یک فصل دیگر از لیگ برتر فوتسال ایران هم گذشت و همانند همه دوره‌های گذشته، فوتسال قم در لیگ برتر حضوری جدی و پررنگ داشت؛ گرچه نتیجه نهایی حضور در لیگ برتر برای نماینده قم با رتبه جالبی همراه نبود.
کد خبر: ۴۰۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۳ 05 April 2017
به گزارش تابناک قم، یاسین پیشرو در پایان فصل و در جدول 14 تیمی این مسابقه‌ها روی سکوی دهم قرار گرفت. رتبه‌ای که از نظر جایگاه ضعیف‌ترین رتبه برای نماینده فوتسال قم حداقل در چند سال اخیر به شمار می‌رود و البته کسب این رتبه با توجه به همه مشکلاتی که یاسین پیشرو با آن دست و پنجه نرم کرد چندان هم عجیب نبود.

برای تیم‌های حاضر در لیگ برتر البته رتبه چهارم با دوازدهم فرقی ندارد. نه خبری از پاداش است و نه قرار است تیمی در این میان به مسابقه‌های خاصی راه پیدا کند یا خطر ویژه‌ای آن تیم را تهدید کند. آن چه از تیم‌های حاضر در این بخش جدول باقی می‌ماند فقط یک عدد به نشانه رتبه‌ای برای درج در تاریخ فوتسال ایران است. 

یاسین پیشرو در اواخر فصل، زمانی که خطر سقوط را از سر گذرانده بود، انگیزه چندانی برای ارتقای جایگاه خود نداشت و بیشتر به فکر رفع مشکلات داخلی خود بود تا نتیجه گیری.

یاسین پیشرو کجا اشتباه کرد؟

وقتی یاسین پیشرو تیم دهم جدول 14 تیمی می‌شود و این بدترین رتبه این تیم در چند سال اخیر است، حتماً یک جای کار ایراد دارد. برای یاسین پیشرو در دومین سال حضور در عرصه لیگ برتر فوتسال با این نام، لیگ برتر دشوار آغاز شد و دشوار به پایان رسید.

آن چه بر سر این تیم آمد مجموعه‌ای از علت‌های درونی و بیرونی داشت. در علت‌های درونی، یاسین پیشرو خود اشتباه کرد و نتوانست کار را مدیریت کند و در علت‌های بیرونی، اوضاع به سمتی پیش رفت که سنگ‌اندازی پیش پای یاسین پیشرو کار را برای این تیم سخت کرد.

چالش بزرگی به نام انتقال امتیاز

مسئولان یاسین پیشرو برخلاف همه حامیان مالی گذشته تیم فوتسال قم در لیگ برتر از ابتدای امسال پای خود را در یک کفش کردند که اگر می‌خواهید یاسین پیشرو به حمایت از این تیم ادامه دهد باید تیم را به طور کامل به مالکیت یاسین پیشرو در بیاورید. خواسته آن‌ها منطقی بود. به عقیده مسئولان این باشگاه، آن‌ها زمانی می‌توانستند با فراغ بال برای تیمشان هزینه کنند که مطمئن باشند این تیم متعلق به خودشان است. درخواست مالکیت یاسین پیشرو با واکنش‌های مختلفی همراه بود و البته بیشتر واکنش‌ها در تقابل با خواسته یاسین پیشرو انجام شد. 

زمینه مخالفت‌ها نیز در این موضوع بود که اهالی ورزش و فوتسال قم از واگذاری امتیاز به یاسین پیشرو به عنوان برند اقتصادی غیر بومی نگران بودند. به اعتقاد آن‌ها، چه ضمانتی وجود داشت که بخش خصوصی غیر بومی پس از مدتی تیم را رها نکند یا با تصمیم‌هایی از سر ناآگاهی نسبت به ظرفیت فوتسال قم و جایگاه آن در کشور زمینه ساز سقوط تیم نشود؟

این نگرانی‌ها در نهایت به جایی رسید که اداره کل ورزش و جوانان استان قم پس از تفویض امر واگذاری امتیاز به هیأت فوتبال استان قم، به دریافت ضمانت‌هایی از باشگاه یاسین پیشرو اقدام کرد تا این نگرانی‌ها به پایان برسد و برای نخستین بار امتیاز نماینده قم در لیگ برتر فوتسال واگذار شود.

تیم‌های پایه؛ وعده‌ای که عملی نشد

روزی که علی رحمانی، مدیر عامل یاسین پیشرو، به قم آمد و این تیم را در اختیار گرفت از برنامه جدی برای استفاده از ظرفیت فوتسال قم سخن گفت و وعده دارد تیم‌های پایه راه‌اندازی کند به طوری که بازیکنان جوان فوتسال قم در این ساز و کار به تیم اصلی برسند؛ اما اکنون 2 سال از تیمداری یاسین پیشرو می‌گذرد و هنوز خبری نیست. در سال 96 با توجه به انتقال امتیاز کامل نماینده فوتسال قم به باشگاه یاسین پیشرو همه امیدوار به عملی شدن این وعده هستند.

پرحاشیه‌ترین سال فوتسالی قم

همه اتفاق‌هایی که در جریان مسابقه برگزار نشده یاسین پیشرو در قم برابر شهرداری ساوه رخ داد به‌اندازه چند سال پرحاشیه فوتسال قم است. اتفاق‌هایی از شعار علیه مدیرعامل یاسین پیشرو گرفته تا سخنرانی سعید قاسمی، کاپیتان یاسین پیشرو، و نفر اول صف اعتصابگران علیه باشگاه برای تماشاگران. 

داستان حواشی از زمانی آغاز شد که 6 بازیکن تیم یاسین پیشرو پیش از مسابقه این تیم برابر تأسیسات دریایی در تهران اعلام کردند به دلیل پرداخت نشدن مطالبه‌های خود حاضر نیستند برای یاسین پیشرو به میدان بروند و به همین دلیل حضور در تهران و بازی با تأسیسات دریایی را تحریم کردند. یاسین پیشرو نیز در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد دیگر نیازی به این بازیکنان ندارد و این افراد نیز بهتر است به خانه بروند و تا پایان فصل در خانه استراحت کنند!

اعتصاب و سپس اخراج این بازیکنان سرآغاز بحرانی بود که تا پایان فصل یاسین پیشرو را آزار داد و تمرکز این تیم را گرفت. این مشکلات سبب شد کسی از این که یاسین پیشرو در پایان فصل تیم دهم جدول شد تعجب نکند و با وجود این شرایط، کسب این رتبه برای نماینده فوتسال قم چندان هم عجیب نبود.

مهدی زاهدی یک فوتسالیست جوان قمی بود که در نیم فصل اول برای تیم دانشگاه آزاد بازی می‌کرد اما در نقل و انتقال‌های نیم فصل راهی خانه شد تا برای یاسین پیشرو بازی کند. 

یاسین پیشرو نیز از وی در مسابقه‌های خود استفاده کرد اما اتفاق‌های عجیب در مورد قانونی بودن حضور زاهدی در یاسین پیشرو سبب شد یاسین با مشکلات جدیدی مواجه شود. در حالی که برای زاهدی کارت بازی صادر شده بود و این به معنای قانونی بودن حضور وی بود با شکایت دانشگاه آزاد مبنی بر غیر قانونی بودن حضور زاهدی در یاسین و تحت قرارداد بودن وی با تیمی به نام ماهان تندیس نتیجه 2 بازی یاسین پیشرو برابر دانشگاه آزاد و ارژن شیراز 3 بر صفر به سود حریفان اعلام شد. بعدها در پایان فصل فدراسیون فوتبال رأی کمیته انضباطی را زیرسؤال برد و احتمالاً این 6 امتیاز دوباره به جیب یاسین پیشرو بر می‌گردد اما برای یاسین پیشرو این 6 امتیاز اهمیت چندانی ندارد و جایگاه آن‌ها را از رتبه دهم تکان نمی‌دهد.

ریشه مشکلات

بسیاری از مشکلاتی که یاسین پیشرو در طول فصل و به ویژه در اواخر مسابقه‌ها با آن روبه‌رو شد در مسائل مالی این باشگاه ریشه داشت. پرداخت نکردن مطالبات بازیکنان یاسین پیشرو زمینه را برای اعتصاب فراهم کرد و همین بدحسابی در ابتدای فصل سبب شد بازیکنانی مثل محمد کوهستانی تیم را ترک کنند.

 برخی اعتقاد دارند یاسین پیشرو سال گذشته با مشکل مالی مواجه بود و پرداخت نکردن مطالبات طبق قرار قبلی به این دلیل بود که یاسین پیشرو نمی‌توانست این مبالغ را تأمین کند. از سوی دیگر، گفته می‌شود یاسین پیشرو توانایی پرداخت این هزینه‌ها را داشته است اما به دلیل این که اداره کل ورزش و جوانان استان قم را برای انتقال کامل امتیاز به خود تحت فشار قرار دهد تصمیم گرفته به طور عمدی در پرداخت مطالبات بد حسابی کند.

تماشاگران معترض

سکوهای خالی سالن شهید حیدریان یکی از نکته‌های منفی مسابقه‌های خانگی یاسین پیشرو بود. یاسین پیشرو امسال مسابقه‌های خود را به صورت رایگان برگزار نکرد و تماشاگران مجبور به خرید بلیت بودند و ضعف مالی جوانان و نوجوانانی که برای تأمین همین هزینه ناچیز برای خرید بلیت هم مشکل داشتند یکی از دلایلی بود که سالن شهید حیدریان در بیشتر موارد تماشاگران کمی در خود جای می‌داد. علاوه بر این رابطه سرد یاسین پیشرو با لیدرهای هواداران خود از یک سو و کاهش تعداد بازیکنان بومی در این تیم که ضعفی بزرگ و انکارناپذیر برای یاسین پیشروی 95 بود به این مسأله بیش از پیش دامن زد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار