسته، صنایع دستی و سوغات در محل نمایشگاه های دائمی استان قم دایر خواهد بود.

وی در خصوص کمک به احیای صنایع دستی استان اظهارکرد: بعد از پیگیری ها در راستای توسعه صنایع دستی و فعال کردن این بخش، تعداد 16 فروشگاه و مغازه در مجتمع زمزم در سال اول رایگان، سال دوم با اجاره ماهیانه 150 هزار تومان و سال سوم 250 هزار تومان در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به دایر شدن غرفه های صنایع دستی در ایام نوروز در هتل قم و مناطق دیگر شهر، گفت: هم بازارچه ها و هم نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی دایر شده اند. و مدیریت نمایشگاه دائمی قم در راستای حمایت از صنایع دستی 50 غرفه را به صورت رایگان به این بخش تخصیص داده است.

رضایی با بیان اینکه در نوروز گذشته 800هزار نفر اسکان در استان داشتیم، ادامه داد: 10 مرکز اطلاع رسانی با حمایت شهرداری در مبادی ورودی شهر در این ایام آماده پاسخگویی و راهنمایی زائران و مسافرین خواهند بود. همچنین 10هزار تخت ثابت وجود دارد که در صورت اضطرار امان اضافه شدن 4 تا 5 هزار تخت را داریم. 

وی با بیان اینکه سیستم رزرواسیون آنلاین برای مسافرین نوروزی راه اندازی خواهد شد، گفت: بر اساس توافق با آموزش و پرورش، هفته اول تعطیلات محل های اسکان آموزش و پرورش علاوه بر فرهنگیان در اختیار سایرین نیز خواهد بود که ظرفیت خوبی را در اختیار زائرین قرار می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برگزاری نوروزگاه ها در سراسر کشور، عنوان کرد: نوروز به عنوان یک آئین ملی در تعدادی از کشورها برگزار می شود که در این میان ایران سرآمد است. هر قوم، طایفه و استان آئین های نوروزی مربوط به خود را داراست که در نوروزگاه ها به آنها پرداخته می شود. در استان قم به دنبال آن هستیم که در این ایام بیش از یک نوروزگاه داشته باشیم.

وی در ادامه تورهای قم گردی، چاپ و توزیع 100هزا نسخه نقشه گردشگری در قم و تشکیل همیار گردشگر با حضور 300 دانش آموز را بخش دیگری از خدمات به مسافران و زائران نوروزی بیان کرد.

رضایی در پایان گفت: علی رغم مجوز افزایش 11.5 درصدی افزایش قیمت ها، جامعه هتل داران و مهمانپذیران قم اعلام کرده اند که در ایام نوروز افزایش قیمت نخواهند داشت.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار