قم در نوروز گذشته مقصد 8 میلیون نفر سفر بود که بسیاری از آن‌ها این استان را فقط در حکم یک مقصد میانی دیده‌اند و به توقفی چند ساعته و یک زیارت مختصر قناعت کرده‌اند.
کد خبر: ۴۰۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷ 04 April 2017
به گزارش تابناک قم، با این حال اگر کسانی که طبیعت قم را خوب می‌شناسند‌، می‌دانند در دل کویر قم گنج‌های گرانبهایی هست که برای بهره بردن از آن‌ها باید سفری به گوشه و کنار این استان کوچک داشت.

حوض سلطان‌، تالاب مره‌، دره ریواس‌، غار وشنوه‌‌، جنگل‌های مسیله و... بسیاری از جاذبه‌های طبیعی قم هنوز جنبه گردشگری پیدا نکرده و برای عموم مردم ناشناخته‌اند.

هر چند گاهی این ناشناخته بودن به حفظ طبیعت منجر می‌شود، شاید اگر استان محل زندگی‌مان را بهتر بشناسیم و به زیبایی‌هایش بیشتر پی ببریم‌، حراست از آن هم بیش از پیش دغدغه خاطرمان شود.

«مرتضی آرمیده» از جمله کسانی است که شناخت خوبی از طبیعت قم دارد.

او کارمند و جانباز جنگ تحمیلی است و 25 سال از عمرش را به ورزش کوهنوردی پرداخته و از این طریق با عمق جذابیت‌های طبیعی استان قم آشنا شده است.

استان شگفت‌انگیز

سرپرست گروه کوهنوردی عارف قم و مسئول کارگروه پیشکسوتان کوهنوردی‌، قم را استانی شگفت‌انگیز معرفی می‌کند.

از نظر وی‌، مهم‌ترین ویژگی قم از نظر جذابیت طبیعی این است که در یک نیم‌روز می‌توان بالای قله‌ای به مساحت 3 هزار متر از سطح دریا که پوشیده از برف است‌، از سرما لرزید و در همان نیم روز زیر آفتاب کویر با یک لباس تابستانی از زیبایی‌های آن لذت برد. فاصله استفاده از پوشش زمستانی و تابستانی در قم فقط 2 ساعت است و همین موضوع است که طبیعت‌گردی در قم را نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت می‌کند.

آرمیده با اشاره به این‌که جاذبه‌های تاریخی قم به خوبی برای مردم بازگو نشده است، اظهار کرد: در قم تفرجگاه‌های بی‌نظیری داریم. مکان‌هایی که حتی خود قمی‌ها هم آن را نمی‌شناسند و از آن به خوبی بهره نبرده‌اند؛ از آبشارهای زیبا تا جنگل‌های کویری شگفت‌انگیز و راه‌های کوهستانی حیات‌بخش.

وی آبشاری در نزدیکی روستای فردو به نام آبشار باغچه‌نبات را مثال می‌زند. از مسیر روستای خاوه هم می‌شود به این آبشار زیبا رسید.

این آبشار 3 کیلومتر مسیر خاکی دارد. اگر بارندگی باشد دسترسی به آن سخت می‌شود. در حالت عادی اما خودرو تا حدود 200 متری این آبشار می‌رود.

حوض سلطان؛ دریاچه منحصر به فرد

دریاچه حوض سلطان دیگر جاذبه طبیعی قم است که آرمیده از آن نام می‌برد. سرپرست گروه کوهنوردی عارف قم می‌گوید: بهترین مسیر برای رسیدن به حوض سلطان کیلومتر 35 آزادراه قم - تهران است. راهی که دست راست جدا می‌شود به سمت دریاچه و از معدن نوری و معدن آقای دوستی مسیرهایی به سوی این دریاچه نقره‌فام دارد. حوض سلطان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌، گونه‌های خاصی که در آن زندگی می‌کنند و تصاویر زیبایی که از تلاقی خورشید و نمک در آن ساخته می‌شود‌، یک دریاچه منحصر به فرد است. در نقطه‌ای از مسیر، افق را هرچه نگاه کنید، جز سپیدی نمی‌بینید. نور خورشید روی این سپیدی بازی می‌کند و گه‌گاه تپه نمکینی سرش را از این دریای سفید بیرون می‌آورد. طلوع و غروب خورشید اینجا زیباترین صحنه‌ها را خلق می‌کنند.

تالاب بهشت معصومه

تالاب بهشت معصومه دیگر جاذبه طبیعی قم است که این کوهنورد با سابقه به آن اشاره می‌کند. این تالاب به عنوان تنها تالاب دائمی قم جایی مناسب برای پرنده نگری محسوب می‌شود. به طرف شمال شهر قم کیلومتر 3 آزادراه قم - تهران که حرکت می‌کنید تالاب بهشت معصومه مشاهده می‌شود که با شرایط رویشی گیاهی خاص خود مملو از نی و گونه‌های علفی، جلبکی و ماهی است.

این تالاب در حقیقت مجموعه چشمه‌های کویری است که آب‌های این مجموعه‌ها به هم می‌پیوندد و یک سری آبگیرهای دائمی را ایجاد می‌کنند و وسعت آن‌ها 5 هکتار است.

تالاب مره در جاده گرمسار دیگر جاذبه طبیعی استان قم است که نسبت به باقی تالاب‌ها آبگیری خوبی شده و گونه‌های زیبایی از پرندگان مهاجر را می‌توان در آن ردیابی کرد.

حوضچه کوه نمک

آرمیده یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان قم را حوضچه کوه نمک در مسیر جعفریه می‌داند. جایی که نیم ساعت بیشتر با شهر قم فاصله ندارد اما جلوه‌های بسیار زیبایی از طبیعتی کم‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.

کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم - جعفریه قرار گرفته و با داشتن دریاچه‌ای کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی کمتر دیده شده‌ای است. نکته منحصر به فرد این که تالاب‌های نمکی از نظر موقعیتی در مناطق گرمسیری قرار دارند که بعد از بارندگی‌های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آب‌های شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا را شکل می‌دهند.

آرمیده می‌گوید: گردشگران قمی خوب است دیدن برخی از روستاها را هم ازدست ندهند؛ برای مثال روستای دولت‌آباد که همه مردم آن در یک قلعه زندگی می‌کنند یا روستای حصار شنه که بافت جذابی دارد.

به گفته وی‌، کسانی که عاشق کویر هستند باید سری به حسین‌آباد میش‌مست بزنند و از رنگ‌های بی‌نهایت رمل که با باد بازی می‌کنند لذت ببرند. این منطقه جنگل‌های طاق بسیار زیبایی دارد که بهار فصل ملاقات با زیبایی‌های آن است.

روستای راونج در جاده قدیم اصفهان که روستای بسیار زیبایی است از دیگر پیشنهادهای بهاری این کوهنورد قمی به گردشگران است.

او می‌گوید: روستای جاسب هم مسیر بسیار خوش آب و هوا و دیدنی دارد؛ جاده‌ای کوهستانی دارد که به روستایی با باغ‌های گردو و فندوق می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که بازدید از جنگل‌های کویری مسیله و همچنین روستای مسیله را هم در بهار نباید از دست داد می‌افزاید: روستای مسیله میان جنگل‌های مسیله واقع شده و گردشگران باید از مسیر جاده کوه سفید باید در جست‌وجوی آن باشند.

طبیعت خانه اول ما

او به همه طبیعت‌گردان توصیه می‌کند در گشت و گذار بهاری خود به فکر محیط زیست هم باشند و کاری انجام ندهند که موجب تخریب آن شود. برای آتش برپا کردن با خود چوب ببرند و موقع رفتن از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند. به باغ‌های شخصی مردم آسیب نزنند و حتی یک پوست شکلات در طبیعت نریزند.

آرمیده با تأکید بر این که طبیعت خانه اول ماست می‌گوید: اگر طبیعت نباشد هیچ یک از ما نخواهیم بود که بتوانیم برای خود خانه‌ای برپا کرده و زندگی بسازیم پس باید بگوییم خانه اول ما همان طبیعت است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار