عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر جبهه مقابل در نظرسنجی‌ها متوجه شوند که اقبال بیشتر به سمت جهانگیری است گزینه کنار رفتن روحانی یا رقابت این دو فرد مطرح می‌شود.
کد خبر: ۴۰۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 17 April 2017
به گزارش تابناک قم، محمدحسین صفارهرندی در نشست سیاسی که با موضوع صف‌آرایی انتخاباتی جریان‌های سیاسی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه انتخابات آزمونی برای سنجش میزان مشارکت مردم در نظام اسلامی است، اظهار کرد: انتخابات امری مهم و شاخصی برای مشروعیت حکومت است چرا که این حکومت از ابتدا بر آرای مردم متکی بوده و دهان مدعیان نظام دیکتاتوری را خواهد بست.

وی اضافه کرد: وسوسه‌هایی در برخی افراد وجود دارد که فکر می‌کنند با افزایش جمعیت شرکت کنندگان در انتخابات نتیجه مورد نظر آنها حاصل نمی‌شود این وسوسه‌ها نادرست است چرا که تفاوت سلیقه‌ها در چارچوب نظام باید به رسمیت شناخته شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه سوءاستفاده از آزادی توسط برخی از افراد نباید مانع رقابت کاندیداها شود، تصریح کرد: در سال 88 برخی حرمت‌ها را شکستند به همین علت برخی دیگر جمع کردن یک جریان فکری را مطرح کردند در حالی که این اقدام شدنی و درست نبوده است.

وی با اشاره اینکه رقابت در چارچوب اصولی نظام باید مورد توجه همگان قرار گیرد، عنوان کرد: در نظام غرب وفاداری به سکولاریسم به عنوان یک شرط مهم مطرح است به همین علت اگر فردی این موضوع را انکار کند فرصت حضور در رقابت‌ها را از دست می‌دهد و همچنین در ایران اسلامی نیز هر فردی برای سیاست‌ورزی در قالب قانون باید اتهام آلوده بودن به فتنه را از سر خود باز کند.

صفارهرندی یادآور شد: همه اصلاح‌طلب‌ها فتنه‌گر نیستند به همین علت اکنون برخی از آنها در جایگاه‌ها و پست‌های مهم کشور حضور دارند و رهبری نیز به برخی از آنها حکم داده‌اند اما خاستگاه فتنه جبهه اصلاحات بوده به همین علت هر فردی که می‌خواهد بگوید آلوده به فتنه نیست باید از فتنه‌گران اعلام برائت و تبری کند.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد سیاسی خود را متصل به دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌دانند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان بعد از فتنه 88 در موقعیتی قرار گرفتند که چیزی نمانده بود در نظام اسلامی محذوف همیشگی شوند چرا که خودشان خروج از نظام را به عنوان یک راهکار انتخاب کردند اما بعد از آن به دنبال راهی برای بازگشت به نظام بودند و نظام موضوع توبه آنها را مطرح کرد.

صفارهرندی از بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی یاد کرد و گفت: رئیس دولت اصلاحات با استفاده از یک فرصت مناسب پای صندوق رای حضور یافت و بازگشت خود به سمت نظام را اعلام کرد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 از یک گزینه عاریتی استفاده کرده‌اند، مطرح کرد: این فرد عضو تیم آنها نبود اما اشتراک‌هایی با این جبهه داشت و آمادگی خود را برای بازی کردن در میدان مورد نظر اصلاح‌طلبان نشان داده بود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند که روحانی انتظارات مورد نظر آنها را اجرایی نکرده است، اظهار کرد: گاهی رسانه‌های بیگانه نیز در تحلیل‌های خود موقعیت روحانی را مخاطره‌آمیز می‌دانند چرا که احتمال رای آوردن این فرد بالا نیست.

صفارهرندی با بیان اینکه برخی اصلاح‌طلبان به دنبال جایگزینی برای روحانی هستند، گفت: امکان دارد که این جبهه تا لحظه پایانی صبر کند تا از گزینه‌ای که شانس بیشتری دارد استفاده کند در حالی که رئیس جمهور معتقد است موضوع عبور از روحانی را زودتر از زمان مورد نظر کلید زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان برای تحقق خواسته‌های خود به دنبال دریافت تضمین از روحانی هستند، اضافه کرد: برخی از این تقاضاها خلاف است چرا که برخی به دنبال تحریک کردن این فرد برای ایستادن مقابل مواضع اصولی نظام و سهم‌خواهی از منابع کشور هستند.

این چهره سیاسی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان از روحانی خواسته‌اند که اعضای کابینه را شورای مرکزی آنها معرفی کند نه اینکه روحانی به اصلاح‌طلبان آشنای خود جایگاه دهد؛ روحانی در شرایط کنونی که حزب اعتدال در جامعه به واقعیت لازم نرسیده و پشتوانه مردمی ندارد باید دنبال اشتراک با جریان اصلاحات باشد.

وی از تلاش اصلاح‌طلبان برای انتخاب گزینه دیگری در کنار روحانی یاد کرد و گفت: اینکه رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند در عرصه انتخابات به نتیجه برسد نشان از یک نقطه ضعف است که در اذهان عمومی به خوبی مورد توجه قرار گرفته اما جریان اصلاحات و روحانی این خطر را پذیرفته است.

صفارهرندی با اشاره به اینکه دولت با کارنامه چهار ساله نامناسب و وعده‌های انجام نشده به صورت مستمر مورد نقد افراد بسیاری است، عنوان کرد: میزان تمایل مردم برای تغییر وضعیت کشور با چهار سال گذشته قابل مقایسه نیست همانطور که فعالان عرصه اقتصادی دچار دغدغه‌های بدتری نسبت به گذشته شده‌اند.

وی ادامه داد: مردم نمی‌توانند از زبان دولت وعده تغییر را بشوند چرا که اگر وعده تغییر از زبان دولت شنیده شود در دستگاه محاسباتی مردم مورد توجه قرار گرفته و همه چون و چرا می‌کنند که آیا این وعده‌ها نیز بر زمین نخواهد ماند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه آرای اصولگرایی در نظرسنجی‌های دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به 60 درصد بوده است، مطرح کرد: این آمار در رقابت‌ها تجزیه و کمتر نیز شد چرا که مردم درگیری‌ها را به خوبی مشاهده می‌کردند و به دنبال راهکاری جدید برای برون رفت از مشکلات بودند.

وی از شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: اینکه چهره‌های انقلابی در مجمع مشخصی جمع شوند آسان نبوده و نیست به همین علت در آن آفات و اختلافاتی مشاهده می‌شود اما این تجربه طرف مقابل را نگران کرده چرا که این جبهه اکنون به پنج چهره شاخص رسیده است در حالی که چهره‌های دیگر این جبهه نیز هر کدام برای خود یک رئیس جمهور هستند اما به صلاح جبهه انقلاب کناره‌گیری کردند.

صفارهرندی با تاکید بر اینکه جریان انحراف از بدنه جریان اصولگرایی مجزا و به حاشیه طرف مقابل تبدیل شده است، اظهار کرد: انگیزه‌های قدرت‌طلبانه سبب شد که برخی از معیارها را زیر پا گذارند به همین علت هواداران آنها نیز گفته‌اند که فکر نمی‌کردیم به این شیوه عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: جریان انحرافی با توجه به اینکه نمی‌تواند به نتیجه برسد می‌خواهد که جریان موافق با ارزش‌ها به نتیجه نرسد به همین علت به صورت غیر مستقیم از طرف مقابل حمایت می‌کند؛ برخی از آنها به صراحت گفته‌اند که در صورت تایید نشدن، حضور روحانی در سمت ریاست جمهوری قطعی خواهد بود به همین علت رای سازمان یافته آنها به سبد نیروهای انقلابی ریخته نمی‌شود.

صفارهرندی با طرح این سوال که آیا فضای انتخابات به سمت امنیتی یا ضد امنیتی شدن پیش می‌رود، گفت: ورود مجدد به عرصه انتخابات با دیدگاه سال 88 خسارتی جبران ناپذیر به دنبال دارد به همین علت دشمنان داخلی و خارجی فضا را آزموده و بعید است که بخواهند به توطئه‌ای دست بزنند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه تمرکز دشمنان خارجی به دنبال رسیدن به گزینه مورد نظر خود در فضایی آرام است، عنوان کرد: برای اینکه موضع گزینه مورد نظر آنها ضعیف نشود تحریم جدیدی را اعلام نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد خود را در معرض شورای نگهبان قرار نمی‌دهد و باید خود را از این مخمصه نجات دهد چرا که گزینه رد صلاحیت برای این فرد به معنای پایان کار اوست اما اگر به این مرحله نرسد در آینده فرصت تغییر و بازگشت وجود خواهد داشت.

صفارهرندی با تاکید بر اینکه احتمال تعارض میان نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بسیار کم است، اضافه کرد: توسل جستن به بهانه‌های نادرست به صورت مستمر توسط چهره‌های سیاسی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رئیسی در حال معرفی شدن به افکار عمومی است، گفت: از آقای رئیسی استقبال خوبی شده و رای چهره‌های برجسته انقلابی پشتوانه این فرد خواهد بود.

این چهره سیاسی خاطرنشان کرد: اگر جبهه مقابل در نظرسنجی‌ها متوجه شوند که اقبال بیشتر به سمت جهانگیری است گزینه کنار رفتن روحانی یا رقابت این دو فرد مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه بنده تعصب خاصی نسبت به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ندارم، تصریح کرد: تا کنون این جبهه تجربه‌ای موفق بوده و چهره‌های انقلابی خوشحال هستند که می‌توانند در یک جبهه مشخص حرکت منسجمی را دنبال کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار