کد خبر: ۴۱۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۸ 26 April 2017
بارها از مسئولان مختلف امنیتی و انتظامی در قم شنیده ایم که این استان در صدر فهرست استان‌های امن کشور قرار دارد. جرایم خشن نزدیک صفر است و قتل و جنایت انگشت‌شمار... این روزها اما ظهور یک پدیده جدید به نام کانال‌های تلگرامی پرده از واقعیت‌های امنیتی برداشته است. حضور 10 هزار نفر یا بیشتر از مردم عادی کوچه و بازار در هر یک از این کانال‌ها موجب می‌شود هر کسی اطلاعاتی در اختیار اعضای دیگر قرار داده و واقعیت برخی اخبار روشن شود. 

به عنوان مثال مطرح می‌شود یک خانواده چهار نفری بر اثر نشتی گاز و انفجار در آتش سوخته‌اند اما اخبار مردمی گواهی می‌دهد نشتی و انفجار دروغی بیش نیست و موضوع خودسوزی یک مادر و سه فرزند به دلیل اعتیاد پدر خانواده است. 

یا در روزی که رئیس مجلس قم به سر می‌برد و همایش پرطمطراق امنیتی با حضور فرمانده نیروی انتظامی برگزار می‌شود، اخبار حاکی از خودکشی یک نفر در میدان 72 تن است. 

دیروز هم در منطقه نیروگاه قم یک حادثه تیراندازی در ملاعام خبرساز شد... دو نفر مجروح شده و تصاویر این حادثه به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و شاهدان جزئیات را به گوش مردم رساندند اما منابع رسمی تلاش کردند ابعاد حادثه را مخفی کرده و با تهدید اهالی رسانه موضوع را سربسته نگه دارند. 

این درحالی است که اسفندماه گذشته هم یک حادثه تیراندازی در منطقه نیروگاه منجر به کشته شدن دو نفر شده بود و همه اینها نشان می‌دهد رشد جرایم مسلحانه و آسیب‌های اجتماعی در قم بیش از چیزی است که مسئولان در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کنند و آمارهای واقعی با اعداد ارائه شده به مردم فاصله دارد. 

در اینجا ذکر چند نکته شاید خالی از لطف نباشد. اینکه مسئولان امنیتی در قم تمام تلاش خود را می‌کنند تا اطلاعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی و موضوعات امنیتی کمتر به گوش مردم برسد، سیاست جدیدی نیست و سؤال این است که این سیاست تا کنون چه فایده‌ای به حال قم داشته است؟ وقتی شهروند در محله زندگی‌اش تیراندازی و قتل در ملاعام ببیند، نپرداختن رسانه‌ها به این موضوع به او احساس امنیت نمی‌دهد بلکه اعتماد او را از رسانه‌ها سلب می‌کند. مردم می‌پرسند، چطور اگر چنین اتفاقی در یکی از ایالت‌های آمریکا بیفتد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی آن را مطرح می‌کند اما اتفاقاتی که در خیابان‌های شهر خودمان می‌افتد باید مخفی شود؟

عده‌ای می‌گویند بازگو کردن آمارهای امنیتی و اجتماعی در قم موجب وهن جایگاه مراجع و حوزه‌های علمیه می‌شود. باید دید این افراد واقعا نگران جایگاه مرجعیت هستند یا می‌خواهند از این وسیله برای پنهان کردن ضعف عملکرد خود استفاده کنند. 

در نهایت اینکه هر منطقه از شهر قم آسیب‌های مخصوص به خود را دارد. منطقه نیروگاه نقاط ضعف و قوتی دارد که با پردیسان یا محلات قدیمی شهر قم از قبیل آذر و چهار مردان متفاوت است. حتی منطقه چهار که منطقه برخوردارتری محسوب می‌شود، مشکلات و آسیب‌های غیر قابل انکاری دارد. با این حال در ماه‌های اخیر در آمارهای نامطلوب امنیتی نام منطقه نیروگاه بیشتر به چشم می‌خورد. سؤال اینجاست که کسانی که سال‌هاست با تکیه بر تعصبات منطقه‌ای و قومی از مردم نیروگاه رای گرفته و برای خود اسم و رسمی ساخته‌اند، در این سال‌ها چه کار عملی برای این مردم انجام داده‌اند؟

آیا به جز تحریک احساسات قومی و قبیله‌ای و نفت به آتش دعواهای قومی ریختن، کار عملی و اثرگذاری برای این مردم صورت گرفته که امروز به فاصله دو ماه شاهد دو درگیری مسلحانه منجر به قتل در این منطقه نباشیم؟ حل مشکلات مردم نیروگاه خواست همه مردم قم است و ربطی به تعصبات قومیتی ندارد چرا که همه در یک کشتی نشسته‌ایم و سوراخ کردن این کشتی بی‌شک به غرق شدن همه منجر می‌شود... اما عده‌ای گویا فقط به دنبال ساختن کلاه‌های متعدد از این نمد برای خود هستند و پای کار واقعی و تلاش حقیقی برای این مردم که به میان بیاید، اثری از آنها نیست...


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
دلیل اصلی این امر این است که نیروی انتظامی در برخورد با جرایم ناتوان بوده و فقط اجازه انعکاس آن بخشی را می دهد که بطور شانسی موفق به کشف و برخورد شده را با طمطراق اطلاع رسانی می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
خاطرتان جمع نيروگاه هميشه نيروگاه خواهد ماند اگر روز مثل امروز و ديروز باشد آنان كه با لباس مقدس روحانيت از قم به مجلس ميروند اگر قدري به مانند آقاي امير آبادي دل به مشكلات مردم مي دادند و از سياست بازي و فريب مردم دست بر مي داشتند حال و روز نيروگاه بهتر مي شد آنان كه فقط برايشان رسيدن به صندلي مجلس مهم است و بعدش سخنانشان جهاني مي شود و مگسكشان تنها روي زاويه سياست تنظيم مي شود قدري اين مگسك را به سمت وضعيت فرهنگي اقتصادي اجتماعي و رفاهي اين مردم خوب منطقه نيروگاه بچرخانند و تنظيم كنند تا بفهمند نيروگاه جايگاه انسان هاي شريفي است كه گاه به خاطر فقر فرهنگي شليك مي كنند و مي كشند و شلوغ مي كنند و رفتارهاي ضد امنيتي انجام مي دهند مسئولين قدري هم براي خدا نظري به وضعيت فقر فرهنگي ما مردم نيروگاه بياندازند ما هم مي خواهيم مثل مردم سالاريه و باجك و زين الدين و صفاشهر و .... چند دقيقه اي دست خانواده را بگيريم و در فضاي درختان و چمن نفس بكشيم آقاي ذوالنوري و لاريجاني نشانمان بدهند كجا برويم!! مدرسه خوب مي خواهيم خيابان و كوچه خوب مي خواهيم كوچه هاي ما با باجك و سالاريه و فرهنگيان و صفا شهر و ..... مثل هم است!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار